In 1843 werd dit station door de NRS gebouwd als beginstation voor
de lijn Amsterdam-Arnhem. Aanvankelijk bestond het station uit twee
vrij simpele gebouwtjes aan weerszijden van het spoor. Rond 1863 werd
het emplacement vergroot en verdwijnt het uitgangsgebouw. Ook het
overgebleven gebouw wordt flink vergroot. Tevens krijgt het station
een gietijzeren overkapping, Deze overkapping is een Brits ontwerp
en was de eerste in haar soort in Nederland.
Lange tijd was Weesperpoort het belangrijkste station van Amsterdam.
Totdat in 1889 het Centraal Station in gebruik werd genomen en dat
het nieuwe beginstation voor de verbinding met Arnhem werd. Via een
verbindingsboog sloot de lijn naar Utrecht nog wel aan op het Weesperpoort-station.
Maar dit bleek in de praktijk erg lastig uit te voeren.
Toen de spoorbaan in 1939 werd opgehoogd werd tevens het, iets verderop
gelegen, Amstel Station gebouwd. Dit betekende het einde voor het
Weesperpoort-station. Op de plaats waar het station heeft gestaan
ligt nu het Rheinspoorplein. De spoorbaan werd opgebroken en maakte
plaats voor de Weesperpoortstraat, later omgedoopt tot Wibautstraat.
Tegenwoordig herinneren alleen een monumentje bij het Rhijnspoorplein
én de Vrolikstraat, die nog steeds een grote bocht maakt, nog
aan het Weesperpoort station.
Boven:
De sloop van het Weesperpoortstation; De stationskap -destijds de
eerste in Nederland- wordt nu, onder grote belangstelling, omvergetrokken
door een stoomloc. Op de kap is nog net "1939" te lezen.
Dit had te maken met de viering van het 100-jarig bestaan van de
spoorwegen in dat jaar.
Onder:
Het enige wat nog herinnerd aan het Weesperpoortstation zijn dit
beeldje en de naam van het verkeersplein: Rhijnspoorplein.
Boven:
Station
Weesperpoort in de jaren dertig en -vanaf ongeveer hetzelfde
punt- het Rhijnspoorplein anno 2001(onder). Het stationsgebouw heeft
plaatsgemaakt voor een verkeersplein en de gebouwen van de Hogeschool.