|
|
...met
een bedenkelijke reputatie
Station Amsterdam Muiderpoort is een bijzonder
station, maar wel één waar een nogal bedenkelijk imago
aan kleeft. Het werd, en wordt trouwens nog altijd, als onveilig
ervaren. Dit heeft mede te maken met de lokatie: Amsterdam-Oost
heeft nu eenmaal al heel lang de reputatie een probleemwijk te zijn.
Maar de belangrijkste oorzaken zijn terug te voeren naar de opzet
en de constructie van het station zelf
Een vorkstation kan als grote voordeel hebben dat er een mooi en
overzichtelijk voorplein kan worden ingericht. Duidelijk afgebakend
door de twee aftakkende spoorlijnen worden de reizigers haast als
vanzelf naar de ingang van het station geleid. Bij het Muiderpoort-station
valt het stationsgebouw echter vrijwel geheel weg achter de hoge
spoordijken, waarboven alleen het seinhuis als een soort baken uittorent.
Een extra handicap hierbij vormden de ligging van het stationsplein
en de ingang van het stationsgebouw ten opzichte van de straat.
Om goed te kunnen functioneren heeft elk station een "aan-
en afvoerroute" nodig, een straat of weg die uitkomt op het
stationsplein, of er langs loopt. Voor station Muiderpoort waren
en zijn dit de Wijtenbachstraat en de Insulindeweg. Maar door de
unieke opzet van het station, én dankzij dichte bebouwing
in de directe omgeving, kon het stationsgebouw uitsluitend met de
achtergevel naar deze weg worden gebouwd. Via twee zijstraten en
twee onderdoorgangen wordt vrijwel direct de ingang van het station
bereikt. Het vrij grote plein voor het station heeft als stationsplein
dan ook nauwelijks een functie. De wat afzijdige ligging van het
station en het feit dat deze vrijwel uitsluitend via -toch wel wat
benauwende- onderdoorgangen bereikbaar is geven al niet echt een
idee naar een veilig en overzichtelijk station te gaan. Eenmaal
binnen maakte de ruime en lichte hal een hoop goed. Maar daarna
gaven de lange, sombere perrontunnels bij menigeen een onbehaaglijk
gevoel, vooral omdat er bochten inzaten en daardoor erg onoverzichtelijk
waren. Ook waren de tunnels laag en vrij smal. Voor de beide perrons
geldt eigenlijk een soortgelijk verhaal; ze zijn hooggelegen en
liggen ver van elkaar en van het stationsgebouw. Bovendien liggen
de perrons in een bocht, wat de overzichtelijkheid ook al niet ten
goede komt
Desondanks bleef het station bijna zestig jaar lang nagenoeg onveranderd,
op wat kleine wijzigingen na. Zo werd, nadat de in- en uitgangscontroles
kwamen te vervallen, de laagstgelegen perrontunnel afgesloten. Ook
de "uitgangshal" raakte hierdoor overbodig, hierin kwam
later een fietsenzaak en fietsverhuurbedrijf. Aan het begin van
de jaren tachtig werden de perronoverkappingen aangepakt. De sierlijke
uiteinden van de spanten verdwenen, waardoor de overkappingen iets
smaller werden. De glazen panelen weden vervangen door eenvoudig
golfplaat. Waarschijnlijk werd in diezelfde tijd boven en naast
de onderdoorgang bij de Domselaerstraat werd de stationsnaam in
grote letters aangebracht.
In de tweede helft van de jaren negentig begon de grootste verbouwing
van het station. Hierbij werd geprobeerd om het station wat veiliger
te maken. Zo werden op diverse plaatsen in de perronoverkappingen
lichtstroken aangebracht, waaronder boven de trappen. Het voornaamste
doel van die verbouwing was echter het creëren van kortere
looplijnen. In plaats van de lange omweg via de stationshal en de
perrontunnels zijn de perrons nu rechtstreek vanaf de straat te
bereiken. Hiertoe werden nieuwe perrontrappen aangelegd, die uitkomen
bij de onderdoorgangen. Tegelijk werden er (eindelijk) liften geïnstalleerd.
De stationshal kwam te vervallen en werd afgesloten voor het publiek.
Het doet thans dienst als opslagruimte ten behoeve van de fietsenzaak.
Er kwam een nieuw verkooppunt voor treinkaartjes in de onderdoorgang
naar de Celebesstraat, waarbij dit meteen de vraag opriep of dit
nu wel zo veilig idee was. Ook de winkeltjes, die voorheen in de
stationshal zaten, werden verplaatst naar deze onderdoorgang. Tijdens
die verbouwing, die (als ik het me goed herinner) zo'n twee jaar
in beslag nam, bleef de perrontunnel aanvankelijk nog "gewoon"
in gebruik, al was deze niet meer rechtstreeks via de stationshal
te bereiken. Gedurende die tijd was een tijdelijke toegang gemaakt
in de tunnelwand van de onderdoorgang Wijtenbachstraat.
Er is inmiddels veel veranderd op het Muiderpoort-station, en toch
ook weer niet. Wat bleef zijn het stationsgebouw en het voormalige
seinhuis. Die werden opgeknapt, maar vervullen nu geen stationsfunctie
meer. Ook de perrons, het perrongebouw en de overkappingen bleven,
zij het in wat gewijzigde vorm. Wat helaas ook bleef is het negatieve
imago van het station
|
|
Boven:
Het is alweer meer dan jaar geleden dat de stationshal werd afgesloten
voor het publiek. De vroegere hoofdingang is vakkundig dichtgemaakt
en wordt nu aan het oog onttrokken door de vele fietsen die ervoor
staan. Links van de hal is de vroegere bagage-afdeling. Hier vond
in de zomer van 1959 een merkwaardig incident plaats. Tijdens
de afhandeling van de bagage viel een kistje waarin radioactief
materiaal (isotopen) bleek te zitten. Het stationsgebouw werd
daarop afgesloten voor onderzoek, maar het bleek allemaal mee
te vallen. Het is tegenwoordig niet meer voor te stellen, maar
tot het begin van de jaren zeventig was het niet ongebruikelijk
dat isotopen "gewoon" in de bagageruimte van passagierstreinen
werden vervoerd...
|
|
Onder:
Een deel van de perrontunnel, in dit geval die naar het perron
voor de richting Utrecht. Het is al meteen duidelijk waarom de
tunnels niet erg geliefd waren, het is er vrij donker, laag smal
en de tunnels zijn lang en onoverzichtelijk. In deze tunnel werd
ooit zelfs een geldloper overvallen, dit gebeurde in 1970. De
buit was de weekendopbrengst van zowel het Muiderpoortstation
als van enkele omliggende stations.
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
De onderdoorgang naar het Muiderpoortstation, gezien vanaf de
Pontanusstraat. Dit is de zuidelijke onderdoorgang en het is veruit
de breedste van de twee. Van oudsher is dit de "poort"
naar het Muiderpoortstation. Echt herkenbaar is het station hiervandaan
echter niet. Om duidelijk te maken dat hier toch echt een station
is, werd de naam in niet te missen letters boven en naast de onderdoorgang
aangebracht. Het strategisch geplaatste NS-logo laat bovendien
zien aan welke kant zich de trap (en de lift!) naar het perron
bevindt...
|
Onder:
En dit is de noordelijke onderdoorgang richting de Celebesstraat,
gezien vanaf het Oosterspoorplein. Deze tunnel is veel smaller
dan het zuidelijker gelegen exemplaar en doordat er een breed
emplacement op ligt is ze ook een stuk langer. De trap en lift
naar het perron zijn op deze foto niet te zien, maar bevinden
zich aan de linkerkant. Daarnaast was ooit een loketje, maar deze
heeft er niet zo lang gezeten. De locatie was -op z'n zachtst
gezegd- wat ongelukkig, zeker in een tijd dat veiligheid op stations
een belangrijk onderwerp werd. Toch heeft het loketje nog tot
de zomer van 2004 dienstgedaan.
|
|
|
|
|
Onder:
Inktzwarte bladzijden in de geschiedenis van het Muiderpoort-station.
Het is nog geen zeven maanden in gebruik is de Tweede Wereldoorlog
uitbreekt. Vanaf het najaar van 1942 tot en met mei 1944 gebruikt
de Duitse bezetter onder andere dit station om Joodse burgers
af te voeren naar kamp Westerbork, zoals op deze foto te zien
is. Ruim 11.000 Amsterdamse Joden, waarschijnlijk waren het
voornamelijk inwoners uit de directe omgeving, werden hier op
deze manier op transport gezet. Na Westerbork volgde bijna altijd
de lange tocht naar Duitsland, Polen of Oostenrijk, waar het
overgrote deel van de mensen werd vermoord in vernietigingskampen.
|
|
|
|
|
Onder:
Op 3 oktober 2002, precies zestig jaar nadat de eerste Joden
vanaf dit station werden weggevoerd, onthulde de toenmalige
burgemeester Cohen dit monument op het Oosterspoorplein. Het
werd ontworpen door Steffen Maas en bestaat uit een gedenkbank,
met daarin verwerkt een gedicht van Victor van Vriesland, en
een informatiebord.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
De tekst op de bank:
MUIDERPOORTSTATION:
TOCHT ER DOOR HUN SCHIMMEN
NOG EEN STROOM VAN LANG,
LANG VERGETEN NAMEN,
LANG VERGETEN OGEN?
ZULLEN
WIJ NOG WETEN
DAT WIJ ONS VERGETEN
ZIJN VERGETEN?
|
Onder:
De tekst op het informatiebord:
MUIDERPOORTSTATION
VANAF
DIT STATION ZIJN TUSSEN
3 OKTOBER 1942 EN 26 MEI 1944
RUIM ELFDUIZEND JODEN NAAR HET
DOORGANGSKAMP WESTERBORK WEGGEVOERD
DE MEESTEN
ZIJN VERMOORD IN DE
VERNIETIGINGSKAMPEN IN MIDDEN-EUROPA.
|
|
|
|
|
versie: 30-01-2014 |