|
|
GRONINGEN
Oorspronkelijk
was het station een dubbel kopstation. Er is in feite één
groot perron met aan weerszijden twee paar kopsporen en aan de achterzijde
een langsspoor. Tegen de beide zijgevels van het stationsgebouw kwam
ook een kopspoor. Dit perron, met dus in totaal zes kopsporen, bestaat
overigens nog steeds (sporen 1a, 2a, 3a, 1b, 2b, 3b, en 4a/b). Het
was -en is nog steeds- een flinke wandeling als je met de trein uit
Nieuweschans op spoor 1b aankomt en je moet vervolgens richting Roodeschool
(spoor 1a). Een soortgelijke situatie is overigens ook in Zwolle te
vinden.
Al vrij snel na de opening moest het station uitgebreid worden. Bovendien
was men in die tijd niet erg gecharmeerd van het stationsgebouw en
wilde men het liever slopen en vervangen door nieuwbouw. Uiteindelijk
werd besloten het stationsgebouw toch maar te behouden en een extra
perron toe te voegen. In 1928 werd begonnen met de aanleg van een
extra perron (het huidige spoor 6a/b - 7 a/b). Op dit perron werden
een seinhuis, een luchtbrug en een overkapping gebouwd. Het seinhuis
en de luchtbrug werden vervaardigd van geklonken staal en vormen één
geheel. Daartegen werden de, eveneens van geklonken staal vervaardigde,
perronkappen geplaatst. Het nieuwe perron en seinhuis werden in 1932
in gebruik genomen.
Het middenperron ging vanaf het jaar 2000 flink op de schop. De kopsporen
2a/3a en 2b/3bwerden ingekort, aan de b-zijden zover zelfs dat ze
aan de andere uiteinden weer een flink stuk verlengd moesten worden.
Hierdoor ontstond een groot "perronplein" waarop een compleet
winkelcentrumpje werd gebouwd. Jammer van die rare golvende daken.
Het past niet echt bij de rest van het station.
Ook het stationsplein werd aangepakt. Het werd omgebouwd tot een verhoogd
"stadsbalkon", met daaronder de half verdiepte fietsenstalling.
Daardoor verdwijnt het stationsgebouw voor een deel achter dit gedrocht.
Onbegrijpelijk dat dit gebouwd kon worden. Nóg onbegrijpelijker
is dat het beroemde beeld "Het Peerd van Ome Loeks" daarvoor
het veld moest ruimen. Althans: daar leek het aanvankelijk op. Inmiddels
heeft "Het Peerd" weer haar eigen plekje op het stationsplein.
|
|
Boven:
Het middendeel met boven de ingangsluifel een opvallend halfrond
venster. Daarboven een klein roosvenstertje en daar weer boven
een gevleugeld wiel.
|
|
|
Onder:
De perrongevel van het stationsgebouw ter hoogte van spoor 2a.
|
Onder:
Het seinhuis met luchtbrug, beiden gebouwd rond 1930.
|
|
|
|
|
Onder:
Nogmaals de perrongevel. Rechts de in 2000 gebouwde winkeltjes,
waarvoor de kopsporen 2b en 3b een flink stuk werden ingekort.
Deze kap heeft nog de authentieke houten bedekking.
|
Onder:
In tegenstelling tot de perronkap aan de perrongevel is deze kap
bedekt met golfplaat. Het is wel weliswaar veel goedkoper in onderhoud,
maar het heeft ook een nogal goedkope uitstraling.
|
|
|
|
|
|
[ Volgende pagina ]
|
|
|
versie: 1-10-2007 |