Verbouwing, verbouwing en nog een verbouwing.
Dit is op het station van Alkmaar duidelijk te zien. In 1864 werd
het 3e Klasse Waterstaatstation gebouwd. Hoewel aanleg van de lijn
Den Helder-Alkmaar en de bouw van het station door de Staat werd
uitgevoerd, kwam de exploitatie bij de HSIJM terecht. Deze maatschappij
heeft ook de diverse verbouwingen laten uitvoeren.
In 1879 werden hoge eindgebouwen toegevoegd en in 1908 kregen de
zijvleugels een extra verdieping. Ook werd aan het linker eindgebouw
nog een stuk aangebouwd en werd het middelgedeelte naar voren uitgebreid.
De volgende verbouwing vond plaats in de periode 1929-1931 met de
uitbreiding van de goederenloods en de aanleg van de reizigerstunnel.
Tot dan toe werd bij alle veranderingen de bouwstijl van het stationsgebouw
nog aangehouden. Dit veranderde echter drastisch bij de volgende
verbouwing, die in 1959 begon. De oude voorgevel van het middengedeelte
maakte plaats voor een moderne gevel. Wie deze gevel heeft ontworpen
weet ik niet precies, maar ik vermoed dat het een ontwerp van K.
van der Gaast is.
Daarna is het station nog eens flink uitgebreid met een extra perron
en een nieuwe tunnelingang met diverse commerciële ruimten.
Het is direct naast het oude gebouw geplaatst, dat daardoor (gelukkig)
behouden kon blijven. In 1998 werd het station tot dusver voor het
laatst verbouwd.
|
|