|  
         
     | 
     | 
    
     
       GILZE-RIJEN 
      
      
         
           Zo'n 
            twee jaar na de ingebruikname van het nieuwe stationsgebouw werd het 
            emplacement gewijzigd, waarbij een nieuw eilandperron werd aangelegd. 
            Waarom hier een periode van twee jaar tussen zat heb ik niet kunnen 
            achterhalen, maar de meest voor de hand liggende reden is spoorverdubbeling 
            (tussen Breda en Tilburg). Het -vrij smalle- eilandperron werd in 
            de loop van de jaren verhoogd en een flink stuk verlengd, maar de 
            basis van dit perron stamde tot voor kort nog uit 1918! 
            Maar in het voorjaar van 2010 kwam hier helaas een einde aan. De relatief 
            strenge winter van even daarvoor bleek het metselwerk van het ruim 
            90 jaar oude perron ernstig te hebben aangetast. Tijdens Koninginnedag 
            stortte een deel van het perron zelfs in. Om het gevaar van verdere 
            instorting af te wenden werden direct maatregelen genomen totdat de 
            schade was hersteld. Zo werd een deel van het goederenvervoer omgeleid 
            en over een afstand van vijf (!) kilometer gold een snelheidsbeperking. 
            Dit laatste zorgde voor veel langere wachttijden bij de spoorwegovergangen. 
            Pas vijf weken later zou de schade worden hersteld. Nou ja, hersteld
 
            Het hele deel van het perron waarvan de wanden nog van baksteen waren 
            werd vernieuwd door middel van betonnen wanden. Het gevaar van instorten 
            is nu verdwenen, het karakter helaas ook..! Overigens had ProRail 
            aanvankelijk wel degelijk nog aan het opnieuw metselen van de perronwanden 
            gedacht, maar koos uiteindelijk dus toch voor complete vernieuwing. 
            Langs het stationsgebouw ligt overigens nog een klein gedeelte van 
            het alleroudste perron, maar daarlangs stop al sinds mensenheugenis 
            geen trein meer. Het spoor langs dit vroegere perron leidde ooit naar 
            de bekende Curver-fabriek, dat een eigen spooraansluiting had, en 
            naar het vroegere goederenlijntje naar Oosterhout (Vijf Eiken). Een 
            goederenspoorlijntje dat al sinds 1991 niet of nauwelijks meer werd 
            gebruikt. In 2010 werd het uiteindelijk opgebroken. Tegenover de spooraansluiting 
            naar Oosterhout Vijf Eiken lag nog een spooraansluiting. Deze leidde 
            naar het militaire raccordement, dat eveneens Vijf Eiken werd genoemd. 
            Dit raccordement werd voornamelijk voor militaire transporten gebruikt, 
            maar werd vooral bekend als oefenterrein waarbij werd geoefend in 
            het bestormen van treinen. Ook werden hier brandoefeningen gedaan. 
            Niet zelden ging een afgedankt treinstel langs de Vijf Eiken, waarna 
            het -meestal behoorlijk gehavend- rechtstreeks naar de sloper ging. 
            Overigens had de vliegbasis ook een eigen spooraansluiting, maar deze 
            verdween al in de jaren zeventig.  
            Station Gilze-Rijen kent al jaren geen goederenvervoer meer. Maar 
            dit beketend niet dat hier geen goederentreinen passeren, integendeel 
            zelfs! In 2008 bezocht ik het station, waarbij ik in 25 minuten tijd 
            zo'n twaalf treinen zag passeren. Dit aantal is inmiddels beduidend 
            afgenomen, mede dankzij de ingebruikname van de Betuwelijn. Maar nog 
            altijd is het traject Breda-Tilburg een druk bereden baanvak. 
            Aan het begin van de 21ste eeuw ontstond wat onrust over het voortbestaan 
            van het station. Door de opening van het nabijgelegen station Tilburg 
            Reeshof, op 14 december 2003, waren veel inwoners van Gilze en Rijen 
            niet gerust over het voortbestaan van hun station. Ook gingen er stemmen 
            op om het station te verplaatsen. Uiteindelijk ging dit alles niet 
            door, maar in de dienstregeling veranderde wel het één 
            en ander. Zo was Gilze-Rijen tot en met 2006 nog een stop in de intercitydienst 
            Zwolle-Roosendaal, maar dat kwam met het ingaan van de nieuwe dienstregeling 
            2007 te vervallen. Daarvoor in de plaats kwam een rechtstreekse verbinding 
            met Utrecht -via Tilburg en 's Hertogenbosch-, maar dit werd wel een 
            zogenoemde "sprinter" (de vroegere stoptrein). 
            Zoals bij zoveel andere kleinere stations het geval is heeft ook hier 
            het stationsgebouw haar oorspronkelijke functie allang verloren. In 
            februari 2003 ging het loket dicht, waarna er nog een tijdje een kiosk 
            in het gebouw was gevestigd. Inmiddels is er al enige jaren een shoarmazaak 
            in de vroegere stationshal annex wachtkamer, waar -opvallend genoeg- 
            het vroegere loket er nog altijd staat! Maar in plaats van kaartjes 
            gaat nu de kebab over de toonbank
 
             | 
           
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |   | 
         
         
           
             
              Boven: 
                Het stationsgebouw in haar oorspronkelijke gedaante. De twee ingangen 
                bevonden zich aan de zijkanten van een soort voorbouw. Deze vormde 
                één geheel met de twee trappen voor deze ingangen. 
                Het doet wel wat denken aan de vroegere ingang van het stationsgebouw 
                in Woerden. Deze ansichtkaart dateert vermoedelijk uit het begin 
                van de jaren twintig. Het tijdsbeeld wordt niet alleen gevormd 
                door de twee autobussen, maar ook de telefoonpaal, rechts naast 
                het stationsgebouw. 
             
           | 
         
         
          |   | 
         
         
          |   | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Hetzelfde stationsgebouw, maar dan een jaar of vijftig à 
                zestig later. De ingang werd ergens in de jaren zestig of zeventig 
                flink verbouwd, waarbij de complete voorbouw -met de twee trapjes- 
                werd gesloopt. Daarvoor in de plaats kwam een simpele deur met 
                een al even simpele betonnen luifel erboven. De verhoogde ingang 
                bleef, maar nu in de vorm van een kleine, betonnen bordestrap. 
                Toch werd de vernieuwing van de ingang zoveel mogelijk in de stijl 
                van het gebouw gedaan, en dat was in die tijd best bijzonder. 
                Ten tijde van deze foto was dit nog niet lang daarvoor gebeurd, 
                er is een enorm kleurverschil in de stenen te zien. Dit kleurverschil 
                is inmiddels zo goed als verdwenen... 
             
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
         
          |  
            
           | 
         
       
      
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           
             
              Onder: 
                Het eilandperron is met een lengte van bijna 300 meter behoorlijk 
                lang voor de grootte van het station. Door de geringe breedte 
                valt dit extra op. Let ook op het kleurverschil in het perron. 
                Het voorste deel is veel lichter. Dit is het gedeelte dat in juni 
                2010 werd vernieuwd, nadat hier een deel van het perron -waarvan 
                de wanden nog uit 1918 stamden- enige weken tevoren was ingestort. 
                Het achterste deel van het perron bleef ongemoeid en is daardoor 
                een stuk donkerder. 
             
            
           | 
           
             
              Onder: 
                Het interieur van het gebouw. De ruimte werd nog in de jaren negentig 
                gemoderniseerd, maar in 2003 verloor het station haar loketfunctie. 
                Nadat er nog een tijdje een Kiosk in was gevestigd wordt de vroegere 
                stationshal annex wachtkamer nu alweer enige jaren gebruikt als 
                shoarmazaak. Het vroegere loket is er trouwens nog altijd, maar 
                in plaats van treinkaartjes gaan nu de döner en de kebab 
                over de toonbank. 
             
            
           | 
         
         
          |   | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
           | 
            | 
         
         
          |  
            
           | 
           
            
           | 
         
         
           | 
           
               
            | 
         
       
      
        
      
 
      
       versie: 10-01-2012 |