Op 2
juni 2006 kwam een definitief einde aan het treinvervoer op de Hofpleinlijn.
Hierna begon een drie maanden durende verbouwing, waarbij de voormalige
spoorlijn geschikt werd gemaakt om als lightrail-verbinding verder
te gaan. Aanvankelijk zou het voltage van de bovenleidingen worden
teruggebracht tot 750 volt, het voltage waarmee metrotreinstellen
reiden, maar uiteindelijk werd besloten de spanning op de bovenleidingen
ongewijzigd te laten en de treinstellen aan te passen. Opmerkelijk:
het zou daarmee de derde keer zijn geweest dat het voltage op de Hofpleinlijn
werd aangepast. Eigenlijk kan men beter zeggen: de vierde keer, want
het was oorspronkelijk de bedoeling dat de Hofpleinlijn 800 volt zou
krijgen. Nog tijdens de bouw van de lijn werd dit reeds gewijzigd
in de 10.000 volt wisselstroom, dat de lijn tot 1926 behield.
Wat wel aangepast werd was de beveiliging. Er werd een compleet nieuw
systeem aangelegd, dat onder andere door Siemens (geen onbekende op
de Hofpleinlijn!) werd geleverd. Ook werden diverse nieuwe (tijdelijke)
halten aangelegd en werden perrons aangepast of verhoogd.
Omdat de spoorlijn nu als lightrail verder ging veranderde ook de
status van de spoorlijn. Op 21 september 2006 werd het bij Koninklijk
Besluit gewijzigd in een lokaalspoorweg!
Met het beëindigen van het traditionele treinverkeer op de Hofpleinlijn
werd het station Hofplein gesloten. Voor de randstadrail werd een
nieuw perron aangelegd, dat in het verlengde van het oude, vervallen
perron kwam te liggen. Dit nieuwe perron heeft haar eigen ingang aan
de Heer Bokelweg. Met grote stalen hekken wordt aan de reiziger duidelijk
gemaakt dat het voormalige station Hofplein definitief gesloten is.
De gammele stalen voetgangersbrug, die jarenlang de toegang tot het
Hofpleinstation vormde is allang weggehaald en de sporen zijn inmiddels
overwoekerd. Het nieuwe perron van Randstadrail is overigens maar
tijdelijk. Al enkele jaren wordt gewerkt aan een ondergronds traject
tussen het Centraal Station en de Kleiweg. Ter hoogte van het Sint
Franciscus Gasthuis sluit deze tunnel weer aan op het bestaande traject.
En zo kreeg de Hofpleinlijn -dat in 2006 werd omgedoopt tot Erasmuslijn-
uiteindelijk toch nog een rechtstreekse verbinding met het Centraal
Station, zij het nu als lightrailverbinding. Als de nieuwe spoortunnel
in gebruik wordt genomen zal het oude viaduct worden verlaten. Dit
zal waarschijnlijk aan het einde van het jaar 2009 gebeuren. Het spoorwegviaduct
is inmiddels een rijksmonument en zal dan ook behouden blijven. Enkele
jaren geleden verkocht de NS de boogruimten onder het viaduct aan
vier woningcoöperaties in Rotterdam. Als het vervoer op het viaduct
aan het einde van 2009 definitief wordt gestaakt zal ook de rest van
het viaduct worden verkocht. Men is al aan het onderzoeken welke herbestemming
er aan zal worden gegeven. Wat er echter met het restant van het Hofpleinstation
gaat gebeuren is niet bekend, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet
dat het bewaard zal blijven. Een triest einde voor een bijzonder station,
dat de Tweede Wereldoorlog -helaas- nooit meer te boven is gekomen.
Boven:
Een foto van het restant van het Hofpleinstation, december 2006.
Rechts op de
foto is nog net het nieuwe, tijdelijke perron van de Randstadrail
te zien. Een on-
miskenbaar Rotterdams metrotreinstel staat klaar voor vertrek naar
Den Haag. Het
stalen viaduct, waarvandaan deze foto werd genomen, werd korte tijd
later afgebroken.
Onder:
Het spoorviaduct mag dan inmiddels Rijksmonument zijn, op diverse
plaatsen
kan het best wel een opknapbeurt gebruiken. Aan weerszijden van
deze onderdoorgang
zijn reliëfs aangebracht met daarop het bouwjaar (onder, links
en rechts). Daaronder is,
onder elk reliëf, een ander exemplaar aangebracht waarop een
eend is te zien. De
rode kleur is overigens niet origineel maar werd later aangebracht.
Onder:
Met grote stalen hekken wordt duidelijk gemaakt dat het voormalige
station
Hofplein definitief is gesloten. Op het linker spoor (het spoor
dat tot het laatst werd
gebruikt) beginnen de struiken al flink tussen de spoorstaven op
te komen. Het rechter
spoor, dat al sinds jaren niet meer werd gebruikt, is inmiddels
in een soort oerwoud
veranderd...