|  
         
     | 
     | 
    
     
       SANTPOORT 
        NOORD  
      
      
         
          |  
             De perrons zijn opvallend lang, vooral het 
              perron langs spoor 3 is met een lengte van ongeveer 400 meter aan 
              de forse kant. Nóg opvallender is het feit dat dit perron 
              letterlijk maar voor de helft kan worden gebruikt. Ooit bestond 
              dit perron uit twee perronfasen. Het is een wat vreemde herinnering 
              aan de tijd dat Santpoort Noord een overstapstation was. 
              Zoals op de vorige pagina al aangeven werden op dit station treinen 
              gecombineerd en gesplitst. Dit gebeurde met de trein vanuit Haarlem. 
              Vanaf Santpoort Noord ging dan vervolgens een deel naar IJmuiden 
              en een deel richting Uitgeest. Dat combineren en splitsen gebeurde 
              trouwens maar vrij kort, al aan het einde van de jaren zestig werd 
              aan deze wat omslachtige ritten een einde gemaakt. Het was het begin 
              van het einde van de IJmuiderlijn. De nogal ongunstige ligging ten 
              opzichte van de nieuwbouwwerken en de sterke toename van het autoverkeer 
              deden deze spoorlijn, die toen al als één van de meest 
              verliesgevende lijnen bekend stond, uiteindelijk de das om. Toch 
              duurde het nog tot 1983 totdat de reizigersdienst definitief werd 
              gestaakt. Kort hierna werd het emplacement van station Santpoort 
              Noord gewijzigd. Het dubbelspoor op de IJmuiderlijn werd gehalveerd, 
              waarbij ook een deel van spoor 3 werd verwijderd. Dit typische beeld, 
              waarbij het perron voor bijna de helft geen spoor heeft, werd kenmerkend 
              voor Santpoort Noord en bestaat anno 2017 nog altijd. Ook het eerste 
              perron doet tegenwoordig nogal "oversized" aan. Het stationsgebouw 
              behield tot 1998 haar loketten. De fietsenstalling bleef tot 2001 
              in gebruik en ook werden tot datzelfde jaar de seinen en wissels 
              vanuit het stationsgebouw bediend. Een jaar eerder werd al definitief 
              een einde gemaakt aan eventueel railvervoer op de IJmuiderlijn, 
              de wissel die de lijn bij Santpoort Noord op het hoofdspoor aansloot 
              op het hoofdspoor werd toen verwijderd. Het stationsgebouw werd 
              in 2004 een muziekschool. Toen deze in 2010 verhuisde naar een grotere 
              locatie werd het gebouw tijdelijk het Dorpshuis. Sinds enkele jaren 
              zit er een bierbrouwerij in. Ook is het mogelijk om vergader- en/of 
              werkplekken te huren. Het vroegere stationsgebouw, dat tot enkele 
              jaren geleden een nogal verwaarloosde indruk maakte, werd in 2015 
              opgeknapt. 
               
           | 
           
            
           | 
         
         
           
             
              Boven: 
                De perrons van Santpoort Noord zijn opvallend lang, eigenlijk 
                veel te lang voor het huidige gebruik van het station. Het perron 
                langs spoor 3 kan zelfs maar voor de helft worden gebruikt. Maar 
                ook een groot deel van het eerste perron ligt er al jaren nutteloos 
                bij. Toch verdienen de perrons het om in deze vorm te blijven 
                bestaan, het is namelijk een mooie herinnering aan de tijd dat 
                Santpoort Noord nog een station van enig belang was... 
             
           | 
         
         
          |   | 
         
         
          |  
            
            
           | 
         
       
      
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
               
                 
                  Onder 
                    (beide foto's): Het perrongebouwtje op het tweede perron had 
                    in grote lijnen dezelfde vorm als het stationsgebouw. Van 
                    een echt "gebouw" was trouwens amper sprake, het 
                    was een overdekte trap naar de perrontunnel en een wachtruimte. 
                    Aan de andere kant van de trap was een overdekte bank. Helaas 
                    werd met name de wachtruimte nogal eens doelwit van vandalisme. 
                    In 2007 werd het perrongebouw grotendeels gesloopt, op de 
                    overdekte trap na. Ook staat nog een deel van een muur van 
                    de overdekte bank -met de originele betegeling- overeind. 
                    De foto linksonder toont het oorspronkelijke bouwwerk, daarnaast 
                    het huidige restant. De verhoudingen zijn op z'n zachtst gezegd 
                    merkwaardig... 
                    . 
                 
               
             
           | 
         
         
          |  
            
            
           | 
           
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Ooit telde het perron langs spoor 3 twee (korte) perronfasen, 
                er was dus een "A-" en een "B"-gedeelte. In 
                de jaren tachtig werd het oorspronkelijke dubbelspoor van de IJmuiderlijn 
                gehalveerd en werd het emplacement van station Santpoort Noord 
                vereenvoudigd. Hierbij verviel ook het noordelijke deel van spoor 
                3, hetgeen resulteerde in deze wat merkwaardige aanblik. Opmerkelijk 
                genoeg heeft het station het grootste deel van haar bestaan dit 
                emplacement... 
                . 
             
            
           | 
           
             
              Onder: 
                Na het beëindigen van de reizigersdienst de IJmuiderlijn 
                bleef deze nog tot 1994 in gebruik voor het goederenvervoer. Tussen 
                1996 en 1999 keerde de passagierstrein weer terug, toen Lovers 
                Rail de inmiddels in onbruik geraakte spoorlijn opnieuw in gebruik 
                nam. Nadat ook aan dit kortstondige avontuur een einde was gekomen 
                (de lijn bleek opnieuw zwaar verliesgevend), werd de IJmuiderlijn 
                van het hoofdspoor afgesloten, in maart 2000 werd de aansluiting 
                bij Santpoort Noord verwijderd. Het restant van deze spoorlijn 
                bleef vervolgens nog jarenlang liggen, maar werd een kleine twee 
                jaar geleden alsnog opgeruimd. Op de plaats van het vroegere spoor 
                ligt nu een busbaan... 
                . 
             
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
               
                Onder: 
                  Direct ten noorden van het perrontunneltje is een tweede onderdoorgang. 
                  Deze ligt deels onder het stationsgebouw en vormt dan ook een 
                  onderdeel van het stationscomplex. Het is een fiets- en voetgangerstunnel 
                  en dient uitsluitend om de andere kant van het spoor te kunnen 
                  komen. De perrons zijn van hieruit niet te bereiken. De foto 
                  linksonder toont de afrit naar het tunneltje. In het hier zichtbare 
                  deel van het stationsgebouw was vroeger de fietsenstalling, 
                  welke tot 2001 in gebruik was. Ook is hier de technische ruimte. 
                  De foto daarnaast toont de onderdoorgang. Die is opvallend krap, 
                  zeker voor een fietstunnel. Helaas is ze wel een stuk donkerder 
                  dan de perrontunnel. Mede hierdoor is de onderdoorgang niet 
                  bepaald een aangename plek, de bonte kleurstelling van de wanden 
                  verandert hier maar heel weinig aan... 
                  . 
               
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
           
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
           
               
            | 
         
       
      
        
      
         
      
      
      
       versie: 20-12-2017 |