|
|
OSS WEST
|
|
|
|
|
Afkorting: |
Ow |
Maatschappij: |
Nederlandse
Spoorwegen (NS) |
Type: |
Standaardtype Voorstadshalte |
Architect: |
J. Bak |
Bouwjaar: |
1981 |
Gedeeltelijke sloop: |
2008 |
Baanvak: |
's-Hertogenbosch - Nijmegen |
|
|
|
|
Dit station werd gelijktijdig met het bijna elf kilometer zuidwestelijker gelegen station Rosmalen geopend, beide stations behoren dan ook tot dezelfde serie standaardstations. Maar daarmee zijn de overeenkomsten wel genoemd. Want waar “Rosmalen” voor wat betreft de buitenzijde nog redelijk in authentieke staat verkeert, zijn bij dit station alleen de daken nog hetzelfde gebleven. De haltegebouwtjes van weleer zijn gereduceerd tot abri’s. Landelijk kwam het station in het nieuws toen op 20 september 2018 op de naastgelegen overweg een Stint met een trein in botsing kwamen, waarbij vier kinderen omkwamen. Er is tegenwoordig een herdenkingsplek, maar deze bevindt zich niet in de directe omgeving. Op de rampplek zelf herinnert niets meer aan dit drama.
Zoals zoveel plaatsen in ons land groeide ook Oss in de tweede helft van de twintigste eeuw sterk. Naast de industrie, die aan velen werk boden, werd Oss ook een forenzenplaats. Dat laatste was uiteraard vooral te danken aan haar strategische ligging halverwege á-Hertogenbosch en Nijmegen en door haar goede verbindingen. Vooral in het westelijke deel van de stad werden grootschalige nieuwbouwwijken uit de grond gestampt. Ook ontstond er behoefte aan een extra station. Voordat deze echter kon worden gerealiseerd moest eerst het spoor tussen Oss en Wijchen worden verdubbeld. Dat klinkt wellicht merkwaardig, mede omdat het gedeelte tussen ’s-Hertogenbosch en Oss -waar het station moest komen- toen allang over twee sporen beschikte. De reden moet vermoedelijk worden gezocht in de beschikbare ruimte in de dienstregeling. Die is immers veel krapper als een groot deel van het traject over slechts één spoor beschikt…
Hoe het ook zij, op zondag 31 mei 1981 werd de nieuwe halte Oss West in gebruik genomen. Tegelijkertijd werd ook het vernieuwde Rosmalen geopend, samen met nog zeven (!) andere stations. De halte Oss West werd een gestandaardiseerd station, een zogenoemd Standaardtype Voorstadshalte. Net als Rosmalen telt ook dit station twee perrons met op elk een gebouwtje. Het stationsgebouwtje is bij dit station iets kleiner. De dienstruimten waren hier aan het gebouwtje op het tweede perron geplakt, waardoor deze juist een stuk groter werd. Bijkomend voordeel voor de reizigers op dat perron is dat het dak annex perronluifel op dat perron óók een slag langer is.
De halte Oss West behield tot begin 2003 haar loket, daarna kwam het gebouwtje leeg te staan. Het lukte vervolgens niet om een passende herbestemming te vinden. Dat deed het station geen goed. Uiteindelijk werd in 2008 besloten (bijna) alle wanden te verwijderen. Sindsdien kan men discussiëren over de vraag of hier nog wel sprake is van een haltegebouw... |
Boven: De halte Oss West werd gelijktijdig met het naburige station Rosmalen in gebruik genomen. Beiden behoren tot de eerste exemplaren van het “Standaardtype Voorstadshalte”, ontworpen door architect J. Bak. Het haltegebouwtje was dan ook vrijwel identiek aan dat van Rosmalen, maar was wel iets kleiner. Overigens is er sinds 2008 nauwelijks meer sprake van een haltegebouw...
.
|
|
|
|
|
|
|
Onder: De perronzijde van het station. Net als in Rosmalen bestaat ook dit station uit twee perrons, met op elk een gebouwtje. Het grote verschil is dat hier het gebouwtje op het eerste perron iets kleiner, en die op het tweede perron juist wat groter is. Dit werd bereikt door de dienstruimten naar het gebouwtje op het tweede perron te verplaatsen. Het grote voordeel is dat de gebouwtjes -en dus ook de perronbeschutting- op beide perrons ongeveer even groot zijn. Voor het personeel was deze indeling wellicht wat lastiger..
.
|
|
|
|
|
|
Onder: Het haltegebouwtje, zoals het er oorspronkelijk uitzag. Ten opzichte van het stationsgebouw van Rosmalen was -naast het kleinere formaat- het belangrijkste verschil de plaats van de toegangsdeur. Die zat bij dit gebouw aan de perronzijde, in Rosmalen is deze in de kopgevel geplaatst. Het station had tot februari 2003 een loket, daarna kwam het leeg te staan. Aanhoudende vandalisme zorgde er mede voor dat de gebouwtjes vijf jaar later grotendeels werden gesloopt…
.
|
Onder: De overweg in de Braakstraat, pal naast het station. Hier vond op 20 september 2018 een enorm drama plaats. Eem zogenoemde “Stint” kon niet meer op tijd voor de gesloten overweg stoppen en werd geramd door een trein. Vier kinderen vonden hierbij de dood, een vijfde kind en de bestuurder van de Stint raakten zwaar gewond. Een gedenkplek voor deze ramp bevindt zich in een parkje, een kilometer verderop gelegen. Bij de overweg is niets meer wat aan het ongeval herinnert.
.
|
|
|
|
|
|
|
versie:
7-02-2025
|