Home ] Terug naar de eerste pagina ] [ Vorige pagina ]
   
 
ROTTERDAM HOFPLEIN

 

De"Hofpleinlijn" wordt "Erasmuslijn"

 
   
   
   
Op 2 juni 2006 kwam een definitief einde aan het treinvervoer op de Hofpleinlijn. Hierna begon een drie maanden durende verbouwing, waarbij de voormalige spoorlijn geschikt werd gemaakt om als lightrail-verbinding verder te gaan. Aanvankelijk zou het voltage van de bovenleidingen worden teruggebracht tot 750 volt, het voltage waarmee metrotreinstellen reiden, maar uiteindelijk werd besloten de spanning op de bovenleidingen ongewijzigd te laten en de treinstellen aan te passen. Opmerkelijk: het zou daarmee de derde keer zijn geweest dat het voltage op de Hofpleinlijn werd aangepast. Eigenlijk kan men beter zeggen: de vierde keer, want het was oorspronkelijk de bedoeling dat de Hofpleinlijn 800 volt zou krijgen. Nog tijdens de bouw van de lijn werd dit reeds gewijzigd in de 10.000 volt wisselstroom, dat de lijn tot 1926 behield.
Wat wel aangepast werd was de beveiliging. Er werd een compleet nieuw systeem aangelegd, dat onder andere door Siemens (geen onbekende op de Hofpleinlijn!) werd geleverd. Ook werden diverse nieuwe (tijdelijke) halten aangelegd en werden perrons aangepast of verhoogd.
Omdat de spoorlijn nu als lightrail verder ging veranderde ook de status van de spoorlijn. Op 21 september 2006 werd het bij Koninklijk Besluit gewijzigd in… een lokaalspoorweg!
Met het beëindigen van het traditionele treinverkeer op de Hofpleinlijn werd het station Hofplein gesloten. Voor de randstadrail werd een nieuw perron aangelegd, dat in het verlengde van het oude, vervallen perron kwam te liggen. Dit nieuwe perron heeft haar eigen ingang aan de Heer Bokelweg. Met grote stalen hekken wordt aan de reiziger duidelijk gemaakt dat het voormalige station Hofplein definitief gesloten is. De gammele stalen voetgangersbrug, die jarenlang de toegang tot het Hofpleinstation vormde is allang weggehaald en de sporen zijn inmiddels overwoekerd. Het nieuwe perron van Randstadrail is overigens maar tijdelijk. Al enkele jaren wordt gewerkt aan een ondergronds traject tussen het Centraal Station en de Kleiweg. Ter hoogte van het Sint Franciscus Gasthuis sluit deze tunnel weer aan op het bestaande traject. En zo kreeg de Hofpleinlijn -dat in 2006 werd omgedoopt tot Erasmuslijn- uiteindelijk toch nog een rechtstreekse verbinding met het Centraal Station, zij het nu als lightrailverbinding. Als de nieuwe spoortunnel in gebruik wordt genomen zal het oude viaduct worden verlaten. Dit zal waarschijnlijk aan het einde van het jaar 2009 gebeuren. Het spoorwegviaduct is inmiddels een rijksmonument en zal dan ook behouden blijven. Enkele jaren geleden verkocht de NS de boogruimten onder het viaduct aan vier woningcoöperaties in Rotterdam. Als het vervoer op het viaduct aan het einde van 2009 definitief wordt gestaakt zal ook de rest van het viaduct worden verkocht. Men is al aan het onderzoeken welke herbestemming er aan zal worden gegeven. Wat er echter met het restant van het Hofpleinstation gaat gebeuren is niet bekend, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het bewaard zal blijven. Een triest einde voor een bijzonder station, dat de Tweede Wereldoorlog -helaas- nooit meer te boven is gekomen.
Boven: Een foto van het restant van het Hofpleinstation, december 2006. Rechts op de foto is nog net het nieuwe, tijdelijke perron van de Randstadrail te zien. Een onmiskenbaar Rotterdams metrotreinstel staat klaar voor vertrek naar Den Haag. Het stalen viaduct, waarvandaan deze foto werd genomen, werd korte tijd later afgebroken.
 
 
Onder: Het spoorviaduct mag dan inmiddels Rijksmonument zijn, op diverse plaatsen kan het best wel een opknapbeurt gebruiken. Aan weerszijden van deze onderdoorgang zijn reliëfs aangebracht met daarop het bouwjaar (zie de foto's onderaan de pagina, links en rechts). Daaronder is onder elk reliëf een ander exemplaar aangebracht waarop een eend is te zien. De rode kleur is overigens niet origineel maar werd later aangebracht.
Onder: Met grote stalen hekken wordt duidelijk gemaakt dat het voormalige station Hofplein definitief is gesloten. Op het linker spoor (het spoor dat tot het laatst werd gebruikt) beginnen de struiken al flink tussen de spoorstaven op te komen. Het rechter spoor, dat al sinds jaren niet meer werd gebruikt, is inmiddels in een soort oerwoud veranderd...
   
   
 
 
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 22-06-2009