|
|
De
Wereld Jamboree van 1937 en daarna...
.Het
absolute hoogtepunt in haar bestaan is in 1937, als in dat jaar de
Wereld Jamboree in Vogelenzang wordt gehouden. Talloze extra treinen
werden ingezet om de bezoekers naar dit evenement (en weer naar huis)
te vervoeren. De perrons werden verlengd zodat ook extra lange treinen
verwerkt konden worden. De scouts hielpen zelf ook mee om dit alles
in goede banen te leiden. In negen dagen tijd krijgt het station meer
dan 622.000 reizigers te verwerken. Daarna ging het echter snel bergafwaarts
met het station. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het station nog
geregeld gebruikt voor het laden van Duitse tanks en andere voertuigen,
die per trein werden vervoerd. Vooral toen er Duitse krijgsmachtonderdelen
vanuit het westen van het land naar Rusland gestuurd werden gebeurde
dit veelvuldig
De spoorwegstaking van 1944 betekende in feite het einde van het station.
Na de staking werd er niet meer gestopt in Vogelenzang en verdween
het uit de dienstregeling. Voor het goederenvervoer bleef het station
nog wel bestaan, maar in 1956 werd ook dit gestaakt.
Ergens in het midden van de jaren tachtig krijgt het station een grote
opknapbeurt. Al jaren was er weinig aan onderhoud gedaan, waardoor
het station er vervallen uitzag. Inmiddels is het station een rijksmonument.
Jarenlang was het station in gebruik als showroom van een open haarden
zaak. In 2002 krijgt het station een nieuwe eigenaar en deels een
nieuwe bestemming. Eén deel van het gebouw wordt ingericht
als interieurwinkel en een deel wordt een tearoom. Bij deze gelegenheid
krijgt het stationgebouw een grote opknapbeurt, waarbij het weer in
de oorspronkelijke staat uit 1881 werd teruggebracht. De talloze fijne
houten versieringen werden tot in de kleinste details gerestaureerd
en -zonodig- gereconstrueerd. Ook kreeg het gebouw haar originele
okergele kleur terug. Zelfs de naamborden met de oorspronkelijke stationsnaam
"Vogelenzang" werden niet vergeten. Het station mag dan
al meer dan zestig jaar niet meer in de spoorboekjes staan, het is
en blijft een bijzonder exemplaar uit de hoogtijdagen van de stationsarchitectuur.
|
|
Boven:
Scouts helpen mee met het vervoer van (de vele) bagage van de
deelnemers van de Wereld Jamboree in 1937. (ansichtkaart)
|
|
Onder:
Affiches van de Wereld Jamboree. Dankzij dit internationale scouting
evenement werd station Vogelenzang wereldnieuws.
|
|
|
|
|
|
Onder
(beide afbeeldingen): Zo zag het stationsgebouw er halverwege
de jaren tachtig nog uit. Het bord met de stationsnaam is nog
op de perrongevel te vinden. Veel van de houten sierornamenten
zijn nog aanwezig, maar waren dringend aan een opknapbeurt toe.
Net als de rest van het stationsgebouw, overigens. Zelfs de parasol
op het balkonnetje (op de linkerfoto) maakt een wat verlepte indruk...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
versie: 16-05-2008 |