|
|
NUNSPEET
Het voorste
perrongebouw is aanzienlijk kleiner en is ook veel minder monumentaal.
Dit komt vooral door de later gebouwde entree, maar daarover zo meteen
meer. In dit kleinere perrongebouw was het plaatskaartenkantoor, de
stationshal en er was een ruimte voor de treindienstleider (post T).
Verder was er een bagageruimte en er waren dienstruimten. Het perrongebouwtje
valt vooral op door de erkers, aan iedere zijgevel één.
De vroegere ingang van het station wordt duidelijk gemarkeerd, maar
het is meteen al te zien dat deze van een veel later datum is. In
1960 werd dit deel van het stationsgebouw flink onder handen genomen.
Het voorste deel van het perrongebouw, waarin onder andere de bagageafdeling
zat, werd volledig gesloopt. Hiervoor in de plaats kwamen een nieuwe
ingang en een stationshalletje en er kam een nieuw plaatskaartenkantoor
met een lokettenwand. Bij het afbreken van dit deel van het gebouw
werden ook delen van zijgevels meegenomen, die later opnieuw werden
opgebouwd. Uiteraard gebeurde dit in een strakke, fantasieloze stijl,
dus zonder de sierbanden. Bovendien zijn de gebruikte bakstenen duidelijk
anders van vorm en kleur, zodat het verschil nog altijd goed is te
zien. De sloop en herbouw van de twee zijgevels verliepen trouwen
ook niet gelijkmatig. Langs spoor 2, het spoor voor de treinen richting
Harderwijk), werd de gevel tot net voorbij de erker vervangen. Of
die erker daarbij ook werd vernieuwd of juist bleef bewaard is niet
bekend. Feit was echter dat deze nog wel nodig was. De andere zijgevel
werd slechts tot de erker vernieuwd. De perronoverkapping werd aan
de voorzijde een flink stuk ingekort, zodat aan deze zijde de kenmerkende
lange overstek nu ontbreekt. De verhoudingen van het gehele station
werden hiermee -mijns inziens- behoorlijk verstoord. Dit "effect"
wordt nog eens versterkt doordat de huidige eerste spant van de perronoverkapping
zich direct achter de kopgevel bevindt.
De nieuwe ingang kreeg een strak -maar niet bijster fraai- aanzien,
met veel glas en een rechte luifel. Daarboven is een wat merkwaardige
ronde venster. Jarenlang bleef dit ronde venster onzichtbaar doordat
er de bekende blauwe lichtbak met het NS-logo voor was geplaatst.
Later kreeg de lichtbak een nieuwe plaats, nu wat lager op de gevel.
Daar wordt de rechthoekige lichtdoos vergezeld door twee airco-units,
terwijl aan de eerste spant van de perronoverkapping (dat zich trouwens
op wat vreemde plek direct achter de gevel bevindt) de lichtbakken
met de spoornummers en de luidsprekers van het omroepsysteem storend
duidelijk te zien zijn. Bovendien is de vroegere plek van het verlichte
NS-logo, dat daar zo'n twintig jaar heeft gehangen, nog heel duidelijk
herkenbaar. De entree van het station is er niet bepaald fraaier op
geworden
Het station heeft al geruime tijd geen loket meer, in oktober 2003
werden de laatste kaartjes via het plaatskaartenkantoor verkocht.
Sindsdien is de reiziger aangewezen op de kaartautomaat. Ruim een
jaar later werd dit deel van het station wederom verbouwd, zij het
nu alleen van de binnenkant. Daarbij werd de loketwand verwijderd
en vervolgens dichtgemetseld. Het werd verhuurd aan een financieel
adviescentrum, dat er trouwens nog altijd zit.
|
|
Boven:
"Wij zijn er
" Jarenlang was dit een vertrouwd
beeld gedurende de zomermaanden; de aankomst van de vakantietrein
in Nunspeet. Met de vakantiegangers werden ook veel fietsen
vervoerd, en wie geen eigen fiets meenam kon er hier één
huren. Bij het station stond in die tijd dan ook een behoorlijk
grote fietsenstalling, zeker in verhouding tot het formaat van
het station! Die tijden zijn inmiddels voorbij. Niet voor wat
betreft de vakantiegangers, want nog altijd wordt hier in "de
parel van de Veluwe" (de bijnaam van Nunspeet) volop vakantie
gevierd op de vele campings in dit gebied. Maar die vakantievierders
komen nu voornamelijk met eigen vervoer. De speciale vakantietrein
naar Nunspeet is allang verleden tijd, die grote fietsenhandel
cq -stalling trouwens ook...
(ansichtkaart)
|
|
Onder:
Aan de andere kant van het perron is het stationsgebouw qua uiterlijk
maar heel weinig veranderd. Het geeft dan ook een aardig beeld
hoe de huidige ingang er vroeger uitzag, al waren daar geen vensters.
Ook stak de overkapping aan die kant wat minder ver naar voren
uit. Het overstekende deel van de overkapping rust ook hier op
vakwerkliggers. Deze worden op hun beurt weer door enerzijds het
perrongebouw en anderzijds door staanders ondersteund. Dit zijn
de twee enige zichtbare staanders van de gehele overkapping. De
wat vreemde piramidevormige omhulsels aan de onderkant van de
staanders zijn trouwens later aangebracht. Kennelijk werd er nogal
eens over de staandervoeten gestruikeld en werden daarom deze
"omhulsels" aangebracht...
|
|
|
|
Onder:
Een foto van de vernieuwde ingang. En eerlijk is eerlijk: op het
eerste gezicht zag het er aanvankelijk best wel verzorgd uit,
maar dat komt vooral door het ontbreken van de later aangebrachte
attributen, zoals de lichtbak en de airco-units. De kolommen,
die de luifel ondersteunen, hadden aanvankelijk een lichte kleur.
Dat stond ze trouwens aanzienlijk beter dan de huidige zwarte
kleur. Boven de luifel was de stationsnaam aangebracht, naar verluid
waren de letters geel van kleur. Later werden de letters verwijderd
en kwam de bekende blauwe lichtbak ervoor in de plaats. Wat deze
zwart-wit foto niet laat zien is het kleurverschil in de zijgevels.
Ook is de eenheid van het perrongebouw, en eigenlijk ook van het
gehele station, behoorlijk verstoord geraakt. Dit wordt versterkt
doordat aan deze kant een deel van de perronoverkapping werd gesloopt,
waardoor het geheel een wat merkwaardige aanblik kreeg...
|
Onder:
Het lokettenfront was erg strak en zakelijk van vormgeving, met
veel glas en zwart met witte betegeling onder de loketvensters.
Het station telde twee loketten. Achter het front was het plaatskaartenkantoor.
Hierbij is goed te zien dat de erkers deel uitmaakten van deze
ruimte, zodat het personeel (destijds de stationschef óf
de treindienstleider, want post T was ook in deze ruimte ondergebracht)
ook het perron en de sporen in de gaten konden houden. De loketten
werden in oktober 2003 opgeheven, de kaartverkoop geschiedt nu
via kaartautomaten. Het front verdween uiteindelijk eind 2004,
ervoor in de plaats kwam een gemetselde muur...
|
|
|
|
|
Onder:
Dit is een heel aardig, een ook wel vrij uniek, tijdsbeeld.
Een trein van het type Mat '24 (een zogenoemde "Blokkendoos")
is zojuist vertrokken uit Nunspeet in de richting
Harderwijk. De blokkendozen hebben niet zo lang op
deze lijn dienstgedaan, van 1952 tot ongeveer 1955.
Ze reden hier overigens uitsluitend stoptreindiensten.
Maar wat deze ansichtkaart zo bijzonder maakt, is
dat het beeld heel herkenbaar is, terwijl in werkelijkheid
tegenwoordig bijna alles is veranderd. Het gebouw
links van het treinstel was de vroegere fietsenstalling.
Achter het bord "NUNSPEET" was een seinhuis
(niet op de afbeelding te zien). Dit seinhuis werd
in het tweede kwartaal van 1977 gesloopt, nadat hier
de beveiliging was gemoderniseerd. Ook de overweg
in de Elspeterweg (dat vanuit dit seinhuis werd bediend,
en waarvan rechts een deel van één van
de slagbomen is te zien) werd hierbij vernieuwd en
vervangen door een zogenoemde AHOB. Alleen het station
en de bovenleidingen zijn er nu ook nog, al het andere
op de foto is allang verdwenen.
|
(ansichtkaart)
|
|
|
|
|
versie: 31-08-2012 |