Home ] Terug naar de eerste pagina ]Vorige pagina ]

   
 

DEN HAAG HOLLANDS SPOOR (HS)

 

Perronoverkapping

Bouwjaar: 1892-1893
Gerenoveerd: 1988-1992
   

De perronoverkapping is ongetwijfeld een van de mooiste van Nederland. De kappen werden gelijktijdig met het entreegebouw gebouwd, en zijn dus iets jonger dan de perrongebouwen. Ze bestaan uit twee identieke 170 meter lange boogkappen die tussen het stationsgebouw en het eilandperron en de daar achter liggende sporen zijn gebouwd. Tussen de perrongebouwen werden eveneens boogkappen gebouwd. Vooral aan de noordkant van het perron is dit goed te zien. Aan de zuidkant van het perron eindigen de kappen samen met perrongebouw C.
De overkapping is gemaakt van giet- en smeedijzer en werd vervaardigd door de pletterij L.J. Enthoven, destijds een grote ijzergieterij, die schuin tegenover station Hollands Spoor was gevestigd.
Vanaf 1907 werd het station aan de noordzijde uitgebreid met extra perrons en perronoverkappingen. Dit in verband met de nieuwe spoorlijn naar Rotterdam Hofplein. Deze eerste geëlektrificeerde spoorbaan van Nederland werd in 1908 in gebruik genomen. Deze uitbreidingen werden overigens eind jaren tachtig/begin jaren negentig weer ongedaan gemaakt. De sporen en perrons zijn verdwenen en ook de extra perronkap is gesloopt.
Den Haag HS heeft overigens nóg een overkapping. Niet op het perron maar aan de voorzijde van het station, rechts naast het stationsgebouw. Het is de perronkap van het eerste HIJSM-station, die als "rijtuigenkap" werd gebruikt en nu dienst doet als overdekte fietsenstalling. De kap werd gebouwd in 1862 en is daarmee de oudste, nog bestaande, overkapping in Nederland. De kap werd tijdens de sloop van het oude station gedemonteerd en verplaatst. Vervolgens werd kap werd op nieuwe gietijzeren kolommen geplaatst, die van hetzelfde type zijn als de kolommen van de nieuwe perronkappen. De kap werd "gemoderniseerd", zodat deze beter bij het nieuwe station aan zou sluiten. De kap is bijna 100 meter lang en heeft een opvallende curve. De kap is (net als de rest van station Holland Spoor overigens) een rijksmonument.

Boven: Een van de perronkappen. Let ook op de bijzonder fraaie lantaarn, bovenop de kruising van de kap. Dit deel van de perronkap en het perrongebouw daaronder werd in 1989 door brand verwoest maar is gelukkig weer in oude staat herbouwd..
Boven: Een oude luchtfoto van het station Hollands Spoor. Duidelijk is het extra perron met overkapping (links van het stationsgebouw) te zien. Deze uitbreiding, gebouwd rond 1907, werd begin jaren negentig weer gesloopt.
Boven: Deze "rijtuigenkap" was de perronkap van het eerste station HIJSM-station van Den Haag. De kap werd gebouwd in 1862 en is daarmee de oudste, nog bestaande overkapping van Nederland.
Boven: Nogmaals de rijtuigenkap. Duidelijk te zien is de bocht die de kap maakt.
 
 

 

  versie: 21-08-2007