Home ] [ Terug naar de eerste pagina ] [ Vorige pagina ]
  
 
GOES

 

Een veel te groot stationsgebouw (het kan verkeren...)

     
   
Decoratie: B. Bonies
   
   
Het huidige stationsgebouw van Goes is één van de laatste, nog bestaande stationsgebouwen die door ingenieur K. van der Gaast werd ontworpen. Deze architect, die vooral in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw voor baanbrekende gebouwen had gezorgd, mocht in de herfst van zijn lange carrière nog een aantal stationsgebouwen ontwerpen. Voorbeelden hiervan zijn en waren te vinden in -onder andere- Maassluis, Harderwijk, Zaltbommel en Voorburg, van die vier bestaan alleen de laatstgenoemde twee stationsgebouwen nog. Die latere ontwerpen waren helaas veel minder spectaculair dan voorheen, al bleef (in veel gevallen) de “handtekening” van Van der Gaast zichtbaar. Zo ook in Goes, dat -zoals inmiddels wel bekend- naast stationsgebouw ook postkantoor was.
Het is een typisch jaren tachtig-gebouw, alhoewel de eerste ontwerpen waarschijnlijk al de jaren zeventig zijn gemaakt. Met een totale gevellengte van bijna 130 meter os het een behoorlijk fors gebouw. Net als bij het Steenwijkse stationsgebouw/postkantoor was ook hier een groot deel in gebruik bij de Posterijen en lijkt het stationsgebouw een wat ondergeschikte rol te hebben, een manco waar alle combi-stations last van lijken te hebben. Bovendien was aan dit gebouw nog twee extra verdiepingen met verhuurbare kantoorruimten toegevoegd. Anders dan in Steenwijk waren hier de verschillende functies veel minder duidelijk gescheiden, al hadden station en postkantoor ieder een eigen ingang. Die voor het station was in het midden van het gebouw, gemarkeerd met een luifel met daaraan het NS-logo. Het postkantoor had een eigen ingang, links van de stationstoegang. De kern van het gebouw bestaat uit beton, de wanden uit splitblokken, glas en eterniet-platen. Die laatste zijn rood, wit, blauw of grijs gekleurd en zijn daarbij volgens een patroon geplaatst. Dit was een ontwerp van de kunstenaar B. Bonies, die destijds werkzaam was als adviseur bij de vroegere Dienst Esthetische Vormgeving van de PTT. Bonies bepaalde hierdoor voor een belangrijk deel het uiterlijk van het gebouw. Maar ook het dak verdient wat extra aandacht. Het kraagt zowel aan de voor- als achterzijde wat uit en lijkt zelfs wat boven het gebouw te zweven. Dit is dan weer zo’n typisch Van der Gaast-kenmerk.
Het stations-gedeelte heeft een nogal ongebruikelijke indeling. Na de schuifdeuren moet men direct naar rechts, een vrij smalle en langwerpige hal in. aan de linkerkant was het vroegere plaatskaartenkantoor en helemaal aan het einde was het restaurant. Om bij de perrontunnel te komen moet men aan het einde van die hal naar links. Na nog een korte doorloop bereikt men de trap naar de perrontunnel. Eén aardig detail in de hal is trouwens nog niet benoemd; de dakconstructie, met duidelijk zichtbaar gebleven liggers, is ook in het plafond van de hal terug te vinden. Ook bij zijn latere ontwerpen bleef architect Van der Gaast oog voor detail houden…
Het stationsgebouw behield tot 2012 haar loket. Sindsdien is het stationsgebouw niet meer dan een lege gang, met een toilet en een Kiosk. Die laatste, die jaren geleden al in een “Huiskamer” is veranderd, zat op de plek waar vroeger het restaurant was. Met name in de afgelopen kwart eeuw is er het nodige veranderd in en om station Goes, dit is reeds op de eerste pagina aangegeven. Wie anno 2025 via het stationsgebouw naar het perron gaat neemt nog altijd die wat omslachtige route (naar rechts, dan weer naar links, dan naar rechts, trap af, dan weer naar links en dan nog een keer naar links om het perron op te gaan), al is de perrontunnel ook rechtstreeks vanaf het busstation te bereiken. Het veel te grote gebouw lijkt al jaren voor een deel leeg te staan en maakt een wat desolate indruk. Het voormalige postkantoor is tegenwoordig een fitnesscentrum. Ook is er een schoonheidssalon in gevestigd.

.

Boven en onder: Het stationsgebouw, boven zoals het er kort na de opening uitzag en onder de huidige situatie. (juni 2025) Het gebouw is in de loop van de tijd nauwelijks veranderd, de directe omgeving des te meer...

.
 
 
 

Onder: De perrongevel van het combi-gebouw, gezien vanaf het perron. Vooral aan deze kant lijkt het gebouw een moderne versie van een klassiek stationsgebouw te zijn; een hoger middendeel met lagere zijvleugels. Wat ook opvalt is dat het huidige gebouw wat dichter bij het spoor staat dan haar voorganger, dit kon mede doordat het eerste perron en het bijbehorende spoor kwamen te vervallen. Toch is er niet voor gekozen om het gebouw zo dicht mogelijk tegen het spoor aan te bouwen. Voor de trap naar het perron moest zelfs een aparte aanbouw worden gemaakt.

 
 

Onder (beide foto’s): Tweemaal de stationshal, links zoals ze er rond de laatste eeuwwisseling uitzag en rechts de situatie anno 2025. Er is ogenschijnlijk maar heel weinig veranderd. Het grootste verschil is dat op de foto linksonder het plaatskaartenkantoor nog in gebruik was. In 2012 werd de loketfunctie opgeheven, sindsdien is er (bij mijn weten) niets of nauwelijks wat mee gebeurd. Een ander verschil is de invulling van de ruimte helemaal achterin; voorheen zat hier het restaurant, later werd dit een Kiosk. Sinds enige jaren is hier een “Huiskamer”.

 
 

Onder: De trap naar de perrontunnel ligt nog altijd op dezelfde plek als toen die tunnel werd gebouwd. Ik denk zelfs dat dit nog de originele trap uit 1972 is, al weet ik dit niet zeker. Wie goed kijkt ziet het begin van een tweede trap. Deze leidt rechtstreeks naar het busstation. Die trap is trouwens wel later gebouwd.

Onder: De ingang van het gebouw is zelfs na 43 jaar nog vrijwel hetzelfde gebleven, zelfs het NS-loge heeft nog haar originele, kenmerkende bevestiging. Er zijn twee dubbele schuifdeuren, die overigens beide toegang geven tot het stationsgedeelte. Het postkantoor had een eigen ingang.

 
 

  Free counter and web stats versie: 31-07-2025