|
|
SANTPOORT
NOORD
De perrons zijn opvallend lang, vooral het
perron langs spoor 3 is met een lengte van ongeveer 400 meter aan
de forse kant. Nóg opvallender is het feit dat dit perron
letterlijk maar voor de helft kan worden gebruikt. Ooit bestond
dit perron uit twee perronfasen. Het is een wat vreemde herinnering
aan de tijd dat Santpoort Noord een overstapstation was.
Zoals op de vorige pagina al aangeven werden op dit station treinen
gecombineerd en gesplitst. Dit gebeurde met de trein vanuit Haarlem.
Vanaf Santpoort Noord ging dan vervolgens een deel naar IJmuiden
en een deel richting Uitgeest. Dat combineren en splitsen gebeurde
trouwens maar vrij kort, al aan het einde van de jaren zestig werd
aan deze wat omslachtige ritten een einde gemaakt. Het was het begin
van het einde van de IJmuiderlijn. De nogal ongunstige ligging ten
opzichte van de nieuwbouwwerken en de sterke toename van het autoverkeer
deden deze spoorlijn, die toen al als één van de meest
verliesgevende lijnen bekend stond, uiteindelijk de das om. Toch
duurde het nog tot 1983 totdat de reizigersdienst definitief werd
gestaakt. Kort hierna werd het emplacement van station Santpoort
Noord gewijzigd. Het dubbelspoor op de IJmuiderlijn werd gehalveerd,
waarbij ook een deel van spoor 3 werd verwijderd. Dit typische beeld,
waarbij het perron voor bijna de helft geen spoor heeft, werd kenmerkend
voor Santpoort Noord en bestaat anno 2017 nog altijd. Ook het eerste
perron doet tegenwoordig nogal "oversized" aan. Het stationsgebouw
behield tot 1998 haar loketten. De fietsenstalling bleef tot 2001
in gebruik en ook werden tot datzelfde jaar de seinen en wissels
vanuit het stationsgebouw bediend. Een jaar eerder werd al definitief
een einde gemaakt aan eventueel railvervoer op de IJmuiderlijn,
de wissel die de lijn bij Santpoort Noord op het hoofdspoor aansloot
op het hoofdspoor werd toen verwijderd. Het stationsgebouw werd
in 2004 een muziekschool. Toen deze in 2010 verhuisde naar een grotere
locatie werd het gebouw tijdelijk het Dorpshuis. Sinds enkele jaren
zit er een bierbrouwerij in. Ook is het mogelijk om vergader- en/of
werkplekken te huren. Het vroegere stationsgebouw, dat tot enkele
jaren geleden een nogal verwaarloosde indruk maakte, werd in 2015
opgeknapt.
|
|
Boven:
De perrons van Santpoort Noord zijn opvallend lang, eigenlijk
veel te lang voor het huidige gebruik van het station. Het perron
langs spoor 3 kan zelfs maar voor de helft worden gebruikt. Maar
ook een groot deel van het eerste perron ligt er al jaren nutteloos
bij. Toch verdienen de perrons het om in deze vorm te blijven
bestaan, het is namelijk een mooie herinnering aan de tijd dat
Santpoort Noord nog een station van enig belang was...
|
|
|
|
|
|
|
Onder
(beide foto's): Het perrongebouwtje op het tweede perron had
in grote lijnen dezelfde vorm als het stationsgebouw. Van
een echt "gebouw" was trouwens amper sprake, het
was een overdekte trap naar de perrontunnel en een wachtruimte.
Aan de andere kant van de trap was een overdekte bank. Helaas
werd met name de wachtruimte nogal eens doelwit van vandalisme.
In 2007 werd het perrongebouw grotendeels gesloopt, op de
overdekte trap na. Ook staat nog een deel van een muur van
de overdekte bank -met de originele betegeling- overeind.
De foto linksonder toont het oorspronkelijke bouwwerk, daarnaast
het huidige restant. De verhoudingen zijn op z'n zachtst gezegd
merkwaardig...
.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Ooit telde het perron langs spoor 3 twee (korte) perronfasen,
er was dus een "A-" en een "B"-gedeelte. In
de jaren tachtig werd het oorspronkelijke dubbelspoor van de IJmuiderlijn
gehalveerd en werd het emplacement van station Santpoort Noord
vereenvoudigd. Hierbij verviel ook het noordelijke deel van spoor
3, hetgeen resulteerde in deze wat merkwaardige aanblik. Opmerkelijk
genoeg heeft het station het grootste deel van haar bestaan dit
emplacement...
.
|
Onder:
Na het beëindigen van de reizigersdienst de IJmuiderlijn
bleef deze nog tot 1994 in gebruik voor het goederenvervoer. Tussen
1996 en 1999 keerde de passagierstrein weer terug, toen Lovers
Rail de inmiddels in onbruik geraakte spoorlijn opnieuw in gebruik
nam. Nadat ook aan dit kortstondige avontuur een einde was gekomen
(de lijn bleek opnieuw zwaar verliesgevend), werd de IJmuiderlijn
van het hoofdspoor afgesloten, in maart 2000 werd de aansluiting
bij Santpoort Noord verwijderd. Het restant van deze spoorlijn
bleef vervolgens nog jarenlang liggen, maar werd een kleine twee
jaar geleden alsnog opgeruimd. Op de plaats van het vroegere spoor
ligt nu een busbaan...
.
|
|
|
|
|
Onder:
Direct ten noorden van het perrontunneltje is een tweede onderdoorgang.
Deze ligt deels onder het stationsgebouw en vormt dan ook een
onderdeel van het stationscomplex. Het is een fiets- en voetgangerstunnel
en dient uitsluitend om de andere kant van het spoor te kunnen
komen. De perrons zijn van hieruit niet te bereiken. De foto
linksonder toont de afrit naar het tunneltje. In het hier zichtbare
deel van het stationsgebouw was vroeger de fietsenstalling,
welke tot 2001 in gebruik was. Ook is hier de technische ruimte.
De foto daarnaast toont de onderdoorgang. Die is opvallend krap,
zeker voor een fietstunnel. Helaas is ze wel een stuk donkerder
dan de perrontunnel. Mede hierdoor is de onderdoorgang niet
bepaald een aangename plek, de bonte kleurstelling van de wanden
verandert hier maar heel weinig aan...
.
|
|
|
|
|
|
|
versie: 20-12-2017 |