|
|
Eindelijk
een perronoverkapping..!
Via de tunnel worden de twee perrons bereikt,
eentje langs het stationsgebouw en een eilandperron. Het zijn beide
dubbele perrons, dus met een a- en een b-gedeelte. In totaal zijn
er zes perronfasen, al wordt het spoor langs spoor 3a/b als één
perron gebruikt. De overige vier perronfasen worden wel als vier
separate perrons gebruikt. Het eilandperron is in totaal ongeveer
450 meter lang. Dat is op zich een behoorlijke lengte, maar voor
een dubbel perron is het opvallend kort. Het eerste perron is zelfs
nóg wat korter.
Het perron langs het stationsgebouw is voorzien van een luifel van
circa 70 meter, welke tevens het dak van de korte zijvleugels van
het stationsgebouw is. Lange tijd was dit het enige perron met een
redelijke vorm van beschutting, een luxe die men op het eilandperron
tot 1995 niet of nauwelijks had. Weliswaar stond er een perrongebouw
met een breed uitkragend dak, maar van een echte perronoverkapping
was geen sprake. Dat was er bij het eerste station trouwens ook
al niet. Toen in 1876 de voorloper van het huidige eilandperron
werd aangelegd, werd een overkapping niet nodig geacht. "Dat
kon later ook nog wel" scheen toen gezegd te zijn. Dat "later"
zou uiteindelijk een kleine 120 jaar duren
Vanaf het midden van de jaren negentig begon de eerste van een reeks
grote verbouwingen op en bij het station. De eerste -en tevens de
meest ingrijpende- vond plaats in 1995. In dat jaar kreeg het station
eindelijk een fatsoenlijke perronbeschutting. Het oude perrongebouw
moest hiervoor het veld ruimen, maar in plaats van de luifeltjes
die zo'n 40 meter waren kwam een overkapping met een lengte van
circa 200 meter. Tussen de twee perrontrappen, op de plaats waar
eerder het perrongebouwtje stond, kwam een kleine kiosk en een wachtruimte,
die evenmin rum bemeten is. Beide zitten in een opvallend vormgegeven
gebouwtje, met kenmerkende gebogen, glazen wanden. Het misstaat
eigenlijk helemaal niet, al is de vorm van de liftschacht wel wat
opmerkelijk. Het geheel is trouwens een ontwerp van R. Steenhuis.
Gelijktijdig met het eilandperron onderging ook het stationsgebouw
een flinke verbouwing. De bagagetunnel, die al jaren niet meer als
zodanig werd gebruikt, werd geschikt gemaakt om als tweede reizigersonderdoorgang
te kunnen dienen. Hiermee werd in één klap de tunnelcapaciteit
verdubbeld. Zoals reeds op de vorige pagina werd besproken moest
daarvoor de oostelijke perrontrap naar het eerste perron worden
aangepast. Daarnaast kreeg het station nieuwe personenliften, die
op de plaats van de vroegere goederenliften werden geïnstalleerd.
De werkzaamheden kwamen in het begin van 1996 gereed. Drie jaar
later stond de tweede verbouwing alweer op het programma; ditmaal
werd een nieuwe toegang aan de noordzijde van het station gebouwd.
Vanaf het jaar 200(?) onderging het station wederom een grote verbouwing,
waarbij nu ook het stationsplein compleet werd heringericht. Directe
aanleiding hiervoor was de bouw van een nieuwe ondergrondse fietsenstalling.
Omdat deze ook een toegang in de hal kreeg, werd deze grotendeels
afgesloten en moest er zelfs een tijdelijke ingang worden gebouwd.
Het stationsgebouw onderging ook wat wijzigingen, zo werd de aanbouw
van het vroegere restaurant gesloopt. ook werden de meeste kozijnen
vervangen. Deze werkzaamheden werden in 2007 afgerond. Maar ook
hierna was de rust van betrekkelijk korte duur, want vanaf 2014
was de stationsomgeving andermaal toneel van werkzaamheden. Ditmaal
vanwege de aanleg van de Marstunnel. Deze werkzaamheden, waarbij
ook de perrons werden verlengd, zijn bij het schrijven van dit artikel
in de afrondingsfase
|
|
Boven
en onder: De perrongevel van het stationsgebouw. Zutphen is één
van de weinige naoorlogse stations van Schelling dat een perron
tegen het gebouw heeft liggen, het vormt zelfs voor een deel ervan
het dak. Ook hier is het gebouw nog grotendeels hetzelfde gebleven,
op wat kleinigheden na. Zo zijn hier eveneens de kozijnen vernieuwd
en ook de trapleuningen zijn niet meer de originele. De openingen
bij de trappen (foto onder) zijn opvallend fors, op die manier
wordt de geringe breedte van de trappen enigszins gemaskeerd.
Bovendien was hier -in tegenstelling tot het eilandperron- geen
bebouwing tussen de trappen, waardoor de openingen wat groter
konden zijn. Op het eerste perron is tussen de twee trapgaten
het oorlogsmonument.
.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Vanaf het eilandperron zicht op het stationsgebouw, met op de
achtergrond de toren van de Nieuwstadskerk. Die is met een hoogte
van 77 meter de hoogste van Zutphen. Op deze foto is ook goed
te zien dat de perronluifel tevens het dak is van het grootste
deel van stationsgebouw, het middendeel is namelijk iets hoger
dan de rest van het gebouw. Let ook op de schoorsteen, rechts
van het stationsgebouw. deze lijkt er altijd al te hebben gestaan,
maar in werkelijkheid staat deze er pas sinds de jaren zeventig.
.
|
Onder:
Bijna dezelfde plek als de vorige foto, maar dan ruim zestig jaar
later. Het is anno nu bijna niet meer voor te stellen, maar tot
1994 zag het eilandperron er zo uit. de overkapping, voor zover
daarvan sprake was, was zo'n veertig meter lang. Dat wil zeggen:
alleen het gedeelte tussen de twee perrontrappen was overdekt.
Het perrongebouwtje stond dan ook tussen die twee trappen in.
Anders dan het huidige exemplaar bestond het oorspronkelijke gebouwtje
voornamelijk uit wachtruimte. In de huidige is ook wat ruimte
gereserveerd voor een kleine horecagelegenheid
.
|
|
|
|
|
Onder:
De huidige overkapping, met aangebouwd perrongebouwtje, kwam
in 1995 gereed en is een ontwerp van R.M.J.A. Steenhuis. Ondanks
het feit dat het bouwwerk ruim veertig jaar jonger is dan
het stationsgebouw heeft de architect getracht om het bij
het bestaande deel te laten passen. Tegelijkertijd gaan de
kromme wanden van het gebouwtje en de hoge glazen liftschacht
daar juist weer tegenin. Zonder dat het storend is, overigens.
Dankzij de lichte kleuren en het vele glas is het op het perron
erg licht.
.
|
|
|
|
|
versie: 25-07-2016 |