|  
         
     | 
     | 
    
     
       STATIONSTYPEN 
      
         
          |   | 
         
         
          | In Nederland kennen we verschillende typen stations. 
            Bij verreweg het meeste stations staat het stations gebouw in de lengterichting 
            ernaast. Het spoor is meestal doorlopend, maar er kan ook een stootblok 
            aan het eind van het perron staan. Dan wordt dit een eindstation genoemd. 
            Kampen is hier een mooi voorbeeld van. Daarnaast zijn er nog diverse 
            andere typen: | 
         
       
      
         
          | Eilandstations | 
           
             Een eilandstation is een stationstype waarbij het 
              stationsgebouw op het perron staat tussen de sporen. Hierdoor is 
              er geen entreegebouw. Voorbeelden van eilandstations zijn: Geldermalsen, 
              Bilthoven, Den Dolder, Nunspeet en Maassluis 
              In enkele gevallen werd het stationsgebouw gesloopt en werden de 
              perrongebouwen "gepromoveerd" tot stationsgebouw. Voorbeelden 
              hiervan zijn Geldrop en Dieren. 
            | 
           
               
          
  | 
         
         
          |  
             Ook Geldermalsen behoort 
              tot de eilandstations 
           | 
         
         
           | 
           | 
           
               
            | 
         
         
          | Viaductstations | 
           
             Viaductstations zijn relatief nieuw in Nederland. 
              Relatief want het allereerste viaductstation was het voormalige 
              station Beurs (later Blaak) in Rotterdam, gebouwd in 1877. Arnhem 
              Velperpoort en Heemstede-Aerdenhout, beiden gebouwd in de jaren 
              vijftig, waren ook een van de eersten. Met name de laatste dertig 
              jaar zijn veel viaductstations gebouwd. Amsterdam Lelylaan, Almere 
              Centrum, Lelystad Centrum, Amsterdam RAI, Diemen Zuid, en Nieuwerkerk 
              a/d IJssel zijn voorbeelden hiervan. 
           | 
           
            
           | 
         
         
          |  
             Een mooi voorbeeld van 
              een viaductstation: Almere Buiten 
           | 
         
         
           | 
           | 
           | 
         
         
          |   | 
            | 
            | 
         
         
          | Kopstations | 
           
             Kopstations komen in Nederland vrij weinig voor. Bij 
              kopstations staat op het perron aan het einde van een spoorbaan. 
              Kanpen is dus géén kopstation, omdat hier het stationsgebouw 
              langs het perron staat. Een stelregel is dan ook: een kopstation 
              is altijd een eindstation, een eindstation is lang niet altijd een 
              kopstation te zijn. In een enkel geval heeft een kopstation ook 
              nog een of meerdere sporen die langs de zijkant van het stationsgebouw 
              lopen. We spreken dan over een kopstation met langsspoor. Enschede 
              is hier een mooi voorbeeld van. De overige kopstations in Nederland 
              zijn: Den Haag Centraal, Den Helder, Rhenen, Vlissingen, Zandvoort 
              aan Zee. 
            | 
           
            
           | 
         
         
          |  
             Ongetwijfeld het mooiste 
              nog overgebleven kopstation van Nederland: Zandvoort aan Zee 
             
           | 
         
         
           | 
           | 
           | 
         
         
          |   | 
            | 
            | 
         
         
          | Vorkstations | 
           
            Nog zeldzamer dan de kopstations zijn de zogenaamde 
              vorkstations. Er zijn daar drie van gebouwd in Nederland: Kesteren, 
              Schin op Geul en Amsterdam Muiderpoort, waarbij bij laatst genoemde 
              station de sporen op een hoog baanlichaam liggen. Het is ook het 
              enige vorkstation dat nog echt als vorkstation in gebruik is. In 
               Kesteren werd het baanvak naar Amersfoort 
              opgeheven. In Schin op Geul werd het spoor richting Simpelveld afgesneden 
              van de lijn naar Valkenburg, nadat in de jaren negentig het treinverkeer 
              naar Duitsland via Simpelveld werd opgeheven. Onlangs werd deze 
              verbinding weer hersteld.  
           | 
           
            
           | 
         
         
          |  
             Amsterdam Muiderpoort. 
              De foto is genomen vanaf het perron richting Utrecht. Op de achtergrond, 
              rechts van het stationsgebouw, is het andere perron zichtbaar. 
             
           | 
         
         
           | 
           
              
            | 
           
               
            | 
         
       
        
      
 
      
      versie: 2-05-2007 |