In 1847 werd Rotterdam aangesloten op het
spoorwegnet en opende het eerste Rotterdamse station haar deuren..
Het station werd schuin tegenover de Delftsche Poort bij het Slagveld
gebouwd. Het was een bijzonder gebouw. Het is gebouwd in een soort
Tudor-stijl. Het station bestond uit twee gebouwen die aan werszijden
van de spoorbaan waren gebouwd, net zoals het Weesperpoortstation
in Amsterdam. De ingang bevond zich in het zuidelijke gebouw. Ook
de wachtkamers en kantoorruimten waren in het zuidelijke gebouw.
In het noordelijke gebouw was het goederenkantoor gevestigd. Tevens
was dit het uitgangsgebouw. In de bovenverdiepingen van de beide
gebouwen waren dienstwoningen. Tussen de gebouwen werd een soort
arcade met drie bogen erin gebouwd. Het was de bedoeling om het
spoor aan te laten sluiten met het NRS spoor uit Utrecht, maar daar
is het uiteindelijk nooit van gekomen. Het station, dat als tijdelijk
station bedoeld was, werd in 1877 gesloten nadat het nieuwe station
Delftsche Poort in gebruik was genomen. Het werd korte tijd later
gesloopt. Op het voormalige emplacement werd de Diergaardelaan aangelegd.
Tegenwoordig herinnerd niets meer aan het eerste station Delftsche
Poort. Op de plaats waar het station gestaan heeft werd na de Tweede
Wereldoorlog de Weena aangelegd. Het stationsgebouw stond ongeveer
op de plaats waar nu de Weena op het Hofplein uitkomt.
|
|