|
|
EIJSDEN
Afkorting: |
Edn |
|
Maatschappij: |
Compagnie du Chemin
de fer de Liège à Maestricht et ses extensions (LM)
|
Architect: |
onbekend |
Bouwjaar:
|
1861 |
Gesloopt: |
1965
(gedeeltelijk) |
Baanvak: |
Maastricht-Eijsden-Luik
(B) |
|
|
|
|
Hoewel
Eijsden niet het oudste grensstation van Nederland is (dat is Roosendaal)
is het wel het oudste overgebleven grensstationsgebouw van Nederland.
Al is er van het oorspronkelijke gebouw nog maar weinig overgebleven.
Het werd in 1861 gelijktijdig met het nabijgelegen Gronsveld gebouwd
door een Belgische maatschappij. Aan het begin van de twintigste eeuw
wordt het uitgebreid met een voorbouw en wordt het rechter eindgebouw
vervangen door een aanbouw. In de jaren vijftig vervallen de douanefaciliteiten
en verliest het gebouw zijn status als belangrijk grensstation. In
1965 wordt het dan ook voor het grootste deel gesloopt op het middendeel
mèt voorbouw na. In de jaren zeventig wordt ook dit middendeel
nog eens gehalveerd. Daardoor is helaas een triest restant met wel
heel vreemde verhoudingen blijven staan. In 1985 wordt het baanvak
Maastricht-Eijsden door de NMBS (de Belgische spoorwegen) geëlektrificeerd.
Op de rijdraad staat dan ook 3000 volt (in Nederland is dit "slechts"
1500v) Sindsdien wordt het baanvak uitsluitend met Belgisch materieel
bereden en werd Eijsden in feite een Belgisch station in Nederland.
Het stationsgebouw is al jaren niet meer als zodanig in gebruik. Het
biedt tegenwoordig onderdak aan het Rode Kruis. Met ingang van de
nieuwe dienstregeling 2007 werd het station geschrapt. Er kwam een
nieuwe intercityverbinding tussen Maastricht en Brussel, die de oude
stoptrein tussen de Limburgse hoofdstad en Luik verving. Omdat het
station op het Belgische spoornet was aangesloten, was het dan ook
niet mogelijk om een Nederlandse treindienst op te zetten. In 2011
werd echter besloten de intercityverbinding weer te schrappen en de
oude stoptreinverbinding weer in ere te herstellen. Op 11december
2011, precies vijf jaar en één dag nadat het station
werd opgeheven, werd het zuidelijkst gelegen station van Nederland
weer heropend. Het kan verkeren
|
|
Boven:
Station Eijsden, het meest zuidelijk gelegen station van Nederland.
Het oorsporonkelijke stationsgebouw is aan het puntdak te herkennen.
|
|
|
|
|
Onder:
Het emplacement, gezien in de richting België. Van het vroegere
grensemplacement is bijna niets meer over. Helemaal rechts is
het spoor richting de Zinkwitfabriek (tegenwoordig Umicore) te
zien. Ook dit fabriekscomplex had ooit een vrij omvangrijk spooremplacement,
dat inmiddels nagenoeg helemaal is verdwenen...
|
Onder:
Ooit kende het station twee perrons maar dit is al lang geleden
teruggebracht naar één. Het vroegere eerste perron
ligt er trouwens nog, zoals aan de linkerkant is te zien. Het
eilandperron is niet alleen vrij smal, met een lengte van amper
100 meter is het één van de kortste perrons van
ons land.
|
|
|
versie: 30-10-2006 (bijgewerkt:
28-03-2013) |