Direct achter het stationsgebouw ligt het
perron. Of liever gezegd: perrons, want het station heeft er officieel
twee. Het belangrijkste perron is die tussen de sporen 2 en 3 en
is de enige die in de dagelijkse wordt gebruikt. Het ligt dan ook
letterlijk in het verlengde van de ingang en de stationshal. Met
een lengte van zo'n 280 meter is het voor een hedendaags intercitystation
wat aan de korte kant. Wel is het voor een groot gedeelte overdekt.
De ruim 130 meter lange overkapping is eenvoudig van vorm, het is
zelfs zoeken naar schuine lijnen. Die zijn er wel degelijk, zij
het subtiel. Zo heeft het een nauwelijks waarneembare V-vormig dak
en hebben de dragers een trapeziumvorm. Helaas wordt het uitzicht
al jaren verstoord door een soort container, die aan het uiteinde
van de overkapping is neergezet. Het andere perron ligt langs spoor
1. Een "echt" perron is dit (bij mijn weten) nooit geweest,
daarvoor is het veel te kort. Toch heeft het wel degelijk een functie
gehad, vroeger werd het tijdens de zomermaanden gebruikt voor het
vervoer van fietsen. Er was immers een tijd waarin lang niet iedereen
een auto had en men massaal met de trein op vakantie ging. De fietsen
die men dan meenam werden in speciale goederenwagons vervoerd. Het
"fietsenperron" wordt al jaren niet meer als zodanig gebruikt,
maar opvallend genoeg heeft het tot op de dag van vandaag een eigen
CTA-display. Bij het perronnetje staat een opvallend, tweelaags
bouwwerk. Door die opvallende hoogte - en ook door de grote vensters
aan de perrongevel- wordt vaak gedacht dat dit een voormalige seinpost
is. Dat is het echter nooit geweest, de seinen en wissels werden
namelijk vanuit het stationsgebouw bediend. Welke functie het wel
had is mij niet helemaal duidelijk, maar het scheen ooit in gebruik
te zijn geweest bij de Dienst Weg en Werken (het huidige Railinfraservices).
Tussen dit bouwwerk en het stationsgebouw ligt trouwens de hellingbaan
naar de fietsenkelder.
Tegenover het dienstgebouw, aan de oostzijde van het emplacement,
stond een markante goederenloods. Helaas werd deze in 1993 gesloopt,
toen het reguliere goederenvervoer per spoor was opgeheven en het
gebouw al een tijdje leegstond. Het gebouw met de gebogen daken,
die in het verlengde van de vroegere loods stond is van veel later
datum, maar hoort wel degelijk bij het stationscomplex. Het is een
onderkomen van NedTrain.
In de afgelopen zestig jaar is het station, afgezien van de al genoemde
goederenloods en het interieur van het stationsgebouw, eigenlijk
nauwelijks veranderd. Zelfs het spooremplacement is in grote lijnen
nog hetzelfde als in 1958. Dat emplacement telt niet minder dan
tien kopsporen. Het doet tegenwoordig wat overdreven groot aan,
goederenvervoer vindt hier al jaren niet meer plaats en voor het
opstellen van treinstellen wordt slechts een deel van het emplacement
gebruikt. Er ligt nog altijd enkelspoor tussen Den Helder en Schagen.
Plannen voor spoorverdubbeling zijn er wel degelijk geweest, in
de jaren negentig was zelfs sprake om het traject naar Alkmaar viersporig
te maken! Wat inmiddels grotendeels is verdwenen is het "havenlijntje".
Jarenlang vertrokken vanaf dit raccordement de afvaltreinen van
de VAM. Ook werden er buizen en -uiteraard- militair materieel vervoerd.
Het raccordement werd enige jaren geleden opgeruimd, alleen de boog
richting het station ligt er nog.
Voor het huidige station heeft het trouwens een tijdje somber uitgezien.
In 2012 waren er plannen om het station en het naastgelegen postkantoor
te slopen en op die plek een nieuw stadhuis annex station te realiseren.
Kennelijk was hier veel verzet tegen, want er kwam ook een ontwerp
waarbij het bestaande stationsgebouw een integraal onderdeel van
het complex zou kunnen vormen. De plannen gingen uiteindelijk niet
door, mede doordat er ook binnen de gemeenteraad grote verdeeldheid
was ontstaan. Inmiddels is men gestart met de renovatie van het
bestaande raadhuis, maar de roep om een nieuw exemplaar op een andere
locatie is nog niet verdwenen. Het station blijft voorlopig in haar
huidige vorm bestaan, een eventueel nieuw stadhuis zou nu op het
terrein van de voormalige marinewerf Willemsoord moeten komen
|
Boven
en onder: De perrons van station Den Helder, hierboven gezien
in de richting van het stationsgebouw en daaronder in tegenovergestelde
richting. Het belangrijkste perron is die tussen de sporen 2 en
3 en is voor een groot gedeelte overdekt. Het perronnetje langs
spoor 1 heeft geen enkele vorm van beschutting, er staat niet
eens een bankje. Het wordt dan ook niet voor de reizigersdienst
gebruikt, al heeft het nog wel en eigen Centrale Trein Aanwijzer
(CTA). Beide foto's werden in de zomer van 2006 gemaakt. Dat is
-bijvoorbeeld- te zien aan de oude CTA-bakken. Ook het rode stootblok
aan het einde van spoor 2 verraadt dat de foto al wat ouder is,
er staat inmiddels een modern, felgeel Rawie-stootjuk. Op de foto
hieronder is een bouwsteiger te zien; de perronoverkapping kreeg
op dat moment een verfbeurtje. Dat kon het bij mijn laatste bezoek
aan Den Helder (voorjaar 2018) trouwens ook wel weer gebruiken...
.
|