Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ]

 

 

IJMUIDEN

   
   
De aanleg van de Velserspoortunnel in 1957 betekende echter het begin van het einde. Doordat de IJmuider lijn (ook wel de "Vislijn" genoemd) niet meer bij het Noordzeekanaal maar al bij Santpoort Noord aftakte werd het echt een zij-lijntje. De stations lagen erg ongunstig ten opzichte van de nieuwbouwwijken en steeds meer mensen konden een auto kopen. Bovendien verkeerde de spoorlijn, en dan met name de bovenleidingportalen, in slechte staat. Deze portalen stamden grotendeels nog uit 1927, toen de lijn werd geëlektrificeerd. Ook de sporen waren dringend aan een opknapbeurt toe, maar het was niet meer rendabel om te investeren in een toch al verliesgevende lijn. Op 24 september 1983 viel het doek voor het reizigersverkeer. Een deel van het spoor werd later overigens alsnog vernieuwd. De visbedrijven waren toen nog afhankelijk van het spoor en betaalden mee aan de spoorvernieuwing. Een groot deel van het emplacement verdween en de dubbelsporige lijn moest het voortaan met een enkel spoor doen. Ook de bovenleiding verdween, zodat nu uitsluitend nog met dieselmaterieel kon worden gereden. Het goederenvervoer werd overigens in 1994 alsnog gestaakt. Het bleek uiteindelijk niet meer rendabel om voor het visvervoer een compleet baanvak te onderhouden. De vistreinen vertrokken voortaan vanaf Beverwijk. Of ze daar heden ten dage nog van vertrekken is mij overigens niet bekend.
De spoorlijn kreeg aan het einde van de jaren negentig nog een kortstondige tweede leven. In 1996 start de firma Lovers, vooral bekend van de Amsterdamse rondvaartboten, als eerste concurrent van de NS een treindienst op de lijn Amsterdam-Haarlem-IJmuiden. Het stationsgebouw in IJmuiden heeft deze opleving niet meer meegemaakt. Na het staken van het reizigersvervoer werd het stationsgebouw verhuurd aan de Rijksverkeersinspectie, die het als kantoor ging gebruiken. Ook een keukenfirma gebruikte een deel van het stationsgebouw. Het werd in 1995 gesloopt na jarenlange leegstand, verpaupering en vernielingen. Voor de treindienst van Lovers werd een eenvoudige "evenementenperron" geplaatst.
De "Kennemerstrandexpress" zoals Lovers deze verbinding noemde werd geen succes. Op 14 september 1999 trok het moederbedrijf van Lovers Rail, de franse firma CGEA, de stekker eruit en ging Lovers zich toch maar weer liever uitsluitend met rondvaarten bezighouden. Pikant detail: diezelfde CGEA is inmiddels actief onder de naam Veolia Transport en heeft diverse bus- en treindiensten in -met name- Zuid-Nederland overgenomen.
Na het fiasco met de "Kennemerstrandexpress" maakten NS en ProRail in maart 2000 een nieuw spoorwegavontuur op de IJmuider lijn onmogelijk, door in Santpoort Noord de aftakkende wissel weg te halen. Toch is daarmee het definitieve einde van het IJmuider lijntje nog lang niet in zicht. Een stichting
Het gebied rond het gesloopte station maakte jarenlang een wat verlaten indruk. Het evenementenperronnetje waarvan de Lovers-treinen vertrokken is inmiddels gesloopt. De laatste sporen van wat ooit een spoorweg tijdperk was zullen waarschijnlijk ook wel gaan verdwijnen. Er zijn inmiddels vergevorderde plannen voor de bouw van een nieuw bedrijvenpark op het voormalige spooremplacement. De verkoop van de eerste kavels van dit "IJmuider Delta"-project is inmiddels gestart….
Bron: Stationsweb.nl (boven)
 
Boven en onder: Op de laatste dag van de dienstregeling, 24 september 1983, was het ineens wél weer druk op het station en in de trein...
 
Onder: Wat eens een station was...
 

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 6-12-2007