|
|
De
veerdienst Enkhuizen-Stavoren
In 1886
begon rederij Bosman met een geregelde veerdienst tussen Enkhuizen
en Stavoren. Op die manier ontstond een rechtstreekse verbinding tussen
Amsterdam en Leeuwarden. De Staatsspoor, die de lijn Stavoren-Leeuwarden
exploiteerden, zag deze nieuwe verbinding niet zitten. Op allerlei
manieren probeerden ze dit de saboteren, omdat zij de reizigers liever
over hun "eigen" verbinding naar Leeuwarden (via Zwolle)
zagen reizen.
In 1890 verloren zij echter de concessie op de spoorlijn naar Stavoren
aan de H.IJ.S.M. Deze maatschappij nam in 1896 ook de veerdiensten
over, zodat nu de hele verbinding Amsterdam-Leeuwarden in handen van
de H.IJ.S.M.
Vanaf die tij kwam de veerdienst over de Zuiderzee pas goed op gang.
Behalve personen werden ook goederen vervoerd. Daarvoor werden speciale
spoorponten in de vaart genomen. Deze schepen waren zo ontworpen,
dat de goederenwagens vanaf de loskade op het dek konden worden gereden.
De opkomst van de vrachtauto, maar bovenal het gereed komen van de
afsluitdijk, maakten een einde aan de geregelde veerdiensten. Het
goederenvervoer over water werd in 1936 gestaakt. Voor het reizigersvervoer
bleef de veerboot nog tot 1963 in bedrijf. Daarna werd het een toeristische
seizoensverbinding, die tot op de dag van vandaag nog bestaat.
|
|
Boven:
Een unieke ansichtkaart. De aansluitende veerboot ligt al klaar
voor vertrek. Duidelijk zijn de diverse overkappingen te zien.
De reizigers konden op die manier volledig overdekt vanuit de
trein tot aan het schip lopen.
|
|
|
|
|
Onder:
Motorschip
"W.F. vd Wijck" vertrekt uit Enkhuizen voor haar reis
naar Stavoren. Rechts op de afbeelding staat de Drommedaris.
(ansichtkaart)
|
Onder:
De
spoorpont "Stavoren". Dit was één van
de spoorponten voor het goederenvervoer tussen Enkhuizen en Stavoren.
Het schip (gebouwd in 1898) bestaat anno nog steeds, al is het
inmiddels onherkenbaar verbouwd. Tegenwoordig ligt het als "Showboat"
in Zaandijk en is het -geloof het of niet- een parenclub...
(ansichtkaart)
|
|
|
versie: 11-04-2008 |