| De perronoverkapping is ongetwijfeld een 
              van de mooiste van Nederland. De kappen werden gelijktijdig met 
              het entreegebouw gebouwd, en zijn dus iets jonger dan de perrongebouwen. 
              Ze bestaan uit twee identieke 170 meter lange boogkappen die tussen 
              het stationsgebouw en het eilandperron en de daar achter liggende 
              sporen zijn gebouwd. Tussen de perrongebouwen werden eveneens boogkappen 
              gebouwd. Vooral aan de noordkant van het perron is dit goed te zien. 
              Aan de zuidkant van het perron eindigen de kappen samen met perrongebouw 
              C.De overkapping is gemaakt van giet- en smeedijzer en werd vervaardigd 
              door de pletterij L.J. Enthoven, destijds een grote ijzergieterij, 
              die schuin tegenover station Hollands Spoor was gevestigd.
 Vanaf 1907 werd het station aan de noordzijde uitgebreid met extra 
              perrons en perronoverkappingen. Dit in verband met de nieuwe spoorlijn 
              naar Rotterdam Hofplein. Deze eerste geëlektrificeerde spoorbaan 
              van Nederland werd in 1908 in gebruik genomen. Deze uitbreidingen 
              werden overigens eind jaren tachtig/begin jaren negentig weer ongedaan 
              gemaakt. De sporen en perrons zijn verdwenen en ook de extra perronkap 
              is gesloopt.
 Den Haag HS heeft overigens nóg een overkapping. Niet op 
              het perron maar aan de voorzijde van het station, rechts naast het 
              stationsgebouw. Het is de perronkap van het eerste HIJSM-station, 
              die als "rijtuigenkap" werd gebruikt en nu dienst doet 
              als overdekte fietsenstalling. De kap werd gebouwd in 1862 en is 
              daarmee de oudste, nog bestaande, overkapping in Nederland. De kap 
              werd tijdens de sloop van het oude station gedemonteerd en verplaatst. 
              Vervolgens werd kap werd op nieuwe gietijzeren kolommen geplaatst, 
              die van hetzelfde type zijn als de kolommen van de nieuwe perronkappen. 
              De kap werd "gemoderniseerd", zodat deze beter bij het 
              nieuwe station aan zou sluiten. De kap is bijna 100 meter lang en 
              heeft een opvallende curve. De kap is (net als de rest van station 
              Holland Spoor overigens) een rijksmonument.
 |  |