|
|
Eén
stad, twee stations...
|
|
|
VLISSINGEN
STAD |
|
Bouwjaar:
|
1872 |
|
Gesloopt: |
ca.
1950 |
|
|
|
|
VLISSINGEN
HAVEN I |
|
Bouwjaar:
|
1873 |
|
Gesloopt: |
1892 |
|
|
|
|
|
Het
jaar 2015 wordt een feestelijke voor Vlissingen, het is dan precies
700 jaar geleden dat de stad aan de Westerschelde stadsrechten kreeg.
Maar Vlissingen is al veel ouder, al aan het begin van de zevende
eeuw was hier een nederzetting. De geschiedenis van deze Zeeuwse havenstad
is er één van grote pieken en diepe dalen; economische
groei en stadsuitbreidingen werden meerdere malen afgewisseld met
neergang, oorlogen, plunderingen en vernielingen. Aanvankelijk was
Vlissingen vooral een handelsstad, maar dankzij de strategische ligging
werd het in de zeventiende eeuw vestigingsplaats van de Admiraliteit
(de voorloper van de huidige Koninklijke Marine), die er een scheepswerf
had. Met name die scheepsbouw zou als een rode draad door de geschiedenis
van Vlissingen gaan lopen
In de Franse tijd (1795-1813) heeft Vlissingen het zwaar te verduren,
vooral tijdens een mislukte Engelse invasie in 1809 (de Walcherenexpeditie)
raakte de stad zwaar beschadigd en wordt het tot een ware vesting
uitgebouwd. Een kleine vier jaar later was die Franse tijd echter
voorbij en dreigde Vlissingen een "dode stad" te worden.
Maar dat liep anders, integendeel zelfs. De marine (de naam Admiraliteit
was in de Franse tijd komen te vervallen) keerde terug en begon opnieuw
een scheepswerf, welke zou blijven bestaan tot 1868.
Met het vertrek van de marine uit Vlissingen dreigde zich een nieuwe
periode van neergang aan te dienen, maar in feite werd hiermee een
nieuwe bloeiperiode ingeluid. De beklemmende vesting was inmiddels
opgeheven zodat de stad (eindelijk) kon uitbreiden. De aanleg van
de Zeeuwse Lijn was toen al in volle gang en was op dat moment al
tot en met Goes gevorderd. Ongeveer tegelijkertijd werd het Kanaal
door Walcheren gegraven. Dat er gelijktijdig een vaar- én een
spoorweg werden aangelegd lijkt natuurlijk een tegenspraak van de
eerste orde te zijn, maar daar zat wel degelijk een logica achter.
Om de spoorlijn tussen Goes en Middelburg aan te kunnen leggen moest
er een dam worden gebouwd tussen Zuid-Beveland en Walcheren, dat toen
nog een eiland was. Hierdoor werd een bestaande vaarweg geblokkeerd
en moest er dus een vervangende worden gegraven. Het Kanaal door Walcheren
mondt in Vlissingen via een sluizencomplex uit in de Westerschelde.
Hieraan gekoppeld was een nieuw havengebied, bestaande uit een buitenhaven
en twee binnenhavens, welke in de monding met de Westerschelde werden
aangelegd.
Dat de bouw van het spoor en de waterwerken nauw met elkaar verweven
waren blijkt wel uit het feit dat kanaal en spoot tussen Middelburg
en Vlissingen pal naast elkaar liggen. Even ten noorden van Vlissingen
vertakt de spoorlijn zich, waarbij de twee lijnen ieder met een eigen
eindstation eindigde. De destijds aftakkende lijn eindigt bij de Buitenhaven,
waar in 1873 het eerste station Vlissingen Haven werd geopend. Dit
station had een vrij eenvoudig, maar wel opvallend langgerekt stationsgebouw.
Er werd daar een station gebouwd omdat er op dat moment al vergevorderde
plannen waren om een aanvullende veerdienst naar Engeland op te zetten.
Het station kreeg daarom extra (grote) wachtruimten en er waren politie-
en douanefaciliteiten aanwezig. Maar omdat dit station wel erg ver
van de stad kwam te staan was een klein jaar eerder al een ander station
in Vlissingen in gebruik genomen. Dat was station Vlissingen Stad
en was gebouwd aan het einde van wat toen nog als de hoofdspoorlijn
werd gezien. Het stond aan het Kanaal van Walcheren, vlakbij de vroegere
Keersluisbrug. Kennelijk rekende men er aanvankelijk nog op dat ook
dit een belangrijk station zou worden, want ook dit kreeg een volwaardig
en royaal stationsgebouw. Het was een wat kleinere versie van het
stationsgebouw van Middelburg. Dit was vooral te zien bij het middendeel,
dat ten opzichte van de zijvleugels weg erg smal oogde. Maar ook de
vleugels waren iets korter dan die van station Middelburg, al hadden
ze wel hetzelfde aantal (7) traveeën. Station Vlissingen Stad
is allesbehalve een succes geworden. Op papier stond het dan wel een
stuk dichter bij de stad, ongeveer halverwege ten opzichte van station
Haven, in werkelijkheid bedroeg de afstand nog altijd ruim een kilometer.
Het station heeft de verwachtingen dan ook nooit waargemaakt. Terwijl
het Havenstation sneltreinen en zelfs internationale treinen ontving
moest station Stad het op het laatst alleen met stoptreinen doen.
In Vlissingen sprak men dan ook over het "Locaal station".
In 1894 viel het doek voor het station, na slechts 22 jaar dienst
te hebben gedaan. Het stationsgebouw en enkele andere gebouwen van
dit station bleven echter nog lange tijd bestaan, zelfs tot en met
het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Maar na de oorlog was het
voormalige stationsgebouw slechts een ruïne, kort daarop werd
het gesloopt. Station Vlissingen Haven daarentegen -de toevoeging
"Haven" verviel overigens na het sluiten van station Stad-
groeide aan het einde van de negentiende eeuw uit tot het belangrijkste
station van Vlissingen, daar was juist een groter station noodzakelijk
geworden
|
|
Boven:
Een fraaie gekleurde ansichtkaart uit het begin van de twintigste
eeuw, met daarop het inmiddels opgeheven station Vlissingen Stad.
Nadat het station was gesloten werd het voormalige stationsgebouw
omgebouwd, zodat er zes woningen ontstonden. Oorspronkelijk had
het gebouw aan de perronzijde een lange luifel, ongeveer dezelfde
zoals die aan het stationsgebouw van Middelburg. De luifel aan
station Vlissingen Stad werd na de opheffing verwijderd en heeft
vervolgens nog een eeuw dienst gedaan op het stationsgebouw van
Boxtel. Het vroegere stationsgebouw bleef nog vrij lang bewaard,
maar overleefde de Tweede Wereldoorlog niet. Al tijdens de Duitse
inval van mei 1940 raakte het zwaar beschadigd, toen een Duits
vliegtuig op het gebouw neerstortte. De restanten werden uiteindelijk
pas rond 1950 gesloopt. Let ook op die typische bolder aan de
rechterkant van de kaart, deze lijkt wel haast (en wellicht ís
het dat ook) een ingegraven loop van een oud kanon te zijn.
|
|
Onder:
Ongeveer dezelfde plek, maar dan anno 2015. Ten opzichte van de
kaart hierboven is het standpunt wat meer naar rechts verschoven.
Op de plek waar het stationsgebouw ooit heeft gestaan, is nu een
loods van de gemeentereiniging. Er is, afgezien dan van de sluis
en de bebouwing aan de overkant, eigenlijk niet eens zo heel veel
veranderd. Diezelfde bolder van de afbeelding hierboven lijkt
hier nog altijd in de grond te zitten...
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Er zijn, zelfs 120 jaar nadat station Stad werd opgeheven nog
enkele tastbare herinneringen aan dit vroegere station. Zo zijn
de restanten van de Keersluisbrug, die pal voor het station lag,
nog makkelijk terug te vinden en ook de vroegere dienstwoning
(zie de volgende foto) is bewaard gebleven. Maar het meest bijzondere
is dat er nog een restant van de vroegere watertoren staat. Weliswaar
is dit alleen de onderbouw van de toren, het reservoir verdween
in de jaren vijftig. Enkele jaren geleden wilde de gemeente Vlissingen
het voormalige watergebouw slopen, gelukkig kon dit op het nippertje
worden voorkomen. In oktober 2014 werd het gebouwtje zelfs gekraakt.
Overigens is het voortbestaan van dit unieke monumentje nog lang
niet gegarandeerd
.
|
Onder:
Er bestaat nóg een gebouw van het vroegere station Stad.
Dit gebouw, in onmiskenbare "Waterstaat-stijl", was
de vroegere dienstwoning van de stationschef. Althans, voor de
helft. De andere helft was eveneens een dienstwoning, maar dan
van de havenmeester. Het pand staat opvallend ver van het vroegere
station, namelijk aan de Prins Hendriklaan en tegenover de Eerste
Binnenhaven. Dat is dichter bij station Haven dan station Stad
en middenin het havengebied. Dat laatste moet trouwens de voornaamste
reden voor deze opmerkelijke locatie zijn, station Haven beschikte
namelijk over eigen dienstwoningen.
.
|
|
|
|
|
Onder:
Het eerste station Vlissingen Haven was -in tegenstelling tot
haar opvolgers- geen kopstation, dat vermoed ik althans. Het
was een laag en langgerekt stationsgebouw, een gebouw dat behoorlijk
afweek ten opzichte van de overige stationsgebouwen die oorspronkelijk
langs de Zeeuwse Lijn werden gebouwd. Dit waren bijna allemaal
"Waterstaatstations", of varianten daarvan. Dat station
Haven meteen al zo'n fors stationsgebouw kreeg had te maken
met de plannen om direct bij het station een veerdienst naar
Engeland te starten. In het gebouw waren dan ook douanefaciliteiten
aanwezig.
.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Een plattegrond van Vlissingen uit omstreeks 1875, met aan de
rechterkant de nieuwe spoor en havenwerken. Te zien zijn de stations
Stad (1) en Haven (2) en het Kanaal door Walcheren
(3). Wat vooral opvalt is dat reizigers vanaf de stations
een behoorlijke afstand naar de stad moesten afleggen. Dit gold
vooral voor reizigers die via station Haven reisden, zij moesten
om de twee binnenhavens (4) en over het kanaal gaan, om
zo de stad te kunnen bereiken. De boulevards, zoals we die nu
kennen, bestonden immers nog niet. Het water ten westen van het
kanaal (5) is het laatste restant van de vroegere omwalling.
Dit gebied zou later voor een groot deel worden ingenomen door
scheepswerf "de Schelde". De rest werd benut voor woningbouw.
.
|
Onder:
Een luchtfoto van een deel van Vlissingen, met name het gedeelte
met het sporen- en havengebied. De nummers op de foto corresponderen
met die op het voorgaande kaartje. De vroegere dienstwoning (6)
is op de foto nog net was witte punt te herkennen, op het kaartje
staat deze niet eens aangegeven
.
|
|
|
|
|
versie: 16-02-2015 |