Home ] Terug naar de eerste pagina ]
   

 

GILZE-RIJEN

   
   
Zo'n twee jaar na de ingebruikname van het nieuwe stationsgebouw werd het emplacement gewijzigd, waarbij een nieuw eilandperron werd aangelegd. Waarom hier een periode van twee jaar tussen zat heb ik niet kunnen achterhalen, maar de meest voor de hand liggende reden is spoorverdubbeling (tussen Breda en Tilburg). Het -vrij smalle- eilandperron werd in de loop van de jaren verhoogd en een flink stuk verlengd, maar de basis van dit perron stamde tot voor kort nog uit 1918!
Maar in het voorjaar van 2010 kwam hier helaas een einde aan. De relatief strenge winter van even daarvoor bleek het metselwerk van het ruim 90 jaar oude perron ernstig te hebben aangetast. Tijdens Koninginnedag stortte een deel van het perron zelfs in. Om het gevaar van verdere instorting af te wenden werden direct maatregelen genomen totdat de schade was hersteld. Zo werd een deel van het goederenvervoer omgeleid en over een afstand van vijf (!) kilometer gold een snelheidsbeperking. Dit laatste zorgde voor veel langere wachttijden bij de spoorwegovergangen. Pas vijf weken later zou de schade worden hersteld. Nou ja, hersteld… Het hele deel van het perron waarvan de wanden nog van baksteen waren werd vernieuwd door middel van betonnen wanden. Het gevaar van instorten is nu verdwenen, het karakter helaas ook..! Overigens had ProRail aanvankelijk wel degelijk nog aan het opnieuw metselen van de perronwanden gedacht, maar koos uiteindelijk dus toch voor complete vernieuwing. Langs het stationsgebouw ligt overigens nog een klein gedeelte van het alleroudste perron, maar daarlangs stop al sinds mensenheugenis geen trein meer. Het spoor langs dit vroegere perron leidde ooit naar de bekende Curver-fabriek, dat een eigen spooraansluiting had, en naar het vroegere goederenlijntje naar Oosterhout (Vijf Eiken). Een goederenspoorlijntje dat al sinds 1991 niet of nauwelijks meer werd gebruikt. In 2010 werd het uiteindelijk opgebroken. Tegenover de spooraansluiting naar Oosterhout Vijf Eiken lag nog een spooraansluiting. Deze leidde naar het militaire raccordement, dat eveneens Vijf Eiken werd genoemd. Dit raccordement werd voornamelijk voor militaire transporten gebruikt, maar werd vooral bekend als oefenterrein waarbij werd geoefend in het bestormen van treinen. Ook werden hier brandoefeningen gedaan. Niet zelden ging een afgedankt treinstel langs de Vijf Eiken, waarna het -meestal behoorlijk gehavend- rechtstreeks naar de sloper ging. Overigens had de vliegbasis ook een eigen spooraansluiting, maar deze verdween al in de jaren zeventig.
Station Gilze-Rijen kent al jaren geen goederenvervoer meer. Maar dit beketend niet dat hier geen goederentreinen passeren, integendeel zelfs! In 2008 bezocht ik het station, waarbij ik in 25 minuten tijd zo'n twaalf treinen zag passeren. Dit aantal is inmiddels beduidend afgenomen, mede dankzij de ingebruikname van de Betuwelijn. Maar nog altijd is het traject Breda-Tilburg een druk bereden baanvak.
Aan het begin van de 21ste eeuw ontstond wat onrust over het voortbestaan van het station. Door de opening van het nabijgelegen station Tilburg Reeshof, op 14 december 2003, waren veel inwoners van Gilze en Rijen niet gerust over het voortbestaan van hun station. Ook gingen er stemmen op om het station te verplaatsen. Uiteindelijk ging dit alles niet door, maar in de dienstregeling veranderde wel het één en ander. Zo was Gilze-Rijen tot en met 2006 nog een stop in de intercitydienst Zwolle-Roosendaal, maar dat kwam met het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2007 te vervallen. Daarvoor in de plaats kwam een rechtstreekse verbinding met Utrecht -via Tilburg en 's Hertogenbosch-, maar dit werd wel een zogenoemde "sprinter" (de vroegere stoptrein).
Zoals bij zoveel andere kleinere stations het geval is heeft ook hier het stationsgebouw haar oorspronkelijke functie allang verloren. In februari 2003 ging het loket dicht, waarna er nog een tijdje een kiosk in het gebouw was gevestigd. Inmiddels is er al enige jaren een shoarmazaak in de vroegere stationshal annex wachtkamer, waar -opvallend genoeg- het vroegere loket er nog altijd staat! Maar in plaats van kaartjes gaat nu de kebab over de toonbank…
 
Boven: Het stationsgebouw in haar oorspronkelijke gedaante. De twee ingangen bevonden zich aan de zijkanten van een soort voorbouw. Deze vormde één geheel met de twee trappen voor deze ingangen. Het doet wel wat denken aan de vroegere ingang van het stationsgebouw in Woerden. Deze ansichtkaart dateert vermoedelijk uit het begin van de jaren twintig. Het tijdsbeeld wordt niet alleen gevormd door de twee autobussen, maar ook de telefoonpaal, rechts naast het stationsgebouw.
 
 
Onder: Hetzelfde stationsgebouw, maar dan een jaar of vijftig à zestig later. De ingang werd ergens in de jaren zestig of zeventig flink verbouwd, waarbij de complete voorbouw -met de twee trapjes- werd gesloopt. Daarvoor in de plaats kwam een simpele deur met een al even simpele betonnen luifel erboven. De verhoogde ingang bleef, maar nu in de vorm van een kleine, betonnen bordestrap. Toch werd de vernieuwing van de ingang zoveel mogelijk in de stijl van het gebouw gedaan, en dat was in die tijd best bijzonder. Ten tijde van deze foto was dit nog niet lang daarvoor gebeurd, er is een enorm kleurverschil in de stenen te zien. Dit kleurverschil is inmiddels zo goed als verdwenen...
 
 
Onder: Het eilandperron is met een lengte van bijna 300 meter behoorlijk lang voor de grootte van het station. Door de geringe breedte valt dit extra op. Let ook op het kleurverschil in het perron. Het voorste deel is veel lichter. Dit is het gedeelte dat in juni 2010 werd vernieuwd, nadat hier een deel van het perron -waarvan de wanden nog uit 1918 stamden- enige weken tevoren was ingestort. Het achterste deel van het perron bleef ongemoeid en is daardoor een stuk donkerder.
Onder: Het interieur van het gebouw. De ruimte werd nog in de jaren negentig gemoderniseerd, maar in 2003 verloor het station haar loketfunctie. Nadat er nog een tijdje een Kiosk in was gevestigd wordt de vroegere stationshal annex wachtkamer nu alweer enige jaren gebruikt als shoarmazaak. Het vroegere loket is er trouwens nog altijd, maar in plaats van treinkaartjes gaan nu de döner en de kebab over de toonbank.
 
 
 
 
 

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 10-01-2012