Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ] [ Volgende pagina ]

   
 
HAARLEM

 

De perrongebouwen "C", "D", "F" en retirade

Architect: D.A.N. Margadant
Decoraties: D.A.N. Margadant (reliëfs)
  Ed. Cuypers (tegeltableau's)
  Jac. P. van den Bosch (belettering "HEEREN")
Bouwjaar: 1905-1906
   

Het eilandperron vormt het kloppende hart van het stationscomplex. Alle reizigersvoorzieningen, zoals wachtkamers, restaurants en toiletten zijn op dit perron aanwezig. Zes van de acht vertreksporen bevinden zich hier. Naast de twee dubbele langsporen 3a/b en 6a/b bevinden zich, aan de westkant van het station de kopsporen 4 en 5. Deze kopsporen waren vooral bedoeld voor de treinen richting Zandvoort en IJmuiden, maar er zijn tijden geweest dat deze daar nauwelijks voor werden gebruikt. Zandvoort was decennialang het vertrekpunt voor de intercity naar Maastrich/Heerlen, vanuit IJmuiden werd lange tijd doorgereden naar Amsterdam.
Op het grote eilandperron vinden we, van west naar oost, de perrongebouwen "C" tot en met "F". Vlakbij de kopsporen 4 en 5 staat perrongebouw "C" dat voornamelijk dienstruimten bevat, maar ook de toiletten bevinden zich van oudsher hier.
De grootste blijkvanger van het perron is ongetwijfeld perrongebouw D, met haar fraaie houten seinhuis dat hoog boven de andere perrongebouwen uittorent. Dit perrongebouw, dat ook wel Post T werd genoemd, was het domein van de treindienstleider. Om de seinhuiswachters een beter zicht te geven verspringen de perronkappen zelfs in hoogte. Aan de zijkanten van het seinhuis zijn ijzeren balkons aangebracht. Het verhaal gaat dat men ze plaatsten omdat destijds niet altijd op de elektriciteitsvoorziening vertrouwd kon worden. De seinhuiswachters konden vanaf de balkons de treindienst "met de hand" regelen als de stroom was uitgevallen. Leuk verhaal, maar ik denk eerder dat het was omdat het zicht vanuit het seinhuis toch niet helemaal optimaal was en men vanaf één van de balkons een beter overzicht over de perronsporen had. Hoe het ook zij de balkons vormen een mooi geheel met de rest van het seinhuis.
Het seinhuis was één van de seingebouwen die op het emplacement stond. Het heeft tot 1975 dienstgedaan. In dat jaar werden de diverse seinhuizen vervangen door één nieuwe seinpost, dat op het emplacement ten westen van het station staat. Inmiddels is ook deze post buiten gebruik. Sinds enige jaren wordt het treinverkeer in Haarlem en omgeving vanuit Alkmaar geregeld.
Nadat het seinhuis haar functie verloor heeft het nog een tijdje als politiepost dienstgedaan. Nog niet eens zo heel lang geleden -zo ergens aan het begin van de jaren negentig- werd serieus overwogen het seinhuis af te breken, omdat het al jarenlang niet meer werd gebruikt. Dit veroorzaakte een golf van protesten en het absurde plan ging, gelukkig, dan ook heel snel weer van tafel.
In perrongebouw F waren, en zijn nog steeds, voornamelijk dienstruimten te vinden. Oorspronkelijk was hier ook nog een wachtkamer en wel een hele opmerkelijke: een wachtruimte voor krankzinnigen! Deze ruimten werd waarschijnlijk vooral gebruikt voor en door patiënten van het Meer en Berg-ziekenhuis in het nabijgelegen Santpoort. Tegenwoordig is de voormalige wachtkamer in gebruik als kantoor van de perronopzichter. In tegenstelling tot de overige wachtkamers, heeft deze voormalige wachtkamer geen tegeltableau met daarop de functie boven de deur. Voor de huidige gebruikers is dit misschien maar goed ook…
De perrongebouwen C en F zijn grotendeels van hout en glas gebouwd. De basis van de perrongebouwen bestaat echter uit dezelfde lichte verblendsteen, die ook in de perrongevels van de stationsgebouwen zijn verwerkt. Het vele glas geven de perrongebouwen een licht karakter. Perrongebouw D is wel voor een groot deel uit verblendsteen opgebouwd. Dit was noodzakelijk om het houten seinhuis met haar installaties te kunnen dragen. In tegenstelling tot de overige perrongebouwen heeft de stenen onderbouw van perrongebouw D betrekkelijk weinig vensters. Ook de vorm van perrongebouw D is opvallend. Het is letterlijk tussen vier perrontrappen ingebouwd. Het heeft daardoor een kruisvorm.
Eén perrongebouwtje is nog niet genoemd. Aan de oostkant van het eerste perron, helemaal op het einde, staat nog het voormalige retiradegebouwtje. Door deze wat afzijdige ligging lijkt het perrongebouwtje niet helemaal bij het station te horen. In feite is dit ook zo, het gebouwtje werd namelijk rond 1912 gebouwd voor reizigers die langs spoor 1 op hun trein stonden te wachten. Op die manier bespaarden zij de (vrij lange) loop naar de toiletten op het eilandperron. Vooral voor reizigers van de lokaalspoorlijnen door de Haarlemmermeer maakten hier dankbaar gebruik van, aangezien de treinen van deze maatschappij niet over toiletten beschikten.
Ook qua bouwstijl is dit gebouwtje een buitenbeentje. Weliswaar is het in eenzelfde stijl gebouwd als het station, maar het wijkt op een aantal punten behoorlijk af. Zo werd bij dit gebouwtje geen verblendsteen maar gewone bakstenen gebruikt. Tegeltableaus zijn niet aanwezig, de aanduidingen zijn in het hout gegraveerd.
Het retiradegebouwtje is al jaren niet meer als zodanig in gebruik. Een retirade is overigens een net (lees: ouderwets…) woord voor een (openbaar) toiletgebouwtje. Maar volgens het woordenboek betekent het ook zoiets als "een plek om terug te trekken" (wat prima past bij een toiletbezoek) of "een plek om te overdenken". Zou het gebouwtje daarom "De Denker" worden genoemd?

Boven en onder: Het markante perrongebouw D,met haar fraaie houten seinhuis.
 
Onder: Perrongebouw C.
 
 
Onder: De urinoirs van perrongebouw C, uit de tijd dat "HEEREN" nog met dubbel "E" werd geschreven. De urinoirs zijn al lange tijd niet meer in gebruik.
Onder: Perrongebouw F. Vroeger zat in dit perrongebouw een wachtkamer voor krankzinnigen. Tegenwoordig is het als dienstruimte in gebruik.
 
 
Onder: Het retiradegebouwtje is door haar afzijdige ligging een beetje een buitenbeentje. Het heeft -in tegenstelling tot de overige perrongebouwen- geen eigen letteraanduiding. Het werd dan ook later, rond 1912 gebouwd.
 
 
Onder: Overzicht van de diverse gebouwenen en overige bouwwerken van station Haarlem.
 

 

 

  versie: 27-11-2008