|
|
PURMEREND
Het
grote negentiende eeuwse stationsgebouw van Purmerend verkeerde aan
het begin van de jaren vijftig in een vervallen staat. In diezelfde
tijd werd gewerkt aan de eerste grote stadsuitbreiding. In een groeiend
Purmerend was al snel geen plaats meer voor een oud stationsgebouw
waarvan het statige allang verleden tijd was. Het moest verdwijnen,
om plaats te maken voor verfrissende nieuwbouw. Voor het ontwerpen
van het nieuwe stationsgebouw moest noodgedwongen een architect "van
buiten" worden benaderd, dit omdat de vaste architecten allemaal
druk waren met andere stationsprojecten. Die architect van buiten
werd de jonge ingenieur K.F.G. Spruit, die kort tevoren zijn eigen
architectenbureau was begonnen (het huidige JHK Architecten). Waarom
de NS met Spruit contact zocht is niet helemaal duidelijk, mogelijk
werd hij door één van de vaste architecten aanbevolen.
Het nieuwe Purperendse station was één van de eerste
grotere projecten van ingenieur Spruit. Later zouden Spruit en zijn
architectenbureau nog werken aan -onder andere- het nieuwe raadhuis
van Bodegraven, gemaal Blocq van Kuffeler bij Almere en
Hoog
Catherijne.
Het nieuwe stationsgebouw werd gedeeltelijk op de fundering van het
vorige exemplaar gebouwd, maar werd wel aanzienlijk kleiner en veel
eenvoudiger. Architect Spruit lijkt voor dit ontwerp een studie te
hebben gemaakt van de in die tijd gebouwde stations, en dan met name
die door K. van der Gaast zijn ontworpen. Zo werd ook dit gebouw op
perronhoogte gesitueerd, iets wat Van der Gaast ook al bij enkelevan
zijn ontwerpen had gebruikt. Het meest kenmerkend is de grote, open
entree, die tevens de directe doorgang naar het eerste perron vormt.
Daarnaast is de hal annex wachtruimte, vervolgens het plaatskaartenkantoor
en de bagage afdeling. De gevels van de hal bestaan bijna helemaal
uit glas, de voorgevel van het resterende deel is juist bijna geheel
gesloten, op een breed, doorlopend bovenlicht na. Op dat gesloten
gedeelte is een mozaïek aangebracht, ontworpen door de kunstenaar
F. Nix. Het mozaïek wordt halverwege onderbroken door een opvallende
(maar niet bijster fraaie) bagagedeur. De perrongevel valt vooral
op door de gevelbrede perronluifel en een vrij prominente uitbouw,
waar vandaan ooit de seinen en wissels werden bediend. De brede perronluifel
is dit keer geen voortzetting van het platte dak, maar is nog echt
als een aparte luifel aan de gevel gemonteerd en wordt middels trekstangen
op haar plek gehouden. Daarboven zijn ook hier enkele bovenlichten,
dit keer echter niet over de gehele breedte van het gebouw. Van een
gesloten geveldeel is hier geen sprake, dit deel wordt vooral gedomineerd
door een aantal deuren.
Zoals op de vorige pagina al aangegeven was Purmerend aan het einde
van de jaren vijftig een stadje met zo'n negenduizend inwoners, maar
dit \zou weldra veranderen. Na de Tweede Wereldoorlog groeide de bevolking
van ons land explosief, met name in de Randstad. Maar omdat deze totaal
dreigde dicht te slibben werden door de toenmalige regeringen zogenoemde
groeikernen aangewezen om daar een deel van die bevolking te kunnen
huisvesten. Purmerend was één van die plaatsen, in dit
geval om een deel van de Amsterdamse bevolking op te vangen. In amper
veertig jaar tijd verzevenvoudigde het inwonertal. Naast Purmerend
werd ook Hoorm een groeikern. Dit betekende dat het reizigerspotentieel
op de Enkhuizerlijn enorm toenam, ook al nam het autobezit in die
tijd een nog veel grotere vlucht. Toch werden in 1974 de spoorlijnen
Zaandam-Enkhuizen en Hoorn-Heerhigowaard geelektrificeerd, zodat de
trage dieseltreinen plaats konden maken voor moderne elektrische treinstellen.
Bovendien werd het spoor tussen Hoorn en Zaandam tussen 1983 en 1986
verdubbeld. Ook station Purmerend maakte in de jaren zeventig en tachtig
enorme veranderingen door. Zo kwam er een nieuw tweede perron, werden
alle nog resterende goederensporen opgebroken en werd de beveiliging
gemoderniseerd. Tot slot kwam er een nieuwe fiets/voetgangerstunnel,
pal naast het station. Helaas veranderde het station door al die wijzigingen
in een nogal anonieme halte. Ook bleken het station en de stad niet
of nauwelijks te profiteren van de verbeteringen, al nam het aantal
reizigers als geheel op de Enkhuizerlijn enorm toe. Purmerend had
en heeft nog altijd uitstekende busverbindingen met Amsterdam, en
die bus blijkt (meestal) ook sneller in de hoofdstad te zijn. wellicht
is dit ook een van de redenen waarom Purmerend al sinds 2009 geen
rechtstreekse treinverbinding met Amsterdam Centraal meer heeft, reizigers
dienen in Zaandam over te stappen.
Het stationsgebouw heeft haar oorspronkelijke functie ook alweer enige
jaren geleden verloren, in het gebouw is een Aziatisch (afhaal)restaurantje
gevestigd. Onlangs werd het station enigszins verbouwd. Daarbij werden
enkele later aangebrachte elementen verwijderd, zoals de overkapping
aan de zijkant van het stationsgebouw en de tegelwanden op de perrongevel.
Ook kwam er een hellingbaan naar het eerste perron, pal voor het stationsgebouw,
en kreeg het station liften
|
Boven:
Het stationsgebouw, met op de voorgrond de helling naar de fiets/voetgangerstunnel
onder het spoor. Die onderdoorgang werd rond 1990 aangelegd. Het
voetgangersgedeelte kreeg een overdekte trap, waarbij die overkapping
als een extra toevoeging aan de zijgevel van het stationsgebouw
was geplaatst. Een niet zo heel fraaie oplossing, die -gelukkig-
onlangs weer teniet werd gedaan. Op de wanden van de afrit werd
vorig jaar een groot regenboogkunstwerk aangebracht.
.
|
|
Onder:
Het toen nog gloednieuwe stationsgebouw. Hier is goed te zien
dat het op perronhoogte werd gebouwd, dit wordt extra benadrukt
doordat de donkere plint iets terugwijkt. Ook is duidelijk waarneembaar
dat die open entree er altijd al is geweest. Daarboven is de ronde
stationsklok te zien. Dit was destijds het enige dat dit gebouw
als stationsgebouw markeerde, van een vignet of iets dergelijks
was toen nog geen sprake. Dat ronde uurwerk werd trouwens pas
aan het begin van deze eeuw vervangen door het huidige exemplaar...
.
|
|
|
|
|
|
Onder:
In de afgelopen zestig jaar heeft het gebouw wat kleine uiterlijke
wijzigingen ondergaan. Genoemd was al de ronde klok, die werd
vervangen door een vierkant exemplaar. Het NS-logo ernaast is
ook van later datum, datzelfde geldt uiteraard ook voor het beeldscherm
met de vertrektijden. De glazen gevels zijn -helaas- voor een
groot deel dichtgemaakt en inmiddels ligt er ook een hellingbaan,
om zo het perron ook voor mindervaliden bereikbaar te maken. Die
hellingbaan is op deze foto uit 2014 nog niet te zien, ze werd
enkele jaren later aangelegd...
.
|
Onder:
De rechterhelft van de voorgevel bevat een enorm mozaïek,
bedacht en gemaakt door F. Nix. Nix was een veelzijdig kunstenaar,
hij was beeldhouwer, kunstschilder, keramist en graveur. Eén
van de bekendste werken waaraan Nix heeft meegewerkt is het monument
"Vrouwen van Ravensbruck", op het Museumplein te Amsterdam.
Het mozaïek op het Purmerendse stationsgebouw was één
van zijn eerste werken. Naar verluid is het gebaseerd op Iraanse
/ Perzische motieven...
.
|
|
|
|
|
Onder
(beide foto): Ook de perronzijde van het gebouw onderging
wat wijzigingen. De foto links toont de situatie zoals die
in 2014 nog was. Enkele wanden waren betegeld in een streepjespatroon,
met rode en grijze tegels. Die "tegelwandjes" waren
trouwens niet origineel, ze waren waarschijnlijk ergens aan
het einde van de jaren tachtig of begin jaren negentig aangebracht.
Onlangs onderging het gebouw wederom een kleine verbouwing,
waarbij de tegels zijn verwijderd (foto rechtsonder). De schoorsteen
verloor hierbij ook haar donkere bekleding, die uit steenstrips
bestond. Die waren daarentegen wél origineel, waardoor
een karakteristiek element verloren ging. Het gebouw is aan
deze zijde wel erg grijs geworden...
.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het spoor kreeg vanaf 1894 versterking (of concurrentie?) van
de interlokale tram. Het Purmerendse tramstation (links) stond
-in tegenstelling tot het treinstation- wél in de oude
binnenstad, op de plek waar ooit de Amsterdamse Poort stond. "Het
boemeltje van Purmerend" was een begrip, niet in de laatste
plaats dankzij de legendarische band The Ramblers. Toch werd die
veelgeprezen tramlijn naar Amsterdam in 1949 opgeheven, de tram
naar Alkmaar was achttien jaar eerder al geschrapt. Op de plek
van het vroegere tramstation verrees een busstation. Centraal
hierbij was een groot voetgangerseiland, met daarop een nieuwe
overkapping. Het busstation bevindt zich nog altijd op het Tramplein,
op zo'n 850 meter afstand van het NS-station. Purmerend is daarmee
één van de weinige plaatsen waar het busstation
niet in de nabijheid van het treinstation is...
.
(Ansichtkaart)
|
Onder:
In 2014 ging het Tramplein volledig op de schop. Het busstation
werd wat meer richting het kanaal verplaatst en de Jaagweg, die
parallel aan het Noordhollandsch Kanaal loopt, werd nu om het
busstation gelegd. Dat nieuwe busstation bestaat ook nu uit een
centraal "eiland", met daarop een overkapping, die qua
vorm sterk doet denken aan dat van het vroegere tramstation. Onder
die overkapping kwamen een wachtruimte en een kiosk. Het streekvervoer
is nog altijd populair in Purmerend. Sterker; de bus is doorgaans
eerder in Amsterdam dan de trein. Purmerend heeft al jaren geen
rechtstreekse treinverbinding meer met Amsterdam Centraal, reizigers
moeten dan ook in Zaandam overstappen. Er wordt al jaren gesproken
over een rechtstreekse (light)railverbinding met Amsterdam, bijvoorbeeld
middels doortrekking van de Noord/Zuid-verbinding. Maar of het
er ook daadwerkelijk van komt...
.
|
|
|
|
|
versie: 22-10-2018 |