|
|
NIEUWERKERK
Dankzij
het spoor groeide Nieuwerkerk aan den IJssel flink. Maar kennelijk
viel het aantal reiziger toch wel wat tegen, mede door de opkomst
van het busvervoer. In 1935 werd het station gesloten voor het reizigersvervoer.
In de jaren daarna verdwenen het eilandperron, werd de monumentale
brug gesloopt en werd het emplacement vereenvoudigd. In diezelfde
tijd ontstonden ook de eerste concrete plannen voor een nieuwe spoorverbinding
tussen Nieuwerkerk en Rotterdam. Rotterdam telde in die tijd nog twee
grote stations: Maas voor de richting Utrecht en Delftsche Poort voor
de overige richtingen. Dit was nog een restant uit de tijd dat drie
verschillende maatschappijen de havenstad aandeden en twee daarvan
in Rotterdam een eigen hoofdstation hadden. Die tijd was inmiddels
voorbij - er was nog maar één grote maatschappij overgebleven
(NS) - en dus was het tijd om de stations Delftsche Poort en Maas
samen te voegen tot één centraal station. Ondertussen
was de Tweede Wereldoorlog uitgebroken, maar desondanks werd in 1941
toch een begin gemaakt met de aanleg van de nieuwe spoorverbinding.
Maar een jaar later moest het werd alweer worden gestaakt, toen de
Duitsers een bouwverbod had afgekondigd. Uiteindelijk kwam de spoorverbinding
pas in 1953 gereed. Ten opzichte van het oude station Nieuwerkerk
schoof de spoorlijn zo'n 250 meter in noordelijke richting op, waardoor
het spoor nu wel wat dichter bij het dorp kwam te liggen. Daar had
men overigens op dat moment weinig aan, want van een nieuw station
was voorlopig geen sprake. Het oude spoor werd grotendeels opgebroken,
allen bij het station Nieuwerkerk bleef het spoor nog jarenlang liggen
ten behoeve van het goederenvervoer, dat het hier overigens wel goed
deed. Pas in 1971 werden de sporen bij het voormalige stationsgebouw
opgeruimd en raakte het stationsgebouw definitief "spoorloos".
De goederenloods was enige jaren tevoren al gesloopt. Later werd op
het voormalige spoortracé een provinciale weg aangelegd. In
datzelfde jaar (1971) kreeg Nieuwerkerk aan den IJssel een nieuwe
halte, opnieuw gelegen aan de Kerklaan maar nu dus wat noordelijker
gelegen. De geschiedenis leek zich te herhalen, want opnieuw was het
een tijdelijke halte. Ditmaal duurde het aanmerkelijk korter voordat
deze tijdelijke halte werd vervangen door een definitief station:
"slechts" achttien jaar. In 1989 werd het nieuwe -door Th.
Fikkers ontworpen- station in gebruik genomen.
Het voormalige stationsgebouw heeft in de jaren na de Tweede Wereldoorlog
dienstgedaan als kleuterschool. Daarna is het bijna 30 jaar lang het
domein geweest van de dienst Gemeentewerken. Als de toenmalige gemeente
Nieuwerkerk aan den IJssel in 1989een nieuw gemeentehuis betrekt,
krijgt ook deze dienst er haar onderkomen. Het stationsgebouw kreeg
vervolgens een horecabestemming. Nog altijd is het een eetcafé. |
|
Boven:
De Algemene kleuterschool "Irene". Ook dit is het stationsgebouw
van Nieuwerkerk. In de jaren vijftig heeft het stationsgebouw
dienstgedaan als kleuterschool. Duidelijk is de zien dat de ingang
hier nog open is. Later werd deze dichtgemaakt.
|
|
|
Onder:
Een detailfoto van het stationsgebouw. Boven de ingang is de stationsnaam
uitgehakt in een blok natuursteen, dat in de gevel is ingemetseld.
Let ook op de punt achter de stationsnaam. Geen Nieuwerkerk aan
den IJssel, zoals de naam van het huidige station luidt, maar
gewoon Nieuwerkerk. Punt..!
|
|
|
|
|
|
Onder:
De perrongevel wordt grotendeels aan het zicht onttrokken door
het vele groen. Het laatste restant van het vroegere spoortracé
maakte aan het begin van de jaren zeventig plaats voor een provinciale
weg. Ongeveer vanaf hier tot en met het vroegere eindpunt in Rotterdam
volgt deze N219 vrijwel exact het oude spoortraject. De oude 's-Gravenweg,
die vooral bekend is dankzij de uitdrukking "zo oud als de
weg naar Kralingen" bestaat trouwens ook nog altijd...
|
Onder:
Het huidige station Nieuwerkerk aan den IJssel ligt zo'n 250 meter
noordelijker, maar wel nog altijd aan dezelfde Kerklaan. Het station
is daarmee iets dichter bij de oude dorpskern gekomen, al is het
dorp inmiddels flink uitgebreid in de loop van de tijd. Toen in
1855 het eerste station haar deuren opende lag het nog letterlijk
"in the middle of nowhere"...
|
|
|
|
|
|
Onder:
Een luchtfoto van de plaats waar ooit de splitsing van de huidige
en de vroegere spoorlijn was, even ten noordoosten van Nieuwerkerk
aan den IJssel. Van die laatste zijn de contouren nog altijd duidelijk
in het landschap te herkennen. Links op de foto is de Schielandseweg
(N219) te zien. Deze maakt hier juist een bocht naar rechts en
zal weldra het oude spoortracé gaan volgen.
|
|
|
|
|
versie: 26-05-2011 |