Home ] Terug naar periode 1945-1965 ] Vorige station ] Volgende station ]

 
KLARENBEEK, KOUDUM-MOLKWERUM, VELSEN-ZEEWEG EN ZWOLLE VEERALLEE

 

 

Bouwjaar: 1958 (Koudum-Molkwerum en Velsen Zeeweg)
                   1959 (Klarenbeek en Zwolle Veerallee)
Architect:    W. Kloos
Gesloopt:    Klarenbeek, Koudum-Molkwerum en Zwolle Veerallee
   
Het "Kloos" station -genoemd naar ing. W. Kloos- maake (voorlopig) een einde aan de tijd dat ook kleinere stations afzonderlijk ontworpen werden. Hij was van mening dat deze kleinere stations best van eenzelfde type konden zijn. Dit bespaart immers aanzienlijk op de ontwerp- en bouwkosten. Opmerkelijk is dat een kleine honderd jaar daarvoor de Waterstaat-stations met eenzelfde gedachte waren ontworpen.

Er werd een serie van zestien stations gebouwd, uitgevoerd in twee typen. Op deze pagina staan de kleinste typen, op de vorige pagina de grotere stations. Met de Kloos-stations werd het begin van de "grote schoonmaak" oftewel de sloopgolf van hoofdzakelijk 4e en 5e klasse waterstaatstations ingeluid. Overigens zijn -op één na- alle exemplaren van de "kleine Kloos-stations" gesloopt.

Zwolle_Veerallee.JPG (17831 bytes)

 

Boven: Zwolle Veerallee zomer 1997. Het station werd in 1969 voor reizigers gesloten. Het gebouwtje is begin 2000 gesloopt. Klarenbeek en Koudum-Molkwerum waren in de jaren zeventig al verdwenen.

Velsen_Zeeweg.JPG (54527 bytes)

Velsen Zeeweg staat er nog wel, al komt daar allang geen trein meer langs, laat staan dat die er stopt.....
Foto: stationsweb.nl
  Free counter and web stats versie: 10-01-2007