Kruisingstations |
Het kruisingstation, ook wel kruispuntstation genoemd,
is ook een nieuw type station in Nederland. In het buitenland bestaan
deze al langer, zoals Osnabrück in Duitsland. Bij een kruisingstation,
de naam zegt het al, kruisen twee spoorlijnen elkaar. Dit gebeurt
ongelijkvloers zodat er een perfecte overstapmogelijkheid ontstaat.
Het nadeel van een kruisingstation is dat ze vaak een beetje "in-the-middle-of-nowhere"
staan. Nederland kent twee kruisingsstations: Amsterdam Sloterdijk
en Duivendrecht.
|
|
Amsterdam Sloterdijk
|
|
|
|
Ondergrondse
en verdiepte stations |
Een nieuwe trend in de stationsbouw is het ondergrondse station.
In 1978 werd op de luchthaven Schiphol het eerste station waarvan
de perrons onder de grond lagen in gebruik genomen. Het stationsgebouw
zelf stond (stond, want het karakteristieke ronde gebouw is inmiddels
allang verdwenen) wel "gewoon" bovengronds. Rotterdam
Blaak was in 1993 het eerste volledig ondergrondse station in Nederland.
Ook in Rijswijk en Best liggen de perrons onder de grond. De spoorverdubbeling
op de baanvakken was voor deze gemeenten reden om te eisen dat het
spoor verdiept of ondergronds aangelegd zou worden vanwege de overlast
van het extra treinverkeer.
|
|
Rotterdam Blaak
|
|
|
|
|
|
|
Grensstations |
Een grensstations vormen een aparte groep binnen
de spoorwegstations. Bekende grensstations zijn natuurlijk Roosendaal
en Venlo, maar ook Maastricht, Oldenzaal, Nieuweschans en de voormalige
stations Baarle-Nassau en Simpelveld zijn (of waren) grensstations.
Deze stationsgebouwen zijn vaak behoorlijk groot. Dit omdat er extra
ruimten voor douane en marechaussee aanwezig. Zo hebben deze stations
een zogenoemde visitatie-ruimte waarin alle doorgaande reizigers
gecontroleerd werden voordat zij de grens mochten passeren. Deze
reizigers moesten bij aankomst de trein verlaten, en zich verzamelen
in de visitatieruimte waarbij paspoort en bagage gecontroleerd werden.
Grensstations hebben vaak een (extreem) lang eerste perron met daaraan
de kantoren van de Douane. Verder is er vaak een uitgebreid rangeer-
en goederenemplacement.
|
|
Het bekendste en meest
imposante grensstation van Nederland: Roosendaal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|