Het oude
stationsgebouw van Hoogeveen was in de loop van de jaren behoorlijk scheefgezakt,
met scheurvorming in de muren als gevolg. De onderhoudskosten werden daardoor
te hoog voor de NS. Daarom moest het oude stationsgebouw plaatsmaken voor een
nieuw station, dat in 1984 in gebruik werd genomen. Het is een ontwerp van architect
Douma. Het stationsgebouw is een langgerekt laag gebouw dat op de hoeken schuin
is afgeknot. In het midden werd een hoge luifel over het gebouw geplaatst, die
ook het dak van de stationshal vormt. Hierdoor heeft het gebouw min of meer de
vorm van het oude station. Dit was overigens ook de uitdrukkelijke wens van de
toenmalige Hoogeveense gemeenteraad. In de loop van de tijd is er inmiddels
wel wat aan het station veranderd. Zo werden de beide perrons verlengd. Hierbij
stuitte men bij het eerste perron op een probleem: Meteen na het eerste perron
takt een industriespoor af. De oplossing was een verplaatsbaar perron. Normaal
gesproken loopt de aftakking van het industriespoor onder het perron door. Als
een goederentrein het raccordement op wil, wordt het perron naar achteren geschoven.
Overigens wordt dit raccordement niet of nauwelijks gebruikt. In 2003 werd
een nieuwe bredere reizigerstunnel gebouwd en kreeg het station liften.
| |