|  
         
     | 
     | 
    
     
       Het 
        eerste "semi-permanente" station 
      
         
          |   | 
            | 
           
            
           | 
         
         
          | STATION 
             | 
            | 
         
         
          | STAATSSPOOR | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
          | Maatschappij: | 
          Maatschappij tot Exploitatie van 
            Staatsspoorwegen (Staatsspoor) | 
         
         
          | Architect: | 
          K.H. van Brederode | 
         
         
          | Bouwjaar: 
             | 
          1865 | 
         
         
          | Gesloopt: | 
          1919 | 
         
         
          |   | 
            | 
         
       
      
         
           De oudste 
            spoorlijn van Deventer is die tussen Arnhem en Zwolle, die al sinds 
            jaar en dag bekend staat als de IJssellijn. Ook de weinig vleiende 
            naam "Schrootlijn" werd vroeger veelvuldig voor deze spoorverbinding 
            gebruikt, vanwege het feit dat NS jarenlang steevast het oudste nog 
            in de reguliere dienst zijnde materieel op deze lijn inzette. Inmiddels 
            wordt hier al enige jaren met modern intercitymaterieel gereden, maar 
            een bijnaam raak je nu eenmaal niet zo snel kwijt. En al helemaal 
            niet als deze een negatieve bijklank heeft
  
            De IJssellijn is een deel van de oorspronkelijke spoorverbinding Arnhem 
            Leeuwarden, ook wel Staatslijn A genoemd. Het was één 
            van de negen eerste spoorlijnen die in opdracht van de Staat werden 
            aangelegd. In 1865 kwamen de eerste twee gedeelten (Arnhem-Zutphen 
            en Zutphen-Deventer) gereed, een jaar later gevolgd door het traject 
            Deventer-Zwolle. In 1868 werd tenslotte het eindpunt Leeuwarden bereikt. 
            Alhoewel de aanduiding dus anders doet vermoeden was Staatslijn A 
            bepaald niet de Staatslijn waarmee als eerste met de aanleg werd begonnen, 
            laat staan dat deze als eerste gereed kwam. Nog voordat het eerste 
            deel van Staatslijn A gereed kwam waren er al (geruime tijd) delen 
            van de Staatslijnen B (Harlingen-Leeuwarden), E (Breda-Tilburg) en 
            F (Roosendaal-Bergen op Zoom) in gebruik. 
            Terug naar het eerste Deventer station. Deze kwam destijds aan de 
            rand van de stad te staan, en dat leverde al direct een probleem op. 
            In die tijd mochten vestingsteden -zoals ook Deventer dat was- geen 
            permanente stenen gebouwen binnen het schootsveld hebben staan. Semi-permanente 
            gebouwen, dat wil zeggen: gebouwen die in geval van een dreigende 
            oorlog snel te demonteren waren, mochten wel. Het eerste stationsgebouw 
            was dan ook zo'n semi-permanent bouwwerk, dat bestond uit stijl en 
            regelwerk dat met steen was opgevuld. Het was een wat kleinere versie 
            van het stationsgebouw van Breda, dat enkele jaren eerder werd gebouwd. 
            Deventer was één van de zeven van deze semi-permanente 
            stations die onder deze bepalingen vielen. Naast het al eerder genoemde 
            station in Breda stonden deze verder in Bergen op Zoom, Maastricht, 
            Venlo, Groningen en 's-Hertogenbosch. Het opheffen van de Vestingwet 
            betekende overigens niet direct het einde van deze stationsgebouwen. 
            Sterker nog; op die van Groningen en 's-Hertogenbosch na bleven ze 
            nog tot ver in de twintigste eeuw bestaan, "Breda" en "Bergen 
            op Zoom" hielden het zelfs tot in de jaren zeventig uit. Het 
            semi-permanente stationsgebouw van Deventer was het laatste dat voor 
            de Tweede Wereldoorlog werd vervangen. | 
           
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |   | 
         
         
           
             
              Boven: 
                Hoog bezoek in Deventer. Een nog jonge koningin Wilhelmina en 
                koningin-moeder Emma zijn op 22 augustus 1900 met de trein in 
                Deventer aangekomen, om hier een landbouwtentoonstelling te gaan 
                bezoeken. Ze zijn zojuist overgestapt in de koetsen, die voor 
                het Staatsspoor-station stonden opgesteld. Dit stationsgebouw 
                was het eerste van Deventer en stond iets ten noordwesten van 
                het huidige station. Het was een eenvoudig gebouw, hoofdzakelijk 
                van hout vervaardigd. Ten tijde van deze foto stond het gebouw 
                er al 35 jaar en had eigenlijk al vervangen moeten zijn. Toch 
                zou dit "tijdelijke" gebouw nog jaren dienst blijven 
                doen... 
             
           | 
         
         
          |  
            
            
           | 
         
       
      
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Een bijzondere ansichtkaart met daarop de stationsomgeving anno 
                1879. Toen het eerste station haar deuren opende kende Deventer 
                nog een uitgebreid stelsel van vestingwerken. rondom de stad. 
                Op deze foto is de ontmanteling van de omwalling al in volle gang. 
                Zo ligt er nu een dam op de plek waar eerst nog een ravelijn heeft 
                gelegen. Overigens dit beeld inmiddels bijna onherkenbaar verandert; 
                op de plek van de dam ligt nu de Keizerstraat. 
             
            
            
           | 
           
             
              Onder: 
                Vanaf de Hoge Brug (zie volgende pagina) een uitzicht op het emplacement 
                van het eerste Staatsspoor-station. Het stationsgebouw is uiterst 
                links nog net zichtbaar, het gebouw in het midden is -vermoedelijk- 
                een goederenloods. Aan de rechterkant is het spoor van de KNLS-lijn 
                richting Apeldoorn zichtbaar. Wat opvalt is dat de KNLS-lijn, 
                welke door HIJSM werd geëxploiteerd, en de Staatslijn door 
                een hek werden gescheiden. Het was tekenend voor de felle concurrentiestrijd 
                tussen de beide spoorwegmaatschappijen. 
             
            
            (ansichtkaart) 
           | 
         
        
          |   | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Het eerste station stond hier, op de plaats waar nu het voormalige 
                ketelhuis staat. Er is overigens bijna niets meer dat nog aan 
                dit eerste station herinnerd, behalve dan dat de exacte plek nog 
                makkelijk terug te vinden is. Deze foto werd (ongeveer) vanaf 
                dezelfde plaats genomen als de foto bovenaan de pagina. Hetzelfde 
                beeld, maar dan met 111 jaar verschil! 
             
            
           | 
           
             
              Onder: 
                een directe verwijzing naar de oorspronkelijke spoorlijn Arnhem-Leeuwarden 
                is de kilometeraanduiding, die nu nog op één van 
                de perrongebouwen is te zien. Station Deventer ligt op ruim 43,5 
                kilometer van station Arnhem, het beginpunt van deze spoorlijn. 
             
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
          |  
            
           | 
           
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
           | 
           
               
            | 
         
       
      
        
     
 
      
       versie: 7-02-2012 |