Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ] Volgende pagina ]

   
 
's HERTOGENBOSCH

 

(Perronkappen)

   
   
Architect: G.W. van Heukelom
Bouwjaar: 1895-1896
Gerenoveerd: 1996-1998
Status: Rijksmonument
   
   
   
De nog jonge architect G.W. van Heukelom ontwierp de perronkappen. Deze zijn met een lengte van bijna 450 meter (dat is ruim 95 meter langer dan de perronkap van Amsterdam Centraal) één van de langsten van Nederland! De kappen werden gebouwd door de bekende firma Begemann uit Helmond.
De kappen bestaan uit verschillende delen. Het middendeel (het deel dat evenwijdig aan het stationsgebouw is) is hoog, aan weerzijden daarvan zijn lagere delen. Op het eerste perron bestaan de lagere delen uit een kleinere, dubbel uitgevoerde kap. De kappen hebben fraaie glaswanden en ook de randen zijn fraai afgewerkt.
Vanwege de slechte bodemgesteldheid kon geen reizigerstunnel worden aangelegd. In plaats daarvan werd een grote loopbrug over de sporen gebouwd. Deze luchtbrug vormde één geheel met de perronkappen. Ook konden er geen liften worden gebouwd. Daarom werden naast de trappen ook hellingbanen aangelegd. De hellingbanen van 's Hertogenbosch waren een, voor Nederland, uniek fenomeen.
In 1995 werden de kappen als rijksmonument beschermd, maar ze moesten wel dringend gerestaureerd worden. Tijdens het demonteren van de kap werd echter duidelijk hoe slecht de kap er eigenlijk aan toe was. Vooral de basementen (zeg maar de "voeten" van de kapspanten) waren er zo slecht aan toe dat de bijna allemaal vervangen moesten worden.
Omdat de nieuwe traverse veel breder werd dan de oude brug, moesten de karakteristieke hellingbanen verdwijnen. De techniek was nu zo ver gevorderd dat er nu wel liften ingebouwd konden worden. De gerestaureerde kap is nu weliswaar verbeterd en qua kleurstelling weer helemaal in oude staat teruggebracht. Toch heeft het, helaas, een deel van haar karakter verloren. Dat neemt echter niet weg dat de lange perronkappen van 's-Hertogenbosch een uniek monument vormen, met of zonder hellingbaan!
Boven: De perronoverkapping boven het eerste perron.
Onder: Een van de tafelvormige onderstellen van de hellingbanen is bewaard gebleven, en staat nu als blijvende herinnering op het eerste perron. Daaronder staan enkele van de originele, maar zwaar beschadigde basementen.
   
   
Onder: De voor 's-Hertogenbosch zo kenmerkende hellingbaan naar het perron.
Onder: Vanaf hetzelfde standpunt als de foto links. De hellingbaan heeft inmiddels plaats gemaakt voor een roltrap.
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 3-10-2007