|
|
(Perronkappen)
|
|
|
|
|
Architect: |
G.W. van Heukelom |
Bouwjaar:
|
1895-1896 |
Gerenoveerd: |
1996-1998 |
Status: |
Rijksmonument |
|
|
|
|
|
|
De nog
jonge architect G.W. van Heukelom ontwierp de perronkappen. Deze zijn
met een lengte van bijna 450 meter (dat is ruim 95 meter langer dan
de perronkap van Amsterdam Centraal) één van de langsten
van Nederland! De kappen werden gebouwd door de bekende firma Begemann
uit Helmond.
De kappen bestaan uit verschillende delen. Het middendeel (het deel
dat evenwijdig aan het stationsgebouw is) is hoog, aan weerzijden
daarvan zijn lagere delen. Op het eerste perron bestaan de lagere
delen uit een kleinere, dubbel uitgevoerde kap. De kappen hebben fraaie
glaswanden en ook de randen zijn fraai afgewerkt.
Vanwege de slechte bodemgesteldheid kon geen reizigerstunnel worden
aangelegd. In plaats daarvan werd een grote loopbrug over de sporen
gebouwd. Deze luchtbrug vormde één geheel met de perronkappen.
Ook konden er geen liften worden gebouwd. Daarom werden naast de trappen
ook hellingbanen aangelegd. De hellingbanen van 's Hertogenbosch waren
een, voor Nederland, uniek fenomeen.
In 1995 werden de kappen als rijksmonument beschermd, maar ze moesten
wel dringend gerestaureerd worden. Tijdens het demonteren van de kap
werd echter duidelijk hoe slecht de kap er eigenlijk aan toe was.
Vooral de basementen (zeg maar de "voeten" van de kapspanten)
waren er zo slecht aan toe dat de bijna allemaal vervangen moesten
worden.
Omdat de nieuwe traverse veel breder werd dan de oude brug, moesten
de karakteristieke hellingbanen verdwijnen. De techniek was nu zo
ver gevorderd dat er nu wel liften ingebouwd konden worden. De gerestaureerde
kap is nu weliswaar verbeterd en qua kleurstelling weer helemaal in
oude staat teruggebracht. Toch heeft het, helaas, een deel van haar
karakter verloren. Dat neemt echter niet weg dat de lange perronkappen
van 's-Hertogenbosch een uniek monument vormen, met of zonder hellingbaan!
|
|
Boven:
De perronoverkapping boven het eerste perron.
|
|
Onder:
Een van de tafelvormige onderstellen van de hellingbanen is bewaard
gebleven, en staat nu als blijvende herinnering op het eerste
perron. Daaronder staan enkele van de originele, maar zwaar beschadigde
basementen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
De voor 's-Hertogenbosch zo kenmerkende hellingbaan naar het perron.
|
Onder:
Vanaf hetzelfde standpunt als de foto links. De hellingbaan heeft
inmiddels plaats gemaakt voor een roltrap.
|
|
|
|
|
|
|
versie: 3-10-2007 |