|   |  | De 
        veerdienst Enkhuizen-Stavoren 
         
          | In 1886 
            begon rederij Bosman met een geregelde veerdienst tussen Enkhuizen 
            en Stavoren. Op die manier ontstond een rechtstreekse verbinding tussen 
            Amsterdam en Leeuwarden. De Staatsspoor, die de lijn Stavoren-Leeuwarden 
            exploiteerden, zag deze nieuwe verbinding niet zitten. Op allerlei 
            manieren probeerden ze dit de saboteren, omdat zij de reizigers liever 
            over hun "eigen" verbinding naar Leeuwarden (via Zwolle) 
            zagen reizen. In 1890 verloren zij echter de concessie op de spoorlijn naar Stavoren 
            aan de H.IJ.S.M. Deze maatschappij nam in 1896 ook de veerdiensten 
            over, zodat nu de hele verbinding Amsterdam-Leeuwarden in handen van 
            de H.IJ.S.M.
 Vanaf die tij kwam de veerdienst over de Zuiderzee pas goed op gang. 
            Behalve personen werden ook goederen vervoerd. Daarvoor werden speciale 
            spoorponten in de vaart genomen. Deze schepen waren zo ontworpen, 
            dat de goederenwagens vanaf de loskade op het dek konden worden gereden.
 De opkomst van de vrachtauto, maar bovenal het gereed komen van de 
            afsluitdijk, maakten een einde aan de geregelde veerdiensten. Het 
            goederenvervoer over water werd in 1936 gestaakt. Voor het reizigersvervoer 
            bleef de veerboot nog tot 1963 in bedrijf. Daarna werd het een toeristische 
            seizoensverbinding, die tot op de dag van vandaag nog bestaat.
 
 |  |   
          |  
              Boven: 
                Een unieke ansichtkaart. De aansluitende veerboot ligt al klaar 
                voor vertrek. Duidelijk zijn de diverse overkappingen te zien. 
                De reizigers konden op die manier volledig overdekt vanuit de 
                trein tot aan het schip lopen. |  
         
          |  | 
 |   
          |  |  |   
          |  
              Onder: 
                Motorschip 
                "W.F. vd Wijck" vertrekt uit Enkhuizen voor haar reis 
                naar Stavoren. Rechts op de afbeelding staat de Drommedaris. (ansichtkaart) |  
              Onder: 
                De 
                spoorpont "Stavoren". Dit was één van 
                de spoorponten voor het goederenvervoer tussen Enkhuizen en Stavoren. 
                Het schip (gebouwd in 1898) bestaat anno nog steeds, al is het 
                inmiddels onherkenbaar verbouwd. Tegenwoordig ligt het als "Showboat" 
                in Zaandijk en is het -geloof het of niet- een parenclub... (ansichtkaart) |   
          |  |   
           |   versie: 11-04-2008 |