|
|
STATIONSTYPEN
|
In Nederland kennen we verschillende typen stations.
Bij verreweg het meeste stations staat het stations gebouw in de lengterichting
ernaast. Het spoor is meestal doorlopend, maar er kan ook een stootblok
aan het eind van het perron staan. Dan wordt dit een eindstation genoemd.
Kampen is hier een mooi voorbeeld van. Daarnaast zijn er nog diverse
andere typen: |
Eilandstations |
Een eilandstation is een stationstype waarbij het
stationsgebouw op het perron staat tussen de sporen. Hierdoor is
er geen entreegebouw. Voorbeelden van eilandstations zijn: Geldermalsen,
Bilthoven, Den Dolder, Nunspeet en Maassluis
In enkele gevallen werd het stationsgebouw gesloopt en werden de
perrongebouwen "gepromoveerd" tot stationsgebouw. Voorbeelden
hiervan zijn Geldrop en Dieren.
|
|
Ook Geldermalsen behoort
tot de eilandstations
|
|
|
|
Viaductstations |
Viaductstations zijn relatief nieuw in Nederland.
Relatief want het allereerste viaductstation was het voormalige
station Beurs (later Blaak) in Rotterdam, gebouwd in 1877. Arnhem
Velperpoort en Heemstede-Aerdenhout, beiden gebouwd in de jaren
vijftig, waren ook een van de eersten. Met name de laatste dertig
jaar zijn veel viaductstations gebouwd. Amsterdam Lelylaan, Almere
Centrum, Lelystad Centrum, Amsterdam RAI, Diemen Zuid, en Nieuwerkerk
a/d IJssel zijn voorbeelden hiervan.
|
|
Een mooi voorbeeld van
een viaductstation: Almere Buiten
|
|
|
|
|
|
|
Kopstations |
Kopstations komen in Nederland vrij weinig voor. Bij
kopstations staat op het perron aan het einde van een spoorbaan.
Kanpen is dus géén kopstation, omdat hier het stationsgebouw
langs het perron staat. Een stelregel is dan ook: een kopstation
is altijd een eindstation, een eindstation is lang niet altijd een
kopstation te zijn. In een enkel geval heeft een kopstation ook
nog een of meerdere sporen die langs de zijkant van het stationsgebouw
lopen. We spreken dan over een kopstation met langsspoor. Enschede
is hier een mooi voorbeeld van. De overige kopstations in Nederland
zijn: Den Haag Centraal, Den Helder, Rhenen, Vlissingen, Zandvoort
aan Zee.
|
|
Ongetwijfeld het mooiste
nog overgebleven kopstation van Nederland: Zandvoort aan Zee
|
|
|
|
|
|
|
Vorkstations |
Nog zeldzamer dan de kopstations zijn de zogenaamde
vorkstations. Er zijn daar drie van gebouwd in Nederland: Kesteren,
Schin op Geul en Amsterdam Muiderpoort, waarbij bij laatst genoemde
station de sporen op een hoog baanlichaam liggen. Het is ook het
enige vorkstation dat nog echt als vorkstation in gebruik is. In
Kesteren werd het baanvak naar Amersfoort
opgeheven. In Schin op Geul werd het spoor richting Simpelveld afgesneden
van de lijn naar Valkenburg, nadat in de jaren negentig het treinverkeer
naar Duitsland via Simpelveld werd opgeheven. Onlangs werd deze
verbinding weer hersteld.
|
|
Amsterdam Muiderpoort.
De foto is genomen vanaf het perron richting Utrecht. Op de achtergrond,
rechts van het stationsgebouw, is het andere perron zichtbaar.
|
|
|
|
versie: 2-05-2007 |