Home ] [ Terug naar periode 1985-2005 ] [ Vorige station ] [ Volgende station ]
  

 

DOETINCHEM DE HUET

     
   
Afkorting: Dtch
Maatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Type: Standaardtype Voorstadshalte
Architect: J. Bak
Bouwjaar: 1985
Baanvak: Zevenaar - Winterswijk
   
   
Allereerst een opvallend feitje: dit is het enige stationsgebouw uit 1985! Dat was sowieso al een jaar met relatief weinig nieuwe stationsgebouwen (vier stuks), waarvan dus het merendeel alweer is gesloopt. Echt bijzonder is het trouwens nu ook weer niet, zo is er bijvoorbeeld niet één stationsgebouw uit 1979 overgebleven. Ook opmerkelijk; station Doetinchem De Huet is enige station van het type “voorstadshalte” dat een bestaand station verving.Of toch niet..?
De Doetinchemse wijk De Huet in het westen van deze Achterhoekse stad, ze werd grofweg tussen 1975 en 1995 gebouwd. Omdat de wijk aan beide zijden van de spoorlijn Arnhem - Winterswijk werd gebouwd ontstond al snel behoefte aan een eigen spoorweghalte. Nu had Doetinchem al sinds jaar en dag een nevenhalte, Doetinchem West geheten. Maar dat station lag nogal ongunstig, op loopafstand van het centrumstation en zo’n twee kilometer van De Huet verwijderd. Wel kende station Wijnbergen, zoals Doetinchem West voor 1965 heette, gedurende lange tijd goederenvervoer. Toen deze wegviel was hetlot van het oude stationnetje eigenlijk al bezegeld. De bouw van de nieuwe wijk De Huet betekende het definitieve einde. Er was nu eenmaal geen ruimte voor drie stations in een stad als Doetinchem.
Op 2 juni 1985 werd de nieuwe halte Doetinchem De Huet in gebruik genomen, en werd het oude station Doetinchem West gesloten. Evenals haar voorganger heeft ook dit station slechts één perron aan een enkelsporige lijn. Het stationsgebouwtje is een standaardgebouwtje van het type “Voorstadshalte”, ontworpen door architect J. Bak. Het is hetzelfde type gebouwtje dat vier jaar eerder in het Noord-Brabantse Rosmalen werd gebouwd. Een iets kleiner -maar verder identiek gebouwtje- werd tegelijkertijd in Oss neergezet. Qua grootte is het Doetinchemse gebouwtje het grootste tot dan toe gebouwde exemplaar. Het is ongeveer een meter dieper dan het gebouw in Rosmalen, de gevellengte is vrijwel hetzelfde. Het allergrootste verschil tussen de eerder gebouwde exemplaren is dat station Doetinchem De Huet slechts één perron, en dus ook maar één gebouwtje kreeg. Een ander verschil ten opzichte van haar Brabantse soortgenoten is de integratie in de wijk. Het station maakt hier echt deel uit van de buurt, de schuine lijnen van het haltegebouwtje zijn zelfs terug te vinden in het stratenplan nabij het station.
Het stationsgebouwtje behield tot 2001 haar loket. Gelijktijdig met het opheffen van de kaartverkoop werden de treindiensten tussen Arnhem en Doetinchem overgenomen door Syntus, die toen al twee jaar tussen Doetinchem en Winterswijk reed. Het haltegebouwtje bleef vervolgens enkele jaren leeg staan. Sinds 2005 is het een pizzeria en kekabzaak. De treindiensten worden sinds 2012 door Arriva verzorgd, op doordeweekse dagen aangevuld door de treinen van “Breng”. Overigens bestaan er concrete plannen om het spoor tussen Didam en Doetinchem te verdubbelen. Het is nog niet wat de eventuele gevolgen zijn voor de halte De Huet…

 

Boven: Station Doetinchem De Huet werd in 1985 geopend. Het werd gebouwd in de gelijknamige wijk, in het westen van de stad. Het is een station van het type “Voorstadshalte”, een serie station die allen nieuw werden gebouwd. Deze halte verving daarentegen een bestaand station, al stond deze niet op dezelfde plek. Het haltegebouwtje behoort tot dezelfde serie die eerder in Rosmalen en Oss werden gebouwd. Ten opzichte van die eerdere gebouwtje is dit exemplaar iets breder, hetgeen vooral aan het grotere dak is te zien. Aan dit gebouwtje is in de loop van de jaren wel wat veranderd. Zo verdween de NS-gele kleur van de spantconstructie en is één van de vensters met de kenmerkende schuine onderrand dichtgemaakt. Net als bij de twee eerdere exemplaren waren ook hier de ingang en het loket aan de linkerkant van het gebouw, hetgeen hier niet zo’n handige keuze was...

 
 

Onder: De ingebruikname van de halte De Huet ging ten koste van het station Doetinchem West. Dat station lag zo’n 1800 meter oostwaarts, dichtbij de spoorbrug over de Oude IJssel. Van dat vroegere station is het stationsgebouw uit 1959 bewaard gebleven. Voor meer informatie over het vroegere station Doetinchem West / Wijnbergen: zie deze pagina.

Onder: Anders dan de twee eerdere stations van dit type heeft Doetinchem De Huet slechts één perron, en dus ook maar één haltegebouwtje. Ook staat dat bouwwerkje dit keer niet aan het uiteinde van het perron, hetgeen hier goed te zien is. Bovendien bevonden de ingang en het loket zich aan de andere dan de hier zichtbare zijde van het gebouw…

 
 

  Free counter and web stats versie: 7-08-2025