Het eerste station van Gouda was een klein
houten gebouwtje.. Het werd in 1855 gebouwd tijdens de aanleg van
de NRS-lijn Utrecht-Rotterdam. De complete spoorlijn werd overigens
pas drie jaar later in gebruik genomen. Aan het einde van de jaren
zestig van de negentiende eeuw wordt Gouda een knooppunt als de
NRS een spoorlijn naar Den Haag aanlegt. De "directiekeet"
kon nu -eindelijk- vervangen worden door een volwaardig stationsgebouw.
Wie het stationsgebouw heeft ontworpen is niet helemaal duidelijk.
Hoewel de meeste NRS-stations in die tijd voornamelijk door A.W.
van Erkel werden ontworpen, lijkt het er op dat dit stationsgebouw
een ontwerp is van ir. J. Verloop. Het stationsgebouw bestond uit
een hoog middendeel met aan weerszijden eindgebouwen die haaks ten
opzichte van het middendeel stonden. De vensters en deuren op de
begane grond zijn voorzien van segmentbogen, de vensters op de eerste
verdieping hebben rondbogen. Een opvallende combinatie, die je normaal
gesproken in omgekeerde volgorde (dus rondbogen beneden, segmentbogen
boven) zou verwachten. Ook het stationsgebouw in Vught heeft zo'n
"omgekeerde" combinatie. Tussen de verdiepingen heeft
de gevel een opvallende gekartelde gevelversiering. Tegen het linker
eindgebouw was een locomotievenloods aangebouwd. Rond 1911 werd
deze loods drastisch ingekort. Aan de rechterkant werd nu een lage
goederenloods gebouwd. Op het platte dak van deze loods werd een
dakterras aangelegd.
Aan het einde van de jaren dertig kreeg het perron een nieuwe, moderne
overkapping. Voor het stationsgebouw werd een voorbouw geplaatst.
Waarschijnlijk is architect H.G. Schelling verantwoordelijk geweest
voor deze verbouwing. De perronkap lijkt namelijk sterk op de kap
die later in Amsterdam Muiderpoort gebouwd zou worden en de voorbouw
is in dezelfde bouwstijl als de stations van Boskoop en Waddinxveen.
Het station werd in november 1944 getroffen door een bombardement.
De bovenverdieping van het stationsgebouw raakt daarbij onherstelbaar
beschadigd en ook de perrongebouwen en de perronkap lopen zware
schade op. De perronkap kon na de oorlog worden hersteld, maar het
stationsgebouw moest het voortaan zonder bovenverdieping doen.
Doordat de begane grond behouden bleef, werd dit het uitgangspunt
voor het vernieuwde station. De bovenverdieping verdween, en maakte
plaats voor een plat dak. Dit dak kreeg een geprofileerde daklijst
en werd boven de, bestaande, vertanding geplaatst. Verder werden
enkele bijgebouwtjes en een façade gebouwd. Het geheel werd
opgesierd door beelden van Jo Uiterwaal.
Het stationsgebouw werd in 1983 gesloopt omdat enerzijds de bouwkundige
staat erg slecht was (het viel door scheurvorming bijna letterlijk
uit elkaar) en anderzijds doordat het te klein werd. Bij de bouw
van het nieuwe station zijn een aantal fraaie beelden van Jo Uiterwaal
opnieuw geplaatst. In 1984 werd het nieuwe station geopend.
|
|