Home ] [ Terug naar periode 1985-2005 ] [ Vorige station ] [ Volgende station ]
  

 

HOLLANDSCHE RADING

     
   
Afkorting: Hor
Maatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Architect: P.A.M.J. Corbey
Bouwjaar: 1986
Baanvak: Hilversum - Utrecht Centraal
   
   
Enkele kilometers ten zuiden van Hilversum staat misschien wel het meest opmerkelijke station van ons land: Hollandsche Rading, een station (of beter: halte) dat letterlijk op de grens van de provincies Utrecht en Noord-Holland staat. De twee perrons zijn in een zogenoemde bajonetligging aam weerszijden van de Vuurse Dreef geplaatst, die tevens de provinciegrens is. Het perron voor de richting Utrecht staat in de gelijknamige provincie, op het grondgebied van de gemeente De Bilt. Het perron voor de richting Hilversum staat in de gelijknamige gemeente, in de provincie Noord-Holland, dus. Misschien nog wel opvallender is het feit dat station Hollandsche Rading veel ouder is dan het gelijknamige dorp. De totstandkoming van het station is ook al bijzonder; het is één van de zeer weinige negentiende eeuwse stopplaatsen dat tot station promoveerde, én anno 2025 nog altijd bestaat. Voor veel (oud-)militairen is Hollandsche Rading een station met herinneringen. Enkele kilometers verderop ligt de Korporaal Van Oudheusdenkazerne, dat tussen 1961 tot en met 1984 het Marine Opleidingskamp (MOK) was. Vooral in die tijd waren militairen een vertrouwd beeld op het station. Ook opmerkelijk is het stationsgebouwtje. Pas in 1987 kreeg deze halte een echt ontvangstgebouwrje. Het is -tot nu toe- het allerlaatste “klassiek” ogende haltegebouw, rechthoekig en met een zadeldak. En dan zijn er natuurlijk ook nog de bekende hioefijzervormige, betonnen bovenleidingportalen, die alleen boven het spoor tussen Hilversum en Blauwkapel te zien zijn. Station Hollandsche Rading is dus een unieke halte, met een geheel eigen karakter. Het feit dat dit één van de rustigste NS-stations van ons land is veranderd hier niets aan...
Normaal gesproken zou de tekst hier verder gaan met een korte geschiedenis van de plaats waar het onderhavige station staat. Maar zoals al aangegeven bestaat het station langer. In 1885 werd op deze plek een stopplaats aangelegd, aan een weg die toen nog “Hollandsche Rading” (de huidige Vuurse Dreef) werd genoemd. Het was één van de vier (!) stopplaatsen die dat jaar in de toenmalige gemeente Maartensdijk werden geopend. Fit waren zeer eenvoudige haltes waar uitsluitend op verzoek werd gestopt. Het spreekt voor zich dat een groot aantal haltes op een betrekkelijk korte afstand niet rendabel te exploiteren was, de meesten verdwenen dan ook in de eerste decennia van de twintigste eeuw. Eén stopplaats hield echter stand. Inderdaad, Hollandsche Rading. Want inmiddels was bij de stopplaats Hollandsche Rading een woonbuurt ontstaan.
In 1941 werd de stopplaats Hollandsche Rading een volwaardig station, het kreeg toen haar twee perrons die er ook nu liggen. Deze ombouw kwam voort uit de elektrificatie van het spoor, waarbij dus ook die karakteristieke bovenleidingportalen zijn geplaatst. Opmerkelijk genoeg werd in diezelfde tijd het station van het veel grotere dorp Maartensdijk gesloten. Station Hollandsche Rading had op dat moment niet eens een haltegebouwtje, een aanbouw aan een baanwachterswoning deed als zodanig diensr.
Pas in 1987 kreeg Hollandsche Rading een definitief stationsgebouw. Dit werd een eenvoudig, rechthoekig bouwwerkje met een zadeldak. Het gebouw, dat een kenmerkende afgeschuinde ingang heeft, werd trouwens ontworpen door ingenieur P.A.M.J. Corbey. Het zou zijn laatste stationsproject zijn, Corbij vertrok nog datzelfde jaar bij zijn werkgever Articon. Het stationsgebouwtje zou maar kort dienstdoen. Toen in de jaren negentig de kaartautomaat haar opwachting maakte werd dit station één van de eersten die haar loket verloor. Vervolgens was het zo’n tien jaar een filiaal van de Rabobank. Sinds geruime tijd heeft het een horecafunctie...

Boven: Het stationsgebouwtje van Hollandsche Rading kwam in 1987 gereed. Het is een eenvoudig gebouw, waarbij het enige opmerkelijke kenmerk de schuingeplaatste ingang is. Het werd gebouwd door NS-dochter Articon, naar een ontwerp van ingenieur P.A.M.J. Corbey. Dat deze landelijk gelegen halte nog van een dergelijk stationsgebouw met een loket werd voorzien mag -zeker achteraf bezien- best wel opmerkelijk worden genoemd, het toont echter wel aan dat er in die tijd weer ruimte was voor maatwerk. Desondanks kon men maar kort van het stationsgebouw genieten. Toen de NS in 1995 bekend maakte dat er vanaf dat jaar tientallen stations hun loket gingen verliezen, was Hollandsche Rading één van de eersten waarbij dit daadwerkelijk gebeurde. Nog in datzelfde jaar werd deze gesloten. Tussen 1995 en 2005 was het een bankgebouw. Inmiddels is het voormalige stationsgebouwtje al sinds jaar en dag een cafetaria.

.
 
 
 

Onder: Pal naast het station staat de vroegere rijwielzaak annex -stalling, mét een tankstation. Dit gebouw is beduidend ouder dan het stationsgebouw, het staat er in ieder geval al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw, maar waarschijnlijk is het nog wat ouder. De benzinepomp is allang verdwenen, het gebouw was jarenlang het onderkomen van een schaatsenslijper. Sinds kort is het een soort meubelzaak.

Onder: De “stationsbebouwing” van Hollandche Rading bestond lange tijd uit twee dienstwoningen (37A en 37B). Daarbij was aan de eerste een uitbouw geplaatst, waarin een loket was ingebouwd. Reizigers kochten daarbij hun kaartjes in de buitenlucht. Halverwege de jaren zeventig werd de woning gesloopt, waarna de treinkaartjes tijdelijk vanuit een keet werden verkocht. De achterste dienstwoning (37B) zou er nog tot het einde van de jaren negentig blijven staan...

 
 

Onder: Het station heeft twee perrons, die elk in een andere provincie liggen. De foto werd gemaakt vanaf het Noord-Hollandse perron, het andere platform én het stationsgebouw staan in de provincie Utrecht. Helemaal uniek is de situatie nu ook weer niet, ook station Veenendaal-De Klomp staat gedeeltelijk in twee provincies, namelijk Gelderland en Utrecht. Wel uniek zijn de karakteristieke bovenleidingportalen. Deze werden in 1938 door ingenieur J.L.A. Cuperus bedacht, die vanwege gebrek aan staal voor betonnen constructies koos. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kwam de elektrificatie pas in 1941 gereed. Dit is het enige traject waar deze bijzondere portalen te zien zijn. De betonnen portalen zijn overigens Rijksmonument.

 
 

Onder: Een ansichtkaart uit de tweede helft van de jaren dertig van de vorige eeuw. Een dieseltrein (Mat34) is op weg richting Utrecht, en passeert hier de ingraving ten noorden van Hollandsche Rading. Dit type treinstel zou hier niet zo lang dienstdoen, enkele jaren later werd het spoor geëlektrificeerd. Het viaduct staat er anno 2025 nog steeds, al heeft het een iets ander uiterlijk gekregen...

Onder: Bij veel oud-militairen was station Hollandsche Rading een begrip. Enkele kilometers ten noordoosten van het station was het Marine Opleidingskamp Hilversum (MOK), voor velen de eerste kennismaking met de Koninklijke Marine. Tegenwoordig is het in gebruik bij de Landmacht, en heet het Korporaal van Oudheusdenkazerne. Hier vond in 2014 de identificatie plaats van de vele slachtoffers van de MH17-vliegramp...

Bron: Ansichtkaart
 
 

  Free counter and web stats versie:17-09-2025