De buitenkant van het stationsgebouw mag
dan grotendeels ongewijzigd zijn, het interieur is echter een heel
ander verhaal
De stationshal werd, in de bijna negentig jaar
dat deze was opengesteld voor het publiek, diverse keren onder handen
genomen. Daarbij zijn veel fraaie details helaas verdwenen. Zo had
de hal fraaie beschilderingen, onder andere de gemeentewapens van
plaatsen waarmee de NCS een spoorverbinding had. Deze verdwenen
in 1965 onder een dikke laag witte verf
Ook in de jaren tachtig
werd de hal flink onder handen genomen. Er kwam weer eens een nieuw
lokettengedeelte. Het oude lokettenfront was in het verleden namelijk
ook al eens drastisch gemoderniseerd. Ook werd de verlichting in
de hal vernieuwd. Er kwam een moderne lantaarn waaromheen zitjes
in een omgekeerde kring zijn opgesteld. Dergelijke lantaarns waren
vooral aan het einde van de negentiende eeuw gemeengoed (zie voor
een fraai voorbeeld de monumentale lantaarn in de hal van het station
van Groningen) maar raakten in de loop van de twintigste eeuw in
de vergetelheid. Je zou dan ook kunnen zeggen dat dit een moderne
variant is. Ondanks die onmiskenbare jaren-tachtig-vormgeving straalt
het toch wel iets monumentaals uit
Gelukkig zijn er ook nog enkele bijzondere details bewaard gebleven.
Dat begint al direct bij de ingang: achter de moderne schuifdeuren
zijn nog de originele tochtdeuren te zien, compleet met de kleine
ruitjes in de vensters erboven. Ondanks alle verbouwingen ontkwam
de hal aan een modern systeemplafond, waardoor de fraaie dakconstructie
altijd zichtbaar is gebleven.
Niet alleen de stationshal veranderde, ook op de perrons veranderde
het nodige. Zo was het tweede perron aanvankelijk ook voorzien van
een overkapping. Deze kap had een rechte, flauw hellende vorm en
was aan de achterkant over de gehele lengte voorzien van een gesloten
wand. Alhoewel deze kap toch echt gelijktijdig met het station werd
gebouwd, leek deze er toch niet helemaal bij te horen. De kap heeft
er overigens maar 37 jaar gestaan. Na de Tweede Wereldoorlog raakte
het tweede perron steeds meer in onbruik. Tijdens de Tweede Wereldoorlog
raakte de overkapping beschadigd en werd daarna niet meer hersteld.
De verbreding van de Zwolseweg, aan het einde van de jaren veertig,
betekende het definitieve einde. Tegelijkertijd werd het tweede
perron een flink stuk versmald.
Het tweede perron werd toen al niet veel meer gebruikt, eigenlijk
alleen nog door militairen die in Kampen waren gelegerd. Nadat de
Van Heutz-kazerne aan het begin van de jaren zeventig haar deuren
sloot, raakte het perron definitief in onbruik. Toch maakt dit perron
allesbehalve een vervallen indruk. Alleen het laatste deel is inmiddels
in een klein bos veranderd. Ook het tweede spoor ligt er, weliswaar
roestig, maar verder nog opvallend goed bij. Kennelijk wordt het
toch nog heel sporadisch gebruikt. Aan het einde van dit spoor staat
nog een echt ouderwets stootjuk. Op het eerste spoor is deze al
jaren geleden vervangen door een modern exemplaar.
Andere wijzigingen in en rond het station zijn de modernisering
van de beveiliging (rond 1980), waarbij de klassieke armseinen en
het bloktoestel -waarmee deze seinen werden bediend- verdwenen,
en de aanleg van een nieuw busstation in 1983.
De komst van de Wizzl betekende uiteindelijk het einde van de loketfunctie.
In het voorjaar van 1999 werd de stationshal afgesloten voor het
publiek. . Sindsdien wordt er gezocht naar een passende herbestemming,
maar tot op de dag van vandaag is deze -helaas- nog niet gevonden.
De stationshal blijft vooralsnog dicht.
Tot slot mag niet onvermeld blijven dat het station in het verleden
een keer (eigenlijk twee keer) van naam is veranderd. In 1913, één
jaar na de ingebruikname van het nieuwe stationsgebouw, wijzigde
de naam van het station in Kampen Noord. Kampen kreeg in dat jaar
namelijk een tweede station: Kampen Zuid, eindpunt van de lokale
spoorlijn Hattem-Kampen. Deze spoorlijn werd echter al na twintig
jaar weer opgedoekt en sloot station Kampen Zuid haar deuren. Kampen
Noord werd weer het enige station van de Hanzestad, waardoor de
toevoeging "Noord" weer kon worden geschrapt.
|
|
Boven:
Een blik in de verlaten stationshal vanaf het perron. Ondanks
het feit dat de hal meerdere keren flink werd verbouwd, zijn er
gelukkig ook nog enkele fraaie details bewaard gebleven, zoals
de bijzonder fraaie tochtdeuren, de deuromlijsting en het daklicht.
Ook de plafondconstructie, met daklicht, is altijd zichtbaar gebleven.
De loketten(rechts op de foto) werden ergens in de eerste helft
van de jaren tachtig (omstreeks 1983?) geplaatst.
|