Home ] Terug naar periode 1860-1880 ] [ Vorige station ] Volgende station ]
   

 

ALKMAAR

   
Afkorting: Amr
Maatschappij: Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)
Type: standaardgebouw Staatsspoor 3e Klasse
Architect: K.H. van Brederode
Bouwjaar: 1864
Verbouwd: 1879 (Uitbreiding zijvleugels)
  1908 (Uitbreiding zijvleugels)
  1931 (Bouw goederenloods en reizigerstunnel)
  1960 (Nieuwe voorgevel middendeel)
na 1960 (Aanleg derde perron, nieuwe tunnelingang en verbouwing stationshal)
   
   

Verbouwing, verbouwing en nog een verbouwing. Dit is op het station van Alkmaar duidelijk te zien. In 1864 werd het 3e Klasse Waterstaatstation gebouwd. Hoewel aanleg van de lijn Den Helder-Alkmaar en de bouw van het station door de Staat werd uitgevoerd, kwam de exploitatie bij de HSIJM terecht. Deze maatschappij heeft ook de diverse verbouwingen laten uitvoeren.
In 1879 werden hoge eindgebouwen toegevoegd en in 1908 kregen de zijvleugels een extra verdieping. Ook werd aan het linker eindgebouw nog een stuk aangebouwd en werd het middelgedeelte naar voren uitgebreid. De volgende verbouwing vond plaats in de periode 1929-1931 met de uitbreiding van de goederenloods en de aanleg van de reizigerstunnel.
Tot dan toe werd bij alle veranderingen de bouwstijl van het stationsgebouw nog aangehouden. Dit veranderde echter drastisch bij de volgende verbouwing, die in 1959 begon. De oude voorgevel van het middengedeelte maakte plaats voor een moderne gevel. Wie deze gevel heeft ontworpen weet ik niet precies, maar ik vermoed dat het een ontwerp van K. van der Gaast is.
Daarna is het station nog eens flink uitgebreid met een extra perron en een nieuwe tunnelingang met diverse commerciële ruimten. Het is direct naast het oude gebouw geplaatst, dat daardoor (gelukkig) behouden kon blijven. In 1998 werd het station tot dusver voor het laatst verbouwd.

 

 

 

 

 

Boven: Het stationsgebouw is niet in zijn geheel op de foto te krijgen.
 
Onder: Het moderne interieur van de centrale hal.
 
Onder: De gevel van de ingang stamt uit 1960.
Onder: Ook aan de perronzijde is te zien dat het station meerdere keren is uitgebreid. De foto is genomen vanaf perron 4/5, dat in de jaren tachtig werd aangelegd.
 

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 9-08-2007