Home ] Terug naar de eerste pagina ]

   
 
VOGELENZANG-BENNEBROEK

 

De Wereld Jamboree van 1937 en daarna...

   
   
.Het absolute hoogtepunt in haar bestaan is in 1937, als in dat jaar de Wereld Jamboree in Vogelenzang wordt gehouden. Talloze extra treinen werden ingezet om de bezoekers naar dit evenement (en weer naar huis) te vervoeren. De perrons werden verlengd zodat ook extra lange treinen verwerkt konden worden. De scouts hielpen zelf ook mee om dit alles in goede banen te leiden. In negen dagen tijd krijgt het station meer dan 622.000 reizigers te verwerken. Daarna ging het echter snel bergafwaarts met het station. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het station nog geregeld gebruikt voor het laden van Duitse tanks en andere voertuigen, die per trein werden vervoerd. Vooral toen er Duitse krijgsmachtonderdelen vanuit het westen van het land naar Rusland gestuurd werden gebeurde dit veelvuldig
De spoorwegstaking van 1944 betekende in feite het einde van het station. Na de staking werd er niet meer gestopt in Vogelenzang en verdween het uit de dienstregeling. Voor het goederenvervoer bleef het station nog wel bestaan, maar in 1956 werd ook dit gestaakt.
Ergens in het midden van de jaren tachtig krijgt het station een grote opknapbeurt. Al jaren was er weinig aan onderhoud gedaan, waardoor het station er vervallen uitzag. Inmiddels is het station een rijksmonument.
Jarenlang was het station in gebruik als showroom van een open haarden zaak. In 2002 krijgt het station een nieuwe eigenaar en deels een nieuwe bestemming. Eén deel van het gebouw wordt ingericht als interieurwinkel en een deel wordt een tearoom. Bij deze gelegenheid krijgt het stationgebouw een grote opknapbeurt, waarbij het weer in de oorspronkelijke staat uit 1881 werd teruggebracht. De talloze fijne houten versieringen werden tot in de kleinste details gerestaureerd en -zonodig- gereconstrueerd. Ook kreeg het gebouw haar originele okergele kleur terug. Zelfs de naamborden met de oorspronkelijke stationsnaam "Vogelenzang" werden niet vergeten. Het station mag dan al meer dan zestig jaar niet meer in de spoorboekjes staan, het is en blijft een bijzonder exemplaar uit de hoogtijdagen van de stationsarchitectuur.
Boven: Scouts helpen mee met het vervoer van (de vele) bagage van de deelnemers van de Wereld Jamboree in 1937. (ansichtkaart)
Onder: Affiches van de Wereld Jamboree. Dankzij dit internationale scouting evenement werd station Vogelenzang wereldnieuws.
   
   
Onder (beide afbeeldingen): Zo zag het stationsgebouw er halverwege de jaren tachtig nog uit. Het bord met de stationsnaam is nog op de perrongevel te vinden. Veel van de houten sierornamenten zijn nog aanwezig, maar waren dringend aan een opknapbeurt toe. Net als de rest van het stationsgebouw, overigens. Zelfs de parasol op het balkonnetje (op de linkerfoto) maakt een wat verlepte indruk...
   

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 16-05-2008