Home ] Vorige pagina ]

 

STATIONSTYPEN

VERVOLG

 
 
Kruisingstations

Het kruisingstation, ook wel kruispuntstation genoemd, is ook een nieuw type station in Nederland. In het buitenland bestaan deze al langer, zoals Osnabrück in Duitsland. Bij een kruisingstation, de naam zegt het al, kruisen twee spoorlijnen elkaar. Dit gebeurt ongelijkvloers zodat er een perfecte overstapmogelijkheid ontstaat. Het nadeel van een kruisingstation is dat ze vaak een beetje "in-the-middle-of-nowhere" staan. Nederland kent twee kruisingsstations: Amsterdam Sloterdijk en Duivendrecht.

Nieuwerkerk ad IJssel.jpg (14608 bytes)

Amsterdam Sloterdijk

 

Ondergrondse en verdiepte stations

Een nieuwe trend in de stationsbouw is het ondergrondse station. In 1978 werd op de luchthaven Schiphol het eerste station waarvan de perrons onder de grond lagen in gebruik genomen. Het stationsgebouw zelf stond (stond, want het karakteristieke ronde gebouw is inmiddels allang verdwenen) wel "gewoon" bovengronds. Rotterdam Blaak was in 1993 het eerste volledig ondergrondse station in Nederland. Ook in Rijswijk en Best liggen de perrons onder de grond. De spoorverdubbeling op de baanvakken was voor deze gemeenten reden om te eisen dat het spoor verdiept of ondergronds aangelegd zou worden vanwege de overlast van het extra treinverkeer.

Rotterdam Blaak
     
Grensstations

Een grensstations vormen een aparte groep binnen de spoorwegstations. Bekende grensstations zijn natuurlijk Roosendaal en Venlo, maar ook Maastricht, Oldenzaal, Nieuweschans en de voormalige stations Baarle-Nassau en Simpelveld zijn (of waren) grensstations. Deze stationsgebouwen zijn vaak behoorlijk groot. Dit omdat er extra ruimten voor douane en marechaussee aanwezig. Zo hebben deze stations een zogenoemde visitatie-ruimte waarin alle doorgaande reizigers gecontroleerd werden voordat zij de grens mochten passeren. Deze reizigers moesten bij aankomst de trein verlaten, en zich verzamelen in de visitatieruimte waarbij paspoort en bagage gecontroleerd werden. Grensstations hebben vaak een (extreem) lang eerste perron met daaraan de kantoren van de Douane. Verder is er vaak een uitgebreid rangeer- en goederenemplacement.

Muiderp_maq.JPG (13665 bytes)
Het bekendste en meest imposante grensstation van Nederland: Roosendaal
   
 

 

  Free counter and web stats versie: 20-03-2007