Home ] Terug naar periode 1840-1860 ]Vorige station ] Volgende station ]

 

AMSTERDAM WEESPERPOORT

Gebouwd: 1843
Gesloopt: 1939
In 1843 werd dit station door de NRS gebouwd als begin station voor de lijn Amsterdam-Arnhem. Tot bouw van het Centraal Station was dit het belangrijkste station in Amsterdam. Aanvankelijk bestond het station uit twee vrij simpele gebouwtjes aan weerszijden van het spoor. Rond 1850 werd het emplacement vergroot en verdwijnt het uitgangsgebouw. Tegelijk krijgt het station een ijzeren overkapping naar Brits ontwerp; de eerste in Nederland.

Nadat in 1880 het CS in gebruik werd gesteld werd dat het nieuwe beginstation. Via twee verbindingsbogen, waaronder een langs de Vrolikstraat, sloot de lijn aan op Weesperpoort en op de lijn naar Utrecht. Dit bleek in de praktijk erg lastig uit te voeren.
Toen de spoorbaan in 1939 werd opgehoogd werd tevens het, iets verderop gelegen, Amstel Station gebouwd. Dit betekende het einde voor het Weesperpoort-station. Op de plaats waar het station heeft gestaan ligt nu het Rheinspoorplein. De spoorbaan werd opgebroken en maakte plaats voor de Wibautstraat.

weesperpoort.JPG (30970 bytes)

1934. De DE-III vertrekt richting Arnhem

Foto: Nederlands Spoorwegmuseum

Weesperpoort_kaart.JPG (48094 bytes)

Weesperpoort_entree.JPG (11165 bytes)

Station Weesperpoort in de jaren dertig en  -vanaf ongeveer hetzelfde punt- het Rhijnspoorplein anno 2001(onder). Het stationsgebouw heeft plaatsgemaakt voor een verkeersplein en de gebouwen van de Hogeschool.

(onder) De sloop van het Weesperpoortstation; De stationskap -destijds de eerste in Nederland- wordt nu, onder grote belangstelling, omvergetrokken door een stoomloc.

sloop_weesperp.JPG (55059 bytes)

Rhijnspoorplein.JPG (15325 bytes)
(rechts:) Het enige wat nog herinnerd aan het Weesperpoortstation zijn dit beeldje en de naam van het verkeersplein: Rhijnspoorplein. Weesperpoort_beeld.JPG (12330 bytes)
  versie: 10-01-2007