|
|
VLEUTEN
De Tweede Wereldoorlog had trouwens ook bijna
het einde van het voortbestaan van station Vleuten betekend. In
de eerste jaren na de bevrijding werd er niet meer in Vleuten gestopt.
Er was in die tijd een groot gebrek aan materieel en wat wel voorhanden
was werd zo efficiënt mogelijk ingezet. Wellicht dat om die
reden Vleuten tijdelijk uit de dienstregeling werd gehaald. Maar
in 1948 dreigde het station voorgoed opgeheven te worden, de toenmalige
burgemeester maakte zich echter -met succes overigens- sterk voor
behoud van het station. Het was bepaald niet de eerste keer dat
een burgemeester uit deze gemeente zich intensief met het station
ging bemoeien, denk bijvoorbeeld nog maar even terug aan de moeizame
totstandkoming van de eerste halte. Het station werd in de jaren
dertig ook al met sluiting bedreigd en ook toen zorgde de toenmalige
burgemeester ervoor dat dit niet doorging. Ditmaal met een wel heel
opmerkelijke actie: er heerste in die tijd een enorme wereldwijde
economische crisis met heel veel werkloosheid. Daarom kregen -naar
verluid- alle werkloze jongeren in Vleuten een gratis treinabonnement
zodat ze op en neer naar Utrecht konden reizen om daar werk te zoeken.
Zodoende kon het station gewoon in functie blijven
De tijden zijn inmiddels enorm veranderd. Al sinds een aantal jaar
zit het reizigersvervoer op station Vleuten behoorlijk in de lift,
niet in de laatste plaats dankzij de enorme bevolkingsgroei in dit
gebied. Maar de voortschrijdende tijd had voor station Vleuten ook
een keerzijde. Naast de bijna halvering van het stationsgebouw raakte
het station ook haar goederenvervoer kwijt. Niet dat dit nu zoveel
voorstelde, maar toch beschikte het station wel degelijk over een
laad- en losplaats. Na het staken van het goederenvervoer verdween
deze overigens om plaats te maken voor een parkeerstrook. Zoals
bij zoveel kleinere stations betekende de invoering van de kaartautomaat
het einde van de loketten. In Vleuten gebeurde dit in 2001, waardoor
het stationsgebouw haar functie verloor en leeg kwam te staan. Het
gebouwtje was toen al een gemeentelijk monument, het voortbestaan
ervan heeft dan ook niet ter discussie gestaan. Sinds 2004 is er
in het voormalige stationsgebouw een bloemenzaak gevestigd.
Op dat moment was het al duidelijk dat het voormalige stationsgebouw
haar station zou kwijtraken. Aan het einde van de jaren negentig
werd gestart met het project "Randstadspoor" (niet te
verwarren met RandstadRail), waarbij op de spoorlijnen rondom Utrecht
een soort metro-achtige treindienst zal worden uitgevoerd. Voor
het spoor tussen Utrecht en Woerden betekende dit een verdubbeling
naar vier sporen. In Vleuten en de nieuwe wijk Leidsche Rijn werd
de spoorlijn tevens opgehoogd en er werden twee nieuwe stations
gerealiseerd (Utrecht Terweide is al geruime tijd in gebruik, Utrecht
Leidsche Rijn volgt deze zomer). Ook Vleuten kreeg een nieuw station,
maar deze werd wel zo'n driehonderd meter naar het westen opgeschoven.
De verhoging van het spoor in Vleuten werd gefaseerd uitgevoerd,
waarbij eerst de twee nieuwe hooggelegen sporen in gebruik werden
genomen. Bij deze gelegenheid werd op 5 november 2007 het nieuwe
station Vleuten in gebruik genomen. Direct hierna werden de oude
perrons opgeruimd en werden de laaggelegen sporen opgebroken, zodat
ook dit deel van de bijna 5 meter hoge spoordijk kon worden aangelegd.
Op 21 juni 2010 werd het nieuwe viersporige traject door Vleuten
in gebruik genomen.

|
|
Boven:
Het stationsgebouw valt bijna in het niet naast die hoge spoordijk.
Bovendien wordt het beeld ook nog eens verstoord door een lelijk
(maar beslist noodzakelijk!) hoogteportaal. Nu de werkzaamheden
zijn afgerond, zijn de voordelen ervan toch ook wel duidelijk
te zien. Neem nu bijvoorbeeld het verdwijnen van die drukke overweg
De verplaatsing van station Vleuten gebeurde, zoals al eerder
aangegeven, om meerdere redenen. Genoemd was al het feit dat de
nieuwe halte nu veel beter aansluit bij de nieuwe stadswijken
die op dit moment nog volop in ontwikkeling zijn. Maar er was
ook een puur praktische reden, die hier overigens ook wel te zien
is: er was op deze plek eenvoudigweg geen ruimte. Ook de ligging
van de Wilhelminalaan zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld,
viaductstations worden in principe alleen op rechte kruisingen
gebouwd.
|
|
Onder:
Middels dit bord werden reizigers in Vleuten geïnformeerd
over de verplaatsing van het station. Op vrijdag 2 november 2007
was het oude station voor het laatst open. Tijdens het daaropvolgende
weekeinde was het spoor buiten dienst gesteld, zodat het nieuwe
spoor op het net kon worden aangesloten en de oude sporen juist
werden losgekoppeld. Op maandag 5 november 2007 werd het nieuwe
traject in dienstgesteld en had Vleuten een nieuw station.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
in de verhoogde spoorbaan tussen Vleuten en het Amsterdam-Rijnkanaal
zijn in totaal zestien onderdoorgangen gebouwd, de drie nieuwe
stations hierbij inbegrepen. In Vleuten werden de onderdoorgangen
op een bijzonder fraaie manier afgewerkt. Kunstenares Louise
Hessel wisselt mozaïeken af met afbeeldingen die betrekking
hebben op Vleuten en omgeving. In de onderdoorgang aan de Wilhelminalaan
zijn hierbij bijvoorbeeld het oude station van Vleuten (beide
foto's onder) en het vroegere gemeentewapen (linksboven) te
zien. Bij een andere onderdoorgang komt de Romeinse opgravingen
in Leidsche Rijn aan bod, en uiteraard ontbreekt ook kasteel
"De Haar" niet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
De nieuwe halte Vleuten werd, net als het viersporige traject,
gefaseerd gebouwd. In 2007 werd het eerste deel in gebruik
genomen. Dit was de zuidelijke helft van het station, het
gedeelte dat langs spoor 1 ligt. Langs het huidige spoor
2 lag een tijdelijk perron. De noordelijke helft van het
station, het deel dat op deze foto is te zien, volgde in
de vroege zomer van 2010. Het station is een nieuw type
standaardstation, het zogenoemde "Randstadspoorstation",
ontworpen door architecte Nienke van der Lune.
|
|
|
|
|
versie: 14-01-2013 |