|
|
Het
Deventer straatspoor
Op
9 mei 2003 reed de allerlaatste trein over het spoor in de Meester
H.F. de Boer, richting het rangeerterrein van station Deventer. Hiermee
kwam een definitief einde aan een uniek stukje spoorweggeschiedenis
in ons land. Bijna 80 jaar lang mengde op gezette tijden de trein
zich met al het overige verkeer. Nu, een kleine tien jaar later, is
van dit roemruchte Deventer industriespoor nog maar heel weinig overgebleven
Het Deventer industriespoor, in de volksmond ook wel het "straatspoor"
genoemd, was uniek in haar soort. Vanaf het vroegere goederenemplacement
dook het spoor in een vrij krappe bocht en in een behoorlijk steile
helling af naar straatniveau, waar het eerst de drukke handelskade
passeerde. Daarna volgde het bekendste, maar ook meest beruchte deel
van de lijn, de Mr. H.F. de Boerlaan, vernoemd naar de initiatiefnemer
van het straatspoor.
Tijdens de bouw van het station werd al volop nagedacht over een spoorverbinding
tussen het goederenstation en de IJsselkade. Maar de toenmalige wethouder
van Gemeentewerken, mr. H.F. de Boer, had een veel groter plan. Hij
voorzag een compleet nieuw havengebied, met meerdere insteekhavens
die ieder één of meerdere sporen voor de overslag van
goederen. Daarnaast bedacht hij in dit gebied een groot terrein voor
nieuwe en bestaande bedrijven. Die bestaande bedrijven zouden dan
uit de binnenstad kunnen vertrekken, aangezien deze daar totaal geen
uitbreidingsruimte hadden. Het plan was in die tijd ronduit revolutionair,
het was één van de allereerste industrieterreinen die
zou worden aangelegd. Het woord "industrieterrein" was toen
nog niet eens uitgevonden. In Deventer dacht men daar toch wel anders
over; er werd zelfs gesproken van "grootheidswaanzin". Toch
wist De Boer zijn plan door te zetten. In 1925 werd het eerste deel
van het industriespoor, tussen het goederenstation en het Pothoofd,
in gebruik genomen. De ontwikkeling van de Bergweide, de naam dit
industrie- en havengebied kreeg, verliep aanvankelijk nogal moeizaam.
Maar dit veranderde na de Tweede Wereldoorlog. Dankzij de aanleg van
een nieuwe sluis, maar bovenal dankzij het gunstige economische klimaat
in de jaren vijftig en zestig, groeide de bedrijvigheid flink. Ook
het spoornet in de Bergweide werd fors uitgebreid, ondanks het feit
dat het goederenvervoer steeds meer over de weg ging plaatsvinden.
Toch is het straatspoor in economisch opzicht nooit een succes geweest.
Alhoewel de exploitatie door de NS werd verzorgd was het gehele industrienet
eigendom van de gemeente Deventer, een vrij unieke situatie overigens.
Een gemeentelijk spoorwegnet dus, en wellicht was dit dan ook de reden
waarom het straatspoor zo lang heeft kunnen bestaan. In al die 78
jaar werd er namelijk geen stuiver aan verdiend!. Ter illustratie:
om het straatspoor rendabel te kunnen exploiteren moesten per jaar
minstens 7000 wagons de lijn passeren. Dit aantal werd nooit gehaald,
in het beste jaar (1956) bleef de teller op bijna 6900 steken. Toch
bleef men geloven in het industriespoor, zelfs in de tijd dat het
goederenvervoer steeds meer over de weg ging plaatsvinden en de grote
industrieën steeds meer terrein verloren. Toen in 1969 het doek
viel voor het overslagbedrijf leek het gedaan met spoorbedrijf. Toch
kwamen er in die tijd ook enkele (grote) klanten bij, zoals de blikkenfabriek
Thomassen & Drijver, CV-fabrikant Nefit en de afvalvervoerder
VAM. Vooral dit laatste bedrijf betekende de redding van het industriespoor,
er werd zelfs een compleet nieuw stuk spoor aangelegd. Mede dankzij
kon de exploitatie van het industriespoor weer een tijdje worden gegarandeerd.
Maar het was inmiddels al wel op haar retour. Want ondanks het nieuwe
stuk spoor in de Kamperstraat, was inmiddels al een groot deel van
het straatspoor verdwenen.
In 1993 was de VAM het enige bedrijf op de Bergweide dat nog van het
spoor gebruik maakte. Dat bleek het begin van het einde voor het straatspoor
te zijn. Om de VAM te bereiken moest een nogal omslachtige route worden
genomen. Vanaf de Mr. H.F. de Boerlaan sloeg de trein rechtsaf de
Industrieweg en vervolgens linksaf de Hanzeweg op. Als de trein in
z'n geheel op deze weg stond werd het wissel omgezet en reed de trein
"achteruit" de Kamperstraat in, naar de VAM. Op de terugweg
kon de locomotief keren via een omloopspoor in de Hanzeweg.
Niet alleen in economisch opzicht was het straatspoor zo langzamerhand
onhoudbaar geworden, ook voor het wegverkeer werd het spoor een steeds
groter probleem. Vooral de drukke Mr. H.F. de Boerlaan -waar het spoor
niet naast, maar in het wegdek lag- zorgde nogal eens voor de nodige
opstoppingen. Maar andersom kon het autoverkeer ook voor lastige situaties
zorgen. Niet zelden stond er een auto op het spoor geparkeerd, waardoor
de VAM-trein op haar beurt weer vertraging opliep. Desalniettemin
bleef de VAM-trein nog zo'n tien jaar lang de straten in de Bergweide
"onveilig" maken, maar in mei 2003 viel dan toch nog het
doek. Heel even werd nog gedacht om het VAM-terrein rechtstreeks met
het hoofdspoor te verbinden, maar dit werd nooit meer gerealiseerd.
In de jaren die volgden werden nagenoeg alle rails opgebroken. Toch
werden de sporen niet helemaal uitgewist, zo werd de krappe boog in
de hoek Mr. H.F. de Boerlaan/Industrieweg een fietspad en bleef bij
de kruising met de Hanzeweg zowaar nog een stukje spoor liggen, compleet
met wissel. In de Raambuurt, waar ooit ook industriespoor heeft gelegen,
werd in de Bergpoortstraat een stuk spoor herlegd.
|
|
|
|
Boven:
Jarenlang was dit een vertrouwd beeld op de Meester H.F. de Boerlaan.
Locomotief 2446 is op weg naar het VAM-terrein. Duidelijk is te
zien dat de rails in het wegdek liggen, de wegmarkeringen zijn
zelfs tussen de rails aangebracht. Door middel van speciale stoplichten
werd dit deel van de weg vrijgemaakt voor het treinverkeer, iets
wat overigens lang niet altijd even gemakkelijk ging. Inmiddels
is het straatbeeld drastisch veranderd. Niet alleen de loc en
de rails zijn allang verleden tijd, ook alle huizenblokken zijn
inmiddels gesloopt.
|
|
|
Onder:
Een plattegrondje van het centrum van Deventer met daarbij de
westelijke helft van de Bergweide, het deel waar het straatspoor
lag. Dit was de situatie rond 1995, in de nadagen van het industriespoornet.
Het industriespoor is met rood geaccentueerd. De betekenis van
de roodkleurige cijfers is terug te vinden in de legenda, de blauwe
letters verwijzen naar de foto's hieronder. De letter die op de
foto staat komt overeen met dezelfde letter op de kaart.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het definitieve eindpunt van het vroegere straatspoor ligt nu
nog voor de Handelskade, pal naast het Saxion-college. Van het
industriespoor is maar heel weinig over gebleven. Wat wel bewaard
bleef is de helling naar het vroegere goederenemplacement. Die
helling was berucht. Niet alleen was deze behoorlijk steil voor
een spoorbaan (ruim 1%), ze moest ook nog eens vanuit stilstand
worden genomen. Vooral bij nat weer gaf dit nogal eens problemen.
Dat gold uiteraard ook voor de afdaling, want de trein moest vóór
de kruising met de Handelskade tot stilstand komen. Hoeveel kilo's
zand er in al die jaren moet zijn gestrooid is niet bekend...
|
Onder:
Bijna dezelfde plek als de foto bovenaan deze pagina, maar dan
een kleine 25 jaar later
Er is heel veel veranderd. En toch
ook weer niet, want de Meester H.F. de Boerlaan ligt er ogenschijnlijk
nog net zo bij. Alle huizen tussen de Handelskade en de Industrieweg
zijn inmiddels gesloopt. Voor een deel zijn er nieuwe appartementen
gekomen, een deel is nog altijd kaal
Op de achtergrond domineert
het gebouw van het Saxion-college. De rails -die in het meest
rechtse deel van het wegdek lagen- zijn allang verdwenen, maar
dit deel is nu gereserveerd voor de bus. De automobilist is er
duidelijk niet zo veel mee opgeschoten...
|
|
|
|
|
Onder:
Alhoewel het straatspoor nagenoeg helemaal is verdwenen, is het
tracé nog heel makkelijk terug te vinden. Een mooi voorbeeld
hiervan is de vroegere boog tussen de Mr. H.F. de Boerlaan en
de Industrieweg. Nadat de rails waren verwijderd werd in de boog
een fietspad aangelegd. Toch blijft het jammer dat het spoor niet
kon blijven liggen...
|
Onder:
De Industrieweg, gezien in de richting van het centrum, met op
de achtergrond de twee torens van de Bergkerk. In de afgelopen
maanden is deze straat helemaal op de schop gegaan, dit was de
situatie op 7 april 2012. Aan de nieuwe bestrating te zien lijkt
het alsof men de herinnering aan het roemruchte straatspoor levend
wil houden. Als dit inderdaad de bedoeling was, dan is hier wel
een "klein" foutje in geslopen; de rails lagen namelijk
aan de andere kant van de weg...
|
|
|
|
|
Onder
(beide afbeeldingen): Bij de kruising Industrieweg/Hanzeweg ligt
één van de laatste restanten van het straatspoor.
Het is een gedeelte van de verbindingsboog en de wissel van het
vroegere spoor naar de Kamperweg, richting het (vroegere) VAM-terrein.
Samen met de -even verderop gelegen- brug over het basiskanaal
zijn dit de enige originele stukjes industriespoor die bewaard
zijn gebleven. Ook in de Bergstraat ligt nog een stuk spoor, maar
dat is een herlegd gedeelte.
|
|
|
|
|
|
|
versie: 3-08-2012 |