|  
         
     | 
     | 
    
     
       NIEUWERKERK 
      
      
         
           Dankzij 
            het spoor groeide Nieuwerkerk aan den IJssel flink. Maar kennelijk 
            viel het aantal reiziger toch wel wat tegen, mede door de opkomst 
            van het busvervoer. In 1935 werd het station gesloten voor het reizigersvervoer. 
            In de jaren daarna verdwenen het eilandperron, werd de monumentale 
            brug gesloopt en werd het emplacement vereenvoudigd. In diezelfde 
            tijd ontstonden ook de eerste concrete plannen voor een nieuwe spoorverbinding 
            tussen Nieuwerkerk en Rotterdam. Rotterdam telde in die tijd nog twee 
            grote stations: Maas voor de richting Utrecht en Delftsche Poort voor 
            de overige richtingen. Dit was nog een restant uit de tijd dat drie 
            verschillende maatschappijen de havenstad aandeden en twee daarvan 
            in Rotterdam een eigen hoofdstation hadden. Die tijd was inmiddels 
            voorbij - er was nog maar één grote maatschappij overgebleven 
            (NS) - en dus was het tijd om de stations Delftsche Poort en Maas 
            samen te voegen tot één centraal station. Ondertussen 
            was de Tweede Wereldoorlog uitgebroken, maar desondanks werd in 1941 
            toch een begin gemaakt met de aanleg van de nieuwe spoorverbinding. 
            Maar een jaar later moest het werd alweer worden gestaakt, toen de 
            Duitsers een bouwverbod had afgekondigd. Uiteindelijk kwam de spoorverbinding 
            pas in 1953 gereed. Ten opzichte van het oude station Nieuwerkerk 
            schoof de spoorlijn zo'n 250 meter in noordelijke richting op, waardoor 
            het spoor nu wel wat dichter bij het dorp kwam te liggen. Daar had 
            men overigens op dat moment weinig aan, want van een nieuw station 
            was voorlopig geen sprake. Het oude spoor werd grotendeels opgebroken, 
            allen bij het station Nieuwerkerk bleef het spoor nog jarenlang liggen 
            ten behoeve van het goederenvervoer, dat het hier overigens wel goed 
            deed. Pas in 1971 werden de sporen bij het voormalige stationsgebouw 
            opgeruimd en raakte het stationsgebouw definitief "spoorloos". 
            De goederenloods was enige jaren tevoren al gesloopt. Later werd op 
            het voormalige spoortracé een provinciale weg aangelegd. In 
            datzelfde jaar (1971) kreeg Nieuwerkerk aan den IJssel een nieuwe 
            halte, opnieuw gelegen aan de Kerklaan maar nu dus wat noordelijker 
            gelegen. De geschiedenis leek zich te herhalen, want opnieuw was het 
            een tijdelijke halte. Ditmaal duurde het aanmerkelijk korter voordat 
            deze tijdelijke halte werd vervangen door een definitief station: 
            "slechts" achttien jaar. In 1989 werd het nieuwe -door Th. 
            Fikkers ontworpen- station in gebruik genomen.  
            Het voormalige stationsgebouw heeft in de jaren na de Tweede Wereldoorlog 
            dienstgedaan als kleuterschool. Daarna is het bijna 30 jaar lang het 
            domein geweest van de dienst Gemeentewerken. Als de toenmalige gemeente 
            Nieuwerkerk aan den IJssel in 1989een nieuw gemeentehuis betrekt, 
            krijgt ook deze dienst er haar onderkomen. Het stationsgebouw kreeg 
            vervolgens een horecabestemming. Nog altijd is het een eetcafé. | 
           
            
           | 
         
         
           
             
              Boven: 
                De Algemene kleuterschool "Irene". Ook dit is het stationsgebouw 
                van Nieuwerkerk. In de jaren vijftig heeft het stationsgebouw 
                dienstgedaan als kleuterschool. Duidelijk is de zien dat de ingang 
                hier nog open is. Later werd deze dichtgemaakt. 
             
            
           | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Een detailfoto van het stationsgebouw. Boven de ingang is de stationsnaam 
                uitgehakt in een blok natuursteen, dat in de gevel is ingemetseld. 
                Let ook op de punt achter de stationsnaam. Geen Nieuwerkerk aan 
                den IJssel, zoals de naam van het huidige station luidt, maar 
                gewoon Nieuwerkerk. Punt..! 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
       
      
         
           | 
           
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                De perrongevel wordt grotendeels aan het zicht onttrokken door 
                het vele groen. Het laatste restant van het vroegere spoortracé 
                maakte aan het begin van de jaren zeventig plaats voor een provinciale 
                weg. Ongeveer vanaf hier tot en met het vroegere eindpunt in Rotterdam 
                volgt deze N219 vrijwel exact het oude spoortraject. De oude 's-Gravenweg, 
                die vooral bekend is dankzij de uitdrukking "zo oud als de 
                weg naar Kralingen" bestaat trouwens ook nog altijd... 
             
            
           | 
           
             
              Onder: 
                Het huidige station Nieuwerkerk aan den IJssel ligt zo'n 250 meter 
                noordelijker, maar wel nog altijd aan dezelfde Kerklaan. Het station 
                is daarmee iets dichter bij de oude dorpskern gekomen, al is het 
                dorp inmiddels flink uitgebreid in de loop van de tijd. Toen in 
                1855 het eerste station haar deuren opende lag het nog letterlijk 
                "in the middle of nowhere"... 
             
            
           | 
         
         
          |   | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Een luchtfoto van de plaats waar ooit de splitsing van de huidige 
                en de vroegere spoorlijn was, even ten noordoosten van Nieuwerkerk 
                aan den IJssel. Van die laatste zijn de contouren nog altijd duidelijk 
                in het landschap te herkennen. Links op de foto is de Schielandseweg 
                (N219) te zien. Deze maakt hier juist een bocht naar rechts en 
                zal weldra het oude spoortracé gaan volgen. 
             
            
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
           
               
            | 
         
       
      
        
      
 
      
       versie: 26-05-2011 |