In de loop van de jaren is er het nodige
aan het stationsgebouw verbouwd. Aan het begin van de jaren twintig
wordt het station flink uitgebreid. Aan het stationsgebouw verandert
ook het nodige. De lage rechter goederenvleugel, naast het Koninklijk
Paviljoen, werd gesloopt om plaats te maken voor het stationspostkantoor.
Dit gebouw is een ontwerp van J.th. J. (Joseph) Cuypers, inderdaad
de zoon van
Zijn vader af hem daarbij advies. Dit postkantoor
heeft tot de jaren zestig dienstgedaan. Daarna verhuisde het postkantoor
naar een nieuw pand aan het Oosterdok, vlak naast het station.
In de jaren dertig wordt het spoor in Amsterdam-Oost opgehoogd.
Vanaf het Centraal Station en het nieuw te bouwen Amstelstation
werd het spoor verhoogd aangelegd. Om de Rietlanden per spoor bereikbaar
te houden wordt het viaduct over de Nieuwe Vaart op twee verschillende
hoogten gebouwd, een situatie die tot op de dag van vandaag nog
bestaat. Over het Oosterdok werden rolbasculebruggen gebouwd. Ook
wordt het spoor geëlektrificeerd.
In de jaren 1954-1956 werd de stationshal gemoderniseerd en werd
de ingang van het gebouw gewijzigd. Vanaf de jaren zeventig wordt
de beveiliging gemoderniseerd. De karakteristieke seinbruggen ten
westen en oosten van het station verdwijnen, en ook worden diverse
seintorens gesloopt. Alleen de seintoren op het vijfde perron blijft
nog een tijdje in gebruik.
In 1974 werd het station Rijksmonument. Korte tijd later startte
een omvangrijke restauratie van Het Centraal Station.
Aan het einde van de jaren zeventig wordt in Amsterdam de metro
aangelegd. Het metrostation komt echter niet onder het Centraal
station te liggen maar een eindje er vandaan. Vanaf 1980 begint
een omvangrijke renovatie waarbij vooral de stationshal flink wordt
aangepakt, maar ook de ingang van het stationsgebouw ondergaat (wederom)
een wijziging. De tunnelingang, die in de jaren vijftig was gebouwd,
verdwijnt weer en de oorspronkelijke toegangen worden weer in ere
hersteld. In plaats van de originele houten deuren werden nu moderne
automatische schuifdeuren geïnstalleerd. Tevens worden de luifels
boven de ingang en langs de zijvleugels gerestaureerd..
|
Boven:
Het Centraal Station aan het einde van de jaren zeventig. De bus
stopte toen nog voor de hoofdingang.
(dia, eigen collectie)
|