Home ] Terug naar de eerste pagina ]

   

 

NUNSPEET

   
   
   
Het voorste perrongebouw is aanzienlijk kleiner en is ook veel minder monumentaal. Dit komt vooral door de later gebouwde entree, maar daarover zo meteen meer. In dit kleinere perrongebouw was het plaatskaartenkantoor, de stationshal en er was een ruimte voor de treindienstleider (post T). Verder was er een bagageruimte en er waren dienstruimten. Het perrongebouwtje valt vooral op door de erkers, aan iedere zijgevel één. De vroegere ingang van het station wordt duidelijk gemarkeerd, maar het is meteen al te zien dat deze van een veel later datum is. In 1960 werd dit deel van het stationsgebouw flink onder handen genomen. Het voorste deel van het perrongebouw, waarin onder andere de bagageafdeling zat, werd volledig gesloopt. Hiervoor in de plaats kwamen een nieuwe ingang en een stationshalletje en er kam een nieuw plaatskaartenkantoor met een lokettenwand. Bij het afbreken van dit deel van het gebouw werden ook delen van zijgevels meegenomen, die later opnieuw werden opgebouwd. Uiteraard gebeurde dit in een strakke, fantasieloze stijl, dus zonder de sierbanden. Bovendien zijn de gebruikte bakstenen duidelijk anders van vorm en kleur, zodat het verschil nog altijd goed is te zien. De sloop en herbouw van de twee zijgevels verliepen trouwen ook niet gelijkmatig. Langs spoor 2, het spoor voor de treinen richting Harderwijk), werd de gevel tot net voorbij de erker vervangen. Of die erker daarbij ook werd vernieuwd of juist bleef bewaard is niet bekend. Feit was echter dat deze nog wel nodig was. De andere zijgevel werd slechts tot de erker vernieuwd. De perronoverkapping werd aan de voorzijde een flink stuk ingekort, zodat aan deze zijde de kenmerkende lange overstek nu ontbreekt. De verhoudingen van het gehele station werden hiermee -mijns inziens- behoorlijk verstoord. Dit "effect" wordt nog eens versterkt doordat de huidige eerste spant van de perronoverkapping zich direct achter de kopgevel bevindt.
De nieuwe ingang kreeg een strak -maar niet bijster fraai- aanzien, met veel glas en een rechte luifel. Daarboven is een wat merkwaardige ronde venster. Jarenlang bleef dit ronde venster onzichtbaar doordat er de bekende blauwe lichtbak met het NS-logo voor was geplaatst. Later kreeg de lichtbak een nieuwe plaats, nu wat lager op de gevel. Daar wordt de rechthoekige lichtdoos vergezeld door twee airco-units, terwijl aan de eerste spant van de perronoverkapping (dat zich trouwens op wat vreemde plek direct achter de gevel bevindt) de lichtbakken met de spoornummers en de luidsprekers van het omroepsysteem storend duidelijk te zien zijn. Bovendien is de vroegere plek van het verlichte NS-logo, dat daar zo'n twintig jaar heeft gehangen, nog heel duidelijk herkenbaar. De entree van het station is er niet bepaald fraaier op geworden…
Het station heeft al geruime tijd geen loket meer, in oktober 2003 werden de laatste kaartjes via het plaatskaartenkantoor verkocht. Sindsdien is de reiziger aangewezen op de kaartautomaat. Ruim een jaar later werd dit deel van het station wederom verbouwd, zij het nu alleen van de binnenkant. Daarbij werd de loketwand verwijderd en vervolgens dichtgemetseld. Het werd verhuurd aan een financieel adviescentrum, dat er trouwens nog altijd zit.

Boven: "Wij zijn er…" Jarenlang was dit een vertrouwd beeld gedurende de zomermaanden; de aankomst van de vakantietrein in Nunspeet. Met de vakantiegangers werden ook veel fietsen vervoerd, en wie geen eigen fiets meenam kon er hier één huren. Bij het station stond in die tijd dan ook een behoorlijk grote fietsenstalling, zeker in verhouding tot het formaat van het station! Die tijden zijn inmiddels voorbij. Niet voor wat betreft de vakantiegangers, want nog altijd wordt hier in "de parel van de Veluwe" (de bijnaam van Nunspeet) volop vakantie gevierd op de vele campings in dit gebied. Maar die vakantievierders komen nu voornamelijk met eigen vervoer. De speciale vakantietrein naar Nunspeet is allang verleden tijd, die grote fietsenhandel cq -stalling trouwens ook...
(ansichtkaart)

 
Onder: Aan de andere kant van het perron is het stationsgebouw qua uiterlijk maar heel weinig veranderd. Het geeft dan ook een aardig beeld hoe de huidige ingang er vroeger uitzag, al waren daar geen vensters. Ook stak de overkapping aan die kant wat minder ver naar voren uit. Het overstekende deel van de overkapping rust ook hier op vakwerkliggers. Deze worden op hun beurt weer door enerzijds het perrongebouw en anderzijds door staanders ondersteund. Dit zijn de twee enige zichtbare staanders van de gehele overkapping. De wat vreemde piramidevormige omhulsels aan de onderkant van de staanders zijn trouwens later aangebracht. Kennelijk werd er nogal eens over de staandervoeten gestruikeld en werden daarom deze "omhulsels" aangebracht...
 
Onder: Een foto van de vernieuwde ingang. En eerlijk is eerlijk: op het eerste gezicht zag het er aanvankelijk best wel verzorgd uit, maar dat komt vooral door het ontbreken van de later aangebrachte attributen, zoals de lichtbak en de airco-units. De kolommen, die de luifel ondersteunen, hadden aanvankelijk een lichte kleur. Dat stond ze trouwens aanzienlijk beter dan de huidige zwarte kleur. Boven de luifel was de stationsnaam aangebracht, naar verluid waren de letters geel van kleur. Later werden de letters verwijderd en kwam de bekende blauwe lichtbak ervoor in de plaats. Wat deze zwart-wit foto niet laat zien is het kleurverschil in de zijgevels. Ook is de eenheid van het perrongebouw, en eigenlijk ook van het gehele station, behoorlijk verstoord geraakt. Dit wordt versterkt doordat aan deze kant een deel van de perronoverkapping werd gesloopt, waardoor het geheel een wat merkwaardige aanblik kreeg...
Onder: Het lokettenfront was erg strak en zakelijk van vormgeving, met veel glas en zwart met witte betegeling onder de loketvensters. Het station telde twee loketten. Achter het front was het plaatskaartenkantoor. Hierbij is goed te zien dat de erkers deel uitmaakten van deze ruimte, zodat het personeel (destijds de stationschef óf de treindienstleider, want post T was ook in deze ruimte ondergebracht) ook het perron en de sporen in de gaten konden houden. De loketten werden in oktober 2003 opgeheven, de kaartverkoop geschiedt nu via kaartautomaten. Het front verdween uiteindelijk eind 2004, ervoor in de plaats kwam een gemetselde muur...
   
   
Onder: Dit is een heel aardig, een ook wel vrij uniek, tijdsbeeld. Een trein van het type Mat '24 (een zogenoemde "Blokkendoos") is zojuist vertrokken uit Nunspeet in de richting Harderwijk. De blokkendozen hebben niet zo lang op deze lijn dienstgedaan, van 1952 tot ongeveer 1955. Ze reden hier overigens uitsluitend stoptreindiensten. Maar wat deze ansichtkaart zo bijzonder maakt, is dat het beeld heel herkenbaar is, terwijl in werkelijkheid tegenwoordig bijna alles is veranderd. Het gebouw links van het treinstel was de vroegere fietsenstalling. Achter het bord "NUNSPEET" was een seinhuis (niet op de afbeelding te zien). Dit seinhuis werd in het tweede kwartaal van 1977 gesloopt, nadat hier de beveiliging was gemoderniseerd. Ook de overweg in de Elspeterweg (dat vanuit dit seinhuis werd bediend, en waarvan rechts een deel van één van de slagbomen is te zien) werd hierbij vernieuwd en vervangen door een zogenoemde AHOB. Alleen het station en de bovenleidingen zijn er nu ook nog, al het andere op de foto is allang verdwenen.
(ansichtkaart)
 

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 31-08-2012