Home ] Terug naar periode 1965-1985 ] Vorige station ] Volgende station ]

 

HOOGEVEEN

Maatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Bouwjaar: 1984
Architect: C. Douma

Het oude stationsgebouw van Hoogeveen was in de loop van de jaren behoorlijk scheefgezakt, met scheurvorming in de muren als gevolg. De onderhoudskosten werden daardoor te hoog voor de NS. Daarom moest het oude stationsgebouw plaatsmaken voor een nieuw station, dat in 1984 in gebruik werd genomen. Het is een ontwerp van architect Douma. Het stationsgebouw is een langgerekt laag gebouw dat op de hoeken schuin is afgeknot. In het midden werd een hoge luifel over het gebouw geplaatst, die ook het dak van de stationshal vormt. Hierdoor heeft het gebouw min of meer de vorm van het oude station. Dit was overigens ook de uitdrukkelijke wens van de toenmalige Hoogeveense gemeenteraad.
In de loop van de tijd is er inmiddels wel wat aan het station veranderd. Zo werden de beide perrons verlengd. Hierbij stuitte men bij het eerste perron op een probleem: Meteen na het eerste perron takt een industriespoor af. De oplossing was een verplaatsbaar perron. Normaal gesproken loopt de aftakking van het industriespoor onder het perron door. Als een goederentrein het raccordement op wil, wordt het perron naar achteren geschoven. Overigens wordt dit raccordement niet of nauwelijks gebruikt.
In 2003 werd een nieuwe bredere reizigerstunnel gebouwd en kreeg het station liften.

Boven: Station Hoogeveen. Door de hoge luifel en de lage zijvleugels lijkt het gebouw qua vorm wel wat op het oude stationsgebouw (linksonder).
Onder: Het verplaatsbare perron.
Onder: Het oude stationsgebouw, dat in 1984 werd gesloopt.
 
  

  Free counter and web stats versie: 22-01-2007