Home ] Terug naar de eerste pagina ] Volgende pagina ]

   

 

GRONINGEN

Oorspronkelijk was het station een dubbel kopstation. Er is in feite één groot perron met aan weerszijden twee paar kopsporen en aan de achterzijde een langsspoor. Tegen de beide zijgevels van het stationsgebouw kwam ook een kopspoor. Dit perron, met dus in totaal zes kopsporen, bestaat overigens nog steeds (sporen 1a, 2a, 3a, 1b, 2b, 3b, en 4a/b). Het was -en is nog steeds- een flinke wandeling als je met de trein uit Nieuweschans op spoor 1b aankomt en je moet vervolgens richting Roodeschool (spoor 1a). Een soortgelijke situatie is overigens ook in Zwolle te vinden.
Al vrij snel na de opening moest het station uitgebreid worden. Bovendien was men in die tijd niet erg gecharmeerd van het stationsgebouw en wilde men het liever slopen en vervangen door nieuwbouw. Uiteindelijk werd besloten het stationsgebouw toch maar te behouden en een extra perron toe te voegen. In 1928 werd begonnen met de aanleg van een extra perron (het huidige spoor 6a/b - 7 a/b). Op dit perron werden een seinhuis, een luchtbrug en een overkapping gebouwd. Het seinhuis en de luchtbrug werden vervaardigd van geklonken staal en vormen één geheel. Daartegen werden de, eveneens van geklonken staal vervaardigde, perronkappen geplaatst. Het nieuwe perron en seinhuis werden in 1932 in gebruik genomen.
Het middenperron ging vanaf het jaar 2000 flink op de schop. De kopsporen 2a/3a en 2b/3bwerden ingekort, aan de b-zijden zover zelfs dat ze aan de andere uiteinden weer een flink stuk verlengd moesten worden. Hierdoor ontstond een groot "perronplein" waarop een compleet winkelcentrumpje werd gebouwd. Jammer van die rare golvende daken. Het past niet echt bij de rest van het station.
Ook het stationsplein werd aangepakt. Het werd omgebouwd tot een verhoogd "stadsbalkon", met daaronder de half verdiepte fietsenstalling. Daardoor verdwijnt het stationsgebouw voor een deel achter dit gedrocht. Onbegrijpelijk dat dit gebouwd kon worden. Nóg onbegrijpelijker is dat het beroemde beeld "Het Peerd van Ome Loeks" daarvoor het veld moest ruimen. Althans: daar leek het aanvankelijk op. Inmiddels heeft "Het Peerd" weer haar eigen plekje op het stationsplein.
Boven: Het middendeel met boven de ingangsluifel een opvallend halfrond venster. Daarboven een klein roosvenstertje en daar weer boven een gevleugeld wiel.
   
Onder: De perrongevel van het stationsgebouw ter hoogte van spoor 2a.
Onder: Het seinhuis met luchtbrug, beiden gebouwd rond 1930.

   
Onder: Nogmaals de perrongevel. Rechts de in 2000 gebouwde winkeltjes, waarvoor de kopsporen 2b en 3b een flink stuk werden ingekort. Deze kap heeft nog de authentieke houten bedekking.
Onder: In tegenstelling tot de perronkap aan de perrongevel is deze kap bedekt met golfplaat. Het is wel weliswaar veel goedkoper in onderhoud, maar het heeft ook een nogal goedkope uitstraling.
   
 

Volgende pagina ]

 

  Free counter and web stats versie: 1-10-2007