|  
         
     | 
     | 
    
     
       MAARN 
      
      
         
           Wie 
            het heeft ontworpen is niet bekend. Het gebouw heeft, qua bouwstijl, 
            wel iets weg van de stations die door architect De Jong (Meerssen, 
            Woerden) zijn ontworpen, al is het niet waarschijnlijk dat hij voor 
            dit ontwerp heeft getekend. Het is een eenvoudig, maar fraai stationsgebouw. 
            De vorm van het gebouw doet wel wat denken aan de Staatsspoor-stations 
            uit de jaren tachtig van de negentiende eeuw, van Van Wadenooijen. 
            Ook heeft het wel wat weg van het Winterswijkse GOLS-station, dat 
            twee jaar eerder gereedkwam (dit station werd overigens in opdracht 
            van HIJSM gebouwd). Ook hier werd de ingang duidelijk aangegeven door 
            een puntgevel en is er een duidelijke scheiding tussen het stations- 
            en woongedeelte, al is deze bij dit gebouw veel minder abrupt. Geheel 
            volgens de toen gebruikelijke stijl heeft dit gebouw een landelijk 
            aanzien. Dankzij het vele houtwerk en tegeltableaus ziet het stationsgebouw 
            er verzorgd uit. 
            Het rangeerterrein bij de zandafgraving groeide intussen uit tot het 
            centrale goederen-emplacement voor Midden Nederland. In de laatste 
            jaren van de Eerste Wereldoorlog werd het zelfs nog flink uitgebreid. 
            In diezelfde tijd kreeg station Maarn internationale bekendheid, maar 
            dit had een heel andere reden
  
            Op 11 november 1918 arriveerde op dit station de Duitse keizer Wilhelm 
            II, nadat hij vanuit België -via Eijsden- naar Nederland was 
            gevlucht. Zoals bekend kreeg de verbannen ex-keizer in ons land onderdak. 
            Eerst op kasteel Amerongen, later in Huis Doorn. Hier zou hij tot 
            zijn dood in 1941 blijven wonen. 
            Aan het begin van de jaren dertig ontstond, door de wereldwijde economische 
            crisis, een terugval in het goederenvervoer. Het rangeerterrein verloor 
            daardoor veel van haar betekenis. Vanaf 1932 werden de rangeeractiviteiten 
            in Maarn verplaatst naar, onder andere, Arnhem en Utrecht. Een jaar 
            later werd het rangeerterrein definitief opgeheven. 
            Na de Tweede Wereldoorlog werd op een deel van het, inmiddels opgebroken, 
            terrein een genie-eenheid van de Landmacht gevestigd. Het "Geniepark", 
            zoals de legerbasis in de volksmond werd genoemd, werd overigens aan 
            het begin van de jaren zeventig alweer opgeheven. Ook werd er een 
            autosnelweg over het terrein aangelegd (de huidige A12).  
            Mede dankzij deze snelweg werd Maarn na de Tweede Wereldoorlog steeds 
            meer een forenzenplaats en breidde daardoor snel uit. Het dorp groeide 
            echter in oostelijke richting, terwijl het station zich nog altijd 
            ten westen van het dorp bevond. In 1972 werd het station daarom een 
            kleine anderhalve kilometer in oostelijke richting verplaatst, waardoor 
            het nu midden in het dorp kwam te liggen. Voor de inwoners van Maarsbergen 
            betekende dit echter het einde van hun station, want tegelijkertijd 
            met het verplaatsen van station Maarn werd het station Maarsbergen 
            opgeheven. 
            Het voormalige stationsgebouw van Maarn kreeg vervolgens een tweede 
            leven bij de spoorwegpolitie, die er haar opleidingscentrum voor politiehonden 
            had. Sinds enkele jaren is het in gebruik als woonhuis. 
             | 
           
            
           | 
         
         
           
            
              Boven: 
                Een fraaie ansichtkaart uit de jaren zestig van het station. Wat 
                vooral opvalt is dat het sindsdien nauwelijks is veranderd. Alleen 
                het perron, de hoge schoorsteen, de lantaarnpaal en de reclameborden 
                zijn verdwenen, voor de rest is alles nog ongewijzigd. Zelfs het 
                bankje onder de perronluifel staat er nog altijd! 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |   | 
         
         
           
            
              Onder: 
                Een luchtfoto van het enorme emplacement, eind jaren twintig. 
                Het emplacement had toen haar grootste omvang bereikt, zowel qua 
                grootte als qua aantal rangeerbewegingen. Enkele jaren later was 
                dit alles voorbij en werd het emplacement voor het grootste deel 
                opgebroken. Op de plek waar hier nog de wagons achter elkaar staan 
                (midden onder) rijden nu de auto's achter elkaar aan. Op die plaats 
                liggen nu de zuidelijke rijstroken van de snelweg A12... 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
       
      
         
           | 
           
            
           | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Nadat het stationsgebouw haar oorspronkelijke functie verloor 
                werd het verhuurd aan de spoorwegpolitie, die er jarenlang haar 
                politiehonden trainde. 
             
            
            
           | 
           
            
             
              Onder: 
                Nog een ansichtkaart, ditmaal van de voorzijde van het station. 
                Het bijgebouwtje is duidelijk van later datum, het is op deze 
                kaart nog niet aanwezig De boom, die hier prominent voor de ingang 
                te zien is, schijnt er nog altijd te staan..! 
             
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
            | 
         
         
          |  
            
           | 
           
            
           | 
         
         
           | 
           
               
            | 
         
       
      
        
      
 
      
       versie: 23-11-2009 |