De perronoverkapping is ongetwijfeld een
van de mooiste van Nederland. De kappen werden gelijktijdig met
het entreegebouw gebouwd, en zijn dus iets jonger dan de perrongebouwen.
Ze bestaan uit twee identieke 170 meter lange boogkappen die tussen
het stationsgebouw en het eilandperron en de daar achter liggende
sporen zijn gebouwd. Tussen de perrongebouwen werden eveneens boogkappen
gebouwd. Vooral aan de noordkant van het perron is dit goed te zien.
Aan de zuidkant van het perron eindigen de kappen samen met perrongebouw
C.
De overkapping is gemaakt van giet- en smeedijzer en werd vervaardigd
door de pletterij L.J. Enthoven, destijds een grote ijzergieterij,
die schuin tegenover station Hollands Spoor was gevestigd.
Vanaf 1907 werd het station aan de noordzijde uitgebreid met extra
perrons en perronoverkappingen. Dit in verband met de nieuwe spoorlijn
naar Rotterdam Hofplein. Deze eerste geëlektrificeerde spoorbaan
van Nederland werd in 1908 in gebruik genomen. Deze uitbreidingen
werden overigens eind jaren tachtig/begin jaren negentig weer ongedaan
gemaakt. De sporen en perrons zijn verdwenen en ook de extra perronkap
is gesloopt.
Den Haag HS heeft overigens nóg een overkapping. Niet op
het perron maar aan de voorzijde van het station, rechts naast het
stationsgebouw. Het is de perronkap van het eerste HIJSM-station,
die als "rijtuigenkap" werd gebruikt en nu dienst doet
als overdekte fietsenstalling. De kap werd gebouwd in 1862 en is
daarmee de oudste, nog bestaande, overkapping in Nederland. De kap
werd tijdens de sloop van het oude station gedemonteerd en verplaatst.
Vervolgens werd kap werd op nieuwe gietijzeren kolommen geplaatst,
die van hetzelfde type zijn als de kolommen van de nieuwe perronkappen.
De kap werd "gemoderniseerd", zodat deze beter bij het
nieuwe station aan zou sluiten. De kap is bijna 100 meter lang en
heeft een opvallende curve. De kap is (net als de rest van station
Holland Spoor overigens) een rijksmonument.
|
|
Boven: Deze "rijtuigenkap"
was de perronkap van het eerste station HIJSM-station van Den Haag.
De kap werd gebouwd in 1862 en is daarmee de oudste, nog bestaande
overkapping van Nederland.
|
Boven: Nogmaals de rijtuigenkap. Duidelijk
te zien is de bocht die de kap maakt.
|