Home ] Terug naar periode 1840-1860 ]Vorige station ] Volgende station ]

 

      ROTTERDAM DELFTSCHE POORT

Maatschappij: Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)
Architect: C. Outshoorn
Bouwjaar: 1847
Gesloopt: omstr. 1878

In 1847 werd Rotterdam aangesloten op het spoorwegnet en opende het eerste Rotterdamse station haar deuren.. Het station werd schuin tegenover de Delftsche Poort bij het Slagveld gebouwd. Het was een bijzonder gebouw. Het is gebouwd in een soort Tudor-stijl. Het station bestond uit twee gebouwen die aan werszijden van de spoorbaan waren gebouwd, net zoals het Weesperpoortstation in Amsterdam. De ingang bevond zich in het zuidelijke gebouw. Ook de wachtkamers en kantoorruimten waren in het zuidelijke gebouw. In het noordelijke gebouw was het goederenkantoor gevestigd. Tevens was dit het uitgangsgebouw. In de bovenverdiepingen van de beide gebouwen waren dienstwoningen. Tussen de gebouwen werd een soort arcade met drie bogen erin gebouwd. Het was de bedoeling om het spoor aan te laten sluiten met het NRS spoor uit Utrecht, maar daar is het uiteindelijk nooit van gekomen. Het station, dat als tijdelijk station bedoeld was, werd in 1877 gesloten nadat het nieuwe station Delftsche Poort in gebruik was genomen. Het werd korte tijd later gesloopt. Op het voormalige emplacement werd de Diergaardelaan aangelegd. Tegenwoordig herinnerd niets meer aan het eerste station Delftsche Poort. Op de plaats waar het station gestaan heeft werd na de Tweede Wereldoorlog de Weena aangelegd. Het stationsgebouw stond ongeveer op de plaats waar nu de Weena op het Hofplein uitkomt.

Rotterdam Delftsche Poort. (litho) Het zuidelijke gebouw (de ingang) staat links afgebeeld, het noordelijke (de uitgang) rechts. Op deze plaats komt nu de Weena uit op het Hofplein. De lithograaf zou anno nu middenin de fontein hebben gestaan...

Meer over het station Delftsche Poort uit 1877

  versie: 22-03-2007