|
|
IJMUIDEN
De aanleg
van de Velserspoortunnel in 1957 betekende echter het begin van het
einde. Doordat de IJmuider lijn (ook wel de "Vislijn" genoemd)
niet meer bij het Noordzeekanaal maar al bij Santpoort Noord aftakte
werd het echt een zij-lijntje. De stations lagen erg ongunstig ten
opzichte van de nieuwbouwwijken en steeds meer mensen konden een auto
kopen. Bovendien verkeerde de spoorlijn, en dan met name de bovenleidingportalen,
in slechte staat. Deze portalen stamden grotendeels nog uit 1927,
toen de lijn werd geëlektrificeerd. Ook de sporen waren dringend
aan een opknapbeurt toe, maar het was niet meer rendabel om te investeren
in een toch al verliesgevende lijn. Op 24 september 1983 viel het
doek voor het reizigersverkeer. Een deel van het spoor werd later
overigens alsnog vernieuwd. De visbedrijven waren toen nog afhankelijk
van het spoor en betaalden mee aan de spoorvernieuwing. Een groot
deel van het emplacement verdween en de dubbelsporige lijn moest het
voortaan met een enkel spoor doen. Ook de bovenleiding verdween, zodat
nu uitsluitend nog met dieselmaterieel kon worden gereden. Het goederenvervoer
werd overigens in 1994 alsnog gestaakt. Het bleek uiteindelijk niet
meer rendabel om voor het visvervoer een compleet baanvak te onderhouden.
De vistreinen vertrokken voortaan vanaf Beverwijk. Of ze daar heden
ten dage nog van vertrekken is mij overigens niet bekend.
De spoorlijn kreeg aan het einde van de jaren negentig nog een kortstondige
tweede leven. In 1996 start de firma Lovers, vooral bekend van de
Amsterdamse rondvaartboten, als eerste concurrent van de NS een treindienst
op de lijn Amsterdam-Haarlem-IJmuiden. Het stationsgebouw in IJmuiden
heeft deze opleving niet meer meegemaakt. Na het staken van het reizigersvervoer
werd het stationsgebouw verhuurd aan de Rijksverkeersinspectie, die
het als kantoor ging gebruiken. Ook een keukenfirma gebruikte een
deel van het stationsgebouw. Het werd in 1995 gesloopt na jarenlange
leegstand, verpaupering en vernielingen. Voor de treindienst van Lovers
werd een eenvoudige "evenementenperron" geplaatst.
De "Kennemerstrandexpress" zoals Lovers deze verbinding
noemde werd geen succes. Op 14 september 1999 trok het moederbedrijf
van Lovers Rail, de franse firma CGEA, de stekker eruit en ging Lovers
zich toch maar weer liever uitsluitend met rondvaarten bezighouden.
Pikant detail: diezelfde CGEA is inmiddels actief onder de naam Veolia
Transport en heeft diverse bus- en treindiensten in -met name- Zuid-Nederland
overgenomen.
Na het fiasco met de "Kennemerstrandexpress" maakten NS
en ProRail in maart 2000 een nieuw spoorwegavontuur op de IJmuider
lijn onmogelijk, door in Santpoort Noord de aftakkende wissel weg
te halen. Toch is daarmee het definitieve einde van het IJmuider lijntje
nog lang niet in zicht. Een stichting
Het gebied rond het gesloopte station maakte jarenlang een wat verlaten
indruk. Het evenementenperronnetje waarvan de Lovers-treinen vertrokken
is inmiddels gesloopt. De laatste sporen van wat ooit een spoorweg
tijdperk was zullen waarschijnlijk ook wel gaan verdwijnen. Er zijn
inmiddels vergevorderde plannen voor de bouw van een nieuw bedrijvenpark
op het voormalige spooremplacement. De verkoop van de eerste kavels
van dit "IJmuider Delta"-project is inmiddels gestart
. |
|
|
|
Boven
en onder: Op de laatste dag van de dienstregeling, 24 september
1983, was het ineens wél weer druk op het station en in
de trein...
|
|
|
Onder:
Wat eens een station was...
|
|
|
versie: 6-12-2007 |