|   |  | IJMUIDEN 
         
          | De aanleg 
            van de Velserspoortunnel in 1957 betekende echter het begin van het 
            einde. Doordat de IJmuider lijn (ook wel de "Vislijn" genoemd) 
            niet meer bij het Noordzeekanaal maar al bij Santpoort Noord aftakte 
            werd het echt een zij-lijntje. De stations lagen erg ongunstig ten 
            opzichte van de nieuwbouwwijken en steeds meer mensen konden een auto 
            kopen. Bovendien verkeerde de spoorlijn, en dan met name de bovenleidingportalen, 
            in slechte staat. Deze portalen stamden grotendeels nog uit 1927, 
            toen de lijn werd geëlektrificeerd. Ook de sporen waren dringend 
            aan een opknapbeurt toe, maar het was niet meer rendabel om te investeren 
            in een toch al verliesgevende lijn. Op 24 september 1983 viel het 
            doek voor het reizigersverkeer. Een deel van het spoor werd later 
            overigens alsnog vernieuwd. De visbedrijven waren toen nog afhankelijk 
            van het spoor en betaalden mee aan de spoorvernieuwing. Een groot 
            deel van het emplacement verdween en de dubbelsporige lijn moest het 
            voortaan met een enkel spoor doen. Ook de bovenleiding verdween, zodat 
            nu uitsluitend nog met dieselmaterieel kon worden gereden. Het goederenvervoer 
            werd overigens in 1994 alsnog gestaakt. Het bleek uiteindelijk niet 
            meer rendabel om voor het visvervoer een compleet baanvak te onderhouden. 
            De vistreinen vertrokken voortaan vanaf Beverwijk. Of ze daar heden 
            ten dage nog van vertrekken is mij overigens niet bekend. De spoorlijn kreeg aan het einde van de jaren negentig nog een kortstondige 
            tweede leven. In 1996 start de firma Lovers, vooral bekend van de 
            Amsterdamse rondvaartboten, als eerste concurrent van de NS een treindienst 
            op de lijn Amsterdam-Haarlem-IJmuiden. Het stationsgebouw in IJmuiden 
            heeft deze opleving niet meer meegemaakt. Na het staken van het reizigersvervoer 
            werd het stationsgebouw verhuurd aan de Rijksverkeersinspectie, die 
            het als kantoor ging gebruiken. Ook een keukenfirma gebruikte een 
            deel van het stationsgebouw. Het werd in 1995 gesloopt na jarenlange 
            leegstand, verpaupering en vernielingen. Voor de treindienst van Lovers 
            werd een eenvoudige "evenementenperron" geplaatst.
 De "Kennemerstrandexpress" zoals Lovers deze verbinding 
            noemde werd geen succes. Op 14 september 1999 trok het moederbedrijf 
            van Lovers Rail, de franse firma CGEA, de stekker eruit en ging Lovers 
            zich toch maar weer liever uitsluitend met rondvaarten bezighouden. 
            Pikant detail: diezelfde CGEA is inmiddels actief onder de naam Veolia 
            Transport en heeft diverse bus- en treindiensten in -met name- Zuid-Nederland 
            overgenomen.
 Na het fiasco met de "Kennemerstrandexpress" maakten NS 
            en ProRail in maart 2000 een nieuw spoorwegavontuur op de IJmuider 
            lijn onmogelijk, door in Santpoort Noord de aftakkende wissel weg 
            te halen. Toch is daarmee het definitieve einde van het IJmuider lijntje 
            nog lang niet in zicht. Een stichting
 Het gebied rond het gesloopte station maakte jarenlang een wat verlaten 
            indruk. Het evenementenperronnetje waarvan de Lovers-treinen vertrokken 
            is inmiddels gesloopt. De laatste sporen van wat ooit een spoorweg 
            tijdperk was zullen waarschijnlijk ook wel gaan verdwijnen. Er zijn 
            inmiddels vergevorderde plannen voor de bouw van een nieuw bedrijvenpark 
            op het voormalige spooremplacement. De verkoop van de eerste kavels 
            van dit "IJmuider Delta"-project is inmiddels gestart
.
 |  |   
          |  |   
          |  |   
          |  
              Boven 
                en onder: Op de laatste dag van de dienstregeling, 24 september 
                1983, was het ineens wél weer druk op het station en in 
                de trein... |   
          | 
 |   
          |  |   
          |  
              Onder: 
                Wat eens een station was... |   
          |  |   
          |  |   versie: 6-12-2007 |