|
|
VENLO
Decoraties: |
J Schrage (wandplastiek)
|
|
|
M. Tritsmans
(gedicht) |
|
|
|
|
Als er één plek is op station
Venlo dat in de loop van de tijd rigoureus is verbouwd (om niet
te zeggen: grondig verknoeid) dan is het wel de stationshal. Vooral
in de afgelopen tien jaar zijn diverse veranderingen aangebracht
die het aangezicht geen goed hebben gedaan. In de oorspronkelijke
opzet deed het denken aan dat van Eindhoven, maar dan uiteraard
veel kleiner. Ook hier waren -en zijn nog altijd- de loketten tegenover
de ingang, rechts daarvan was de aanname van bagage en snelgoederen.
Daarboven is een kantooretage, bereikbaar via een trap aan de rechterkant
van de hal. Langs die kantooretage loopt een opvallend balkon, voorzien
van fraai hekwerk. Het restaurant kreeg dit keer een logischer plek
aan de linkerkant. Tussen de loketten en het restaurant was oorspronkelijk
de kaartcontrole en vervolgens de doorgang naar het eerste perron
of de trap naar de perrontunnel. Op de rechterwand prijkt een opvallend
kunstwerk, vermoedelijk gemaakt door de lokale kunstenaar J. Schrage.
Helaas gaat het momentheel grotendeels schuil achter een boekhandel,
die in 2008 werd gebouwd. Ook de trap naar de bovenverdieping is
tegenwoordig niet meer te zien. Ze bestaat trouwens nog wel, de
kantoren op de bovenverdieping zijn namelijk nog altijd in gebruik.
Die boekhandel was één van een serie ingrepen in het
stationsgebouw, waarbij het oude karakter van de hal stukje bij
beetje verloren ging. Op de vorige pagina was de oorspronkelijke
ingang al besproken, met de vroegere glazen "erkers".
In die uitbouwen waren respectievelijk de trap naar de fietsenkelder
en een boekwinkeltje. Toen een doorgang tussen de fietsenstalling
en de perrontunnel gereedkwam was de trap naar de hal niet meer
nodig. Op deze plek is nu een bloemenzaak. De grootste en meest
ingrijpende verandering was de bouw van een nieuwe trap naar de
perrontunnel. Die werd een kwartslag gedraaid, om zo een rechtstreekse
doorgang vanuit de fietsenstalling naar de perrontunnel mogelijk
te maken. Ook kwam er een lift, iets wat het station tot dan toe
nooit heeft gehad. Om de trap te kunnen draaien werd de hal wat
vergroot. Dit ging ten koste van het vroegere restaurant. In het
nog resterende deel zit nu een Kiosk.
Via de perrontunnel, die nog grotendeels in de originele staat verkeert,
wordt het eilandperron bereikt. Dat perron heeft een nogal merkwaardige
vorm; aan de zijde van de Maas begint ze smal en wordt naar het
zuidoosten toe steeds breder, waarna het perron langs spoor nog
een flink stuk als smal perrondeel doorloopt. Aan de andere zijde
van dat perrondeel eindigen drie kopsporen tegen de zuidoostelijke
zijwand. Het perron langs spoor 3 is dus ruim zestig meter langer
dan die langs spoor 4. Maar merkwaardig genoeg bestaat het kortere
deel uit twee perronfasen, perron 3 is één lang perrondeel.
Op het eilandperron staat een perrongebouw, dat uit drie delen bestaat.
Er is een wachtruimte, die nog altijd wordt gebruikt, en er waren
een dienstlokaal en zelfs een tweede visitatieruimte. Die laatste
is al heel lang afgesloten en dichtgemaakt. Langs de onderkant van
de wanden van zowel de vroegere visitatieruimte als het wachtlokaal
is weer natuursteen gebruikt, de ruimte daartussenin is op haar
beurt bekleed met geelkleurige steenstrips. Het perron wordt deels
overdekt door een perronoverkapping, die gezien het formaat en belang
van het station opvallend kort is. Boven de trap en de lift naar
de perrontunnel is te zien dat de vorm van de overkapping behoorlijk
afwijkt. Een heel bijzonder detail is dat een deel van die kapspanten
over het spoor naar de overkapping van spoor 1 lijkt door te lopen,
hieraan werd de bovenleiding opgehangen. Het spoor tussen |Eindhoven
en Venlo werd namelijk tijdens de bouw van dit station geëlektrificeerd.
Het lange eerste perron heeft eveneens een nogal merkwaardige vorm.
Het lijkt bijna letterlijk uit twee delen te bestaan, waarbij een
(niet voor het publiek toegankelijk) overpad die verdeling markeert.
Het gedeelte rechts daarvan is spoor 1b. Hier is ook kopspoor 6,
dat tegenwoordig niet veel wordt gebruikt. Het gedeelte langs het
stationsgebouw is spoor 1a. Dit was het perron waar de internationale
trein aankwam, dat vervolgens werd afgesloten voor paspoort- en
bagagecontrole. Sinds kort vertrekt vanaf dit perron weer de "internationale
trein", maar de verplichte gang naar de visitatiezaal is allang
niet meer nodig
|
|
Boven
en onder: De hal van het stationsgebouw doet wat denken aan dat
van Eindhoven, maar dan veel kleiner. Ook hier is een opvallend
balkon, dat langs een kantooretage loopt. Dat balkon heeft nog
het originele hekwerk, één van de spaarzame authentieke
details die er nog zijn. Er is inmiddels veel veranderd, zo zijn
er diverse winkels toegevoegd en werd de trap naar de perrontunnel
een kwartslag gedraaid. Op die manier kon een doorgang vanuit
de fietsenstalling naar de perrontunnel worden gecreëerd
en kon een lift worden geplaatst. De vloer van de hal is ook al
niet meer de originele, al lijkt ze er nog wel sterk op...
.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Zo zag de hal er oorspronkelijk uit. Aan de rechterkant zijn
de loketten en de weegschaal voor de bagage te zien. Naast
de loketten zijn twee doorgangen met daartussenin het hokje
voor de kaartcontroleur. Op de achtergrond het restaurant,
afgescheiden van de hal door een grote glazen wand. Op de
vloer is goed te zien dat de tegels in een ander motief lagen
dan nu het geval is. De klok hangt nog altijd op dezelfde
plek, zelfs het uurwerk is -voor zover ik weet- nog dezelfde.
De donkere omlijsting is echter wel al heel lang verdwenen
tijd
.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Boven de nieuwe perrontrap is dit gedicht van de Belgische dichter
Marc Tritsmans te lezen getiteld: "IJkpunt". Het werd
in september 2014 aangebracht. Het is één van de
circa zeven plekken in het centrum van Venlo waar straatpoëzie
te zien is.
.
|
Onder:
Een foto van het wandplastiek, uit de tijd dat het nog niet schuil
ging achter de AKO. Het beeldt de spoorwerkers uit en werd vermoedelijk
door de lokale kunstenaar J. Schrage gemaakt. Al sinds de opening
van het huidige station hangt het aan de noordwestelijke wand.
Het is te hopen dat het ooit weer in haar oude glorie te bewonderen
is
.
|
|
|
|
|
Onder:
De tunnel tussen de hal van het stationsgebouw en het eilandperron.
Ook in de onderdoorgang zijn in de loop van de tijd wat aanpassingen
geweest, zoals een directe doorgang naar de fietsenstalling (aan
het einde van de tunnel, aan de linkerkant), de inbouw van liften
en een rolluik om de tunnel af te kunnen sluiten. Toch verkeert
de onderdoorgang nog in een opmerkelijk gave staat, de wanden
en de lichtarmaturen zijn nog de originele. De ogenschijnlijk
afwijkende grijze wand aan de linkerkant is eveneens authentiek.
Op deze plek, waar nu de lift naar het perron staat, waren vroeger
toiletruimten. Of de vloer nog de originele is durf ik niet met
zekerheid te zeggen...
.
|
Onder:
De trap naar het eilandperron is zó gesitueerd dat reizigers
die naar boven gaan de wachtruimte in het zicht hebben. Net als
bij de perrontunnel zijn ook hier nog wat authentieke details
te zien, zoals het fraaie hekwerk en de wat afgeschuinde wand
boven de trap. Die laatste zorgde voor iets meer daglicht in de
onderdoorgang...
.
|
|
|
|
|
Onder
(beide foto's): Het perrongebouw, met daarboven de overkapping.
Het perrongebouw was in drie delen verdeeld; het dichtst bij
de trap is de wachtruimte, die nog altijd in gebruik is. Aan
het andere uiteinde (hier vooraan) was een tweede visitatieruimte.
Die was speciaal gemaakt voor het geval de internationale
trein niet bij het eerste perron kon stoppen. In de praktijk
zal dit maar weinig gebeurd zijn, de ruimte is in ieder geval
al heel buiten gebruik. In het midden van het gebouwtje waren
-en zijn waarschijnlijk nog wel- enkele dienstruimten. Het
natuursteen en de gele kleur steenstrips van het hoofdgebouw
zijn ook op het perrongebouw aanwezig. De vorm van de grote
entreeluifel is weer terug te vinden in perronoverkapping.
Die overkapping is met een lengte van ongeveer 100 meter opvallend
kort. Op de foto rechts is duidelijk te zien dat de overkapping
hier een afwijkende vorm heeft. Waarom dit is heb ik nergens
kunnen achterhalen, mogelijk is ze in een later stadium wat
is verlengd...
.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het eerste perron is aanzienlijk langer dan het tegenoverliggende
eilandperron, iets wat niet ongebruikelijk is bij grensstations.
Het is 565 meter lang en bestaat uit een A- en een B-gedeelte.
De indeling is echter wel opvallend; het A-gedeelte (langs het
stationsgebouw) is ruim twee maal zo lang als het perron langs
spoor 1B, dat voorbij de slagboom en in de bocht ligt. Die slagboom
markeert het overpad naar het eilandperron. Tegenover spoor 1B
ligt kopspoor 6. Alhoewel ook dit perrondeel een eigen CTA-scherm
heeft wordt het nog maar zelden gebruikt...
.
|
Onder:
Het eilandperron heeft een nogal merkwaardige vorm. Ze begint
in het noordwesten smal en wordt vervolgens steeds breder, om
bij het zuidoostelijke uiteinde langs spoor 3 als smal perronnetje
door te lopen. Tegen de brede zijwand eindigen drie kopsporen,
die hier worden bezet door Veoliaitreinstellen. Ook opmerkelijk:
het circa 470 meter lange perrondeel langs spoor drie vormt één
perrondeel, terwijl het ruim 60 meter kortere deel langs spoor
4 wel uit twee perronfasen bestaat...
.
|
|
|
|
|
versie: 14-05-2018 |