Home ] Terug naar periode 1965-1985 ] Vorige station ] Volgende station ]

 

WEESP

Maatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Bouwjaar: 1967
Architect: C. Douma
Verbouwd: 1985

Weesp is één van de laatste stations die voor een grote bezuinigings-operatie werd gebouwd. Daardoor is het nog een behoorlijk groot stationsgebouw geworden. Het verving het oude HSM-station uit 1872. Het nieuwe station kreeg twee verdiepingen. De bovenste werd gebruikt voor de stationshal en de restauratie, in de benedenverdieping was de fietsenstalling gevestigd. Vanaf 1984 werd de Flevolijn naar Lelystad aangelegd. Het station werd hierdoor uitgebreid van twee naar zes sporen met twee eilandperrons. Het stationsgebouw zelf werd ook grondig verbouwd. De kaartverkoop ging naar een nieuwe toegang op de begane grond Het restaurant ging verder als cafetaria en verhuisde ook naar de begane grond. De boven-verdieping heeft daarna jarenlang leeggestaan maar is sinds 2001 verhuurd als kantoorruimte. De kaartverkoop en het cafetaria zijn inmiddels samengevoegd tot Kiosk. De fietsenstalling is nog altijd in gebruik.

Door de verbouwing in 1985 wordt nu nog maar een kwart (linksonder op de foto) van het oorspronkelijke stations- gebouw gebruikt. De boven- verdieping is, na jarenlange leegstand, weer in gebruik.

weesp_1985.GIF (1547 bytes)
Weesp_1993.GIF (2864 bytes)
Boven: In de periode 1985-1993 werd het emplacement Weesp twee keer ingrijpend gewijzigd. Het gedeelte rechts met het tunneltje naar Lelystad kwam in 1986 gereed, het linkergedeelte met de fly-overs naar Duivendrecht in 1993. Links de situatie voor 1985, rechts het huidige emplacement.
 
weesp_1872.JPG (20048 bytes)
 
Boven: Het station uit 1872.

 

  Free counter and web stats versie: 30-11-2006